Перелік тем практичних керівництв серії «Бібліотека «Баланс» (I квартал 2023 року)
ПК, 2022, № 1 «Звітність з єдиного податку для юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» (Січень)
Чому зараз? Підприємці – єдинники першої та другої груп звітують з єдиного податку (далі – ЄП) лише раз на рік. Вони повинні виконати свій обов’язок щодо подання звітності за 2022 рік протягом 60 календарних днів після закінчення звітного (податкового) року (не пізніше 1 березня 2023 року).
Єдинники четвертої групи – сільгоспвиробники теж звітують раз на рік (не пізніше 20 лютого поточного року). До того ж раз на рік усі підприємці повинні відзвітувати зі сплати ЄСВ за себе, подавши додаток 1 або 2 до декларації з ЄП. І це ще не все – за підсумками 2022 року єдинникам, які займаються сільгоспвиробництвом та/або мають у власності/користуванні земельні ділянки сільгосппризначення, треба буде вперше визначити мінімальне податкове зобов’язання (це стосується як юросіб, так і фізосіб-підприємців).
Яку проблему розв’язуємо? У цьому виданні розглянемо порядок заповнення податкової звітності для всіх платників ЄП (юросіб та підприємців) з наочними числовими прикладами. При цьому під час заповнення та подання звітності зважимо на специфіку воєнного стану. Зокрема, як запобігти штрафам та правильно заповнити звітність тим платникам ЄП – підприємцям, які скористалися пільгою та не сплачували авансові внески з ЄП (єдинники першої та другої груп) та/або ЄСВ, та як діяти єдинникам, які все-таки сплачували такі платежі.
Крім того, розкажемо, як подати звітність, якщо протягом року єдинник змінив групу (зокрема, перейшов на сплату ЄП за ставкою 2 %).
Для єдинників четвертої групи розглянемо правила заповнення звітності та визначення мінімального податкового зобов’язання, беручи до уваги запитання, що надходять від бухгалтерів.
Перелік основних питань, які вирішуються у виданні:
• декларація фізосіб-підприємців – єдинників першої, другої та третьої груп: як урахувати специфіку воєнного стану та заповнити декларацію у разі зміни групи;
• декларація юросіб – єдинників третьої групи: як заповнити, відобразити зміну групи, отримання заборонених для єдинника доходів;
• особливості заповнення декларації платниками ЄП третьої групи за ставкою 2 %;
• додаток з ЄСВ для фізосіб-підприємців – єдинників: як заповнити без помилок;
• правила заповнення звітності юрособами та фізособами – єдинниками четвертої групи та внесення коригувань до раніше поданої звітності в разі змін у складі земельних ділянок або ліквідації платника;
• визначення мінімального податкового зобов’язання на практиці з числовим прикладом.
ПК, 2022, № 2 «Об’єднана звітність з ЄСВ, ПДФО та ВЗ: як заповнити в різних ситуаціях» (Січень)
Чому зараз? Наказом Мінфіну від 04.07.2022 № 189 було внесено зміни до форми об’єднаної звітності та порядку її заповнення. І вперше їх треба застосовувати під час звітування за IV квартал 2022 року (цей звіт треба подати не пізніше 9 лютого 2023 року). До того ж заповнення об’єднаної звітності традиційно викликає чимало запитань у бухгалтерів, особливо під час дії воєнного стану.
Яку проблему розв’язуємо? Насамперед ми наведемо огляд усіх змін до об’єднаної звітності, що стосуються комерційних підприємств та фізосіб-підприємців, які мають найманих працівників. Також розставимо всі крапки над «і» в питаннях відображення специфічних ситуацій, що виникають під час воєнного стану.
Приділимо увагу й іншим проблемам, з якими стикаються бухгалтери. Адже об’єднану звітність треба заповнювати належним чином, тому що помилки у звітності, які призвели до викривлення інформації про податки, утримані з фізосіб податковими агентами,– це штрафи, а чим більше таких помилок, тим більші штрафи.
Перелік основних питань, які вирішуються у виданні:
• огляд усіх змін до об’єднаної звітності, що стосуються комерційних підприємств та фізосіб-підприємців, з наведенням практичних прикладів;
• ситуації воєнного часу: відображення відпустки за свій рахунок, простою, мобілізованих працівників, роботи протягом неповного робочого дня або неповного робочого тижня;
• договори цивільно-правового характеру зі строком дії протягом декількох місяців: як відобразити у звітності;
• особливості відображення у звітності зовнішніх та внутрішніх сумісників;
• звільнення працівників: нюанси заповнення звітності в різних ситуаціях, у тому числі в разі виплати компенсації до та після звільнення;
• донарахування виплат за попередні періоди: коли відображати у звітності.
ПК, 2022, № 3 «Генератори, мобільні та та сонячні батареї, Starlink: облік та оподаткування» (Лютий)
Чому зараз? На сьогодні в Україні застосовуються екстрені та/або планові (стабілізаційні) відключення електроенергії, і, на жаль, ця практика, імовірніше, збережеться і в лютому 2023 року. Отже, завдання з живлення виробничого та офісного обладнання, освітлення виробничих та офісних приміщень у темний час доби в разі відключень електроенергії все ще буде стояти перед українськими підприємствами. З метою його вирішення багато підприємств купує або берє в оренду електрогенератори, які потребують витрат палива.
Деякі з них ідуть ще далі та придбавають портативні мобільні батареї або встановлюють сонячні батареї на дахах своїх приміщень. Також актуальним є питання забезпечення бізнесу безперебійним інтернетом,і тут на допомогу приходить Starlink.
Але постають запитання: як правильно організувати облік таких об’єктів, палива та спожитої електричної енергії?
Яку проблему розв’язуємо? Розглянемо всі тонкощі обліку генераторів та відображення пов’язаних із цим витрат. А саме: порядок застосування ПДВ-пільги під час їх придбання або продажу, порядок відображення генератора в бухгалтерському обліку, установлення норм витрат та списання палива, необхідність ліцензування діяльності зі зберігання палива для генераторів та сплати екоподатку за викиди забруднюючих речовин в атмосферу. Крім того, розкажемо про специфіку обліку операцій із придбання та експлуатації мобільних та сонячних батарей для власних потреб підприємства.
Перелік основних питань, які вирішуються у виданні:
• оренда або купівля електрогенератора: як документально оформити та відобразити в обліку;
• пільги з ПДВ під час ввезення, купівлі та продажу генераторів, запчастин та комплектуючих до них;
• необхідність ліцензії на зберігання пального для генератора;
• екоподаток за наявності генератора: чи є об’єкт оподаткування;
• установлення норми витрат палива для генератора та документальне оформлення його списання;
• придбання мобільних портативних батарей та їх облік;
• установлення сонячних панелей на виробничу будівлю та їх експлуатація: бухгалтерський та податковий облік.
ПК, 2022, № 4 «Блокування ПН/РК: причини, наслідки та алгоритм розблокування» (Лютий)
Чому зараз? Проблема блокування ПН та РК завжди хвилює бухгалтерів. З 11 січня діють новації в алгоритмі блокування, які мають зробити послаблення для деяких категорій платників. Водночас вони викликають безліч запитань, відповіді на які може надати лише практичний досвід їх застосування, який до лютого 2023 року має бути напрацьований. До того ж зараз постійно збільшується кількість підприємств, які вперше стикаються з блокуванням ПН або РК, яким потрібні актуальні матеріали щодо розблокування ПН та РК, зібрані в одному виданні.
Яку проблему розв’язуємо? Заблокована ПН не дає права покупцеві на відображення податкового кредиту з ПДВ. Тому постачальники, ПН яких заблокували, щосили намагаються їх розблокувати. Адже ніхто не хоче втрачати клієнтів. Для того щоб процес розблокування був успішним, доведеться провести кропітку роботу із надання пояснень і підтвердних документів, а в разі потреби ще й оскаржити в адміністративному та/або судовому порядку відмову в реєстрації ПН. У цьому практичному керівництві буде зібрано всі необхідні матеріали, щоб розблокування пройшло з мінімумом затрат зусиль, нервів та часу бухгалтера.
Перелік основних питань, які вирішуються у виданні:
• з яких причин можуть заблокувати ПН або РК, що таке критерії ризиковості та як їх позбутися;
• коли ПН та РК не підлягають блокуванню: розгляд умов з урахуванням новацій-2023;
• як правильно подати таблицю даних та що робити, щоб збільшити шанси на її врахування;
• який алгоритм дій з розблокування ПН/РК залежно від причини блокування;
• як оскаржити рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в адміністративному та/або судовому порядку;
• яким чином відображати розблоковані ПН та РК у податковій декларації з ПДВ.
ПК, 2022, № 5 «Виправлення помилок у фінансовій та податковій звітності на практичних прикладах» (Березень)
Чому зараз? У березні всі підприємства вже подали річну звітність, як фінансову, так і податкову. Але дуже часто саме в цей час бухгалтер виявляє в ній помилки, які потребують виправлення. Нерідкі також випадки, коли бухгалтер свідомо припускається помилок. Найчастіше це пов’язане з бажанням забезпечити належний рівень так званого податкового навантаження або, навпаки, занизити задекларовану суму податку в разі відсутності на поточному рахунку коштів для його своєчасної сплати.
Яку проблему розв’язуємо? Допущені у звітності помилки потрібно виправляти. Адже, наприклад, самовиправлення податкових помилок, які занизили податкове зобов’язання, дозволяє суттєво зменшити штрафи, як порівняти з тими, що можуть бути застосовані в разі виявлення цієї ж помилки представниками ДПС під час податкової перевірки. Отже, розглянемо на числових прикладах порядок виправлення тих помилок, що зустрічаються найчастіше.
Перелік основних питань, які вирішуються у виданні:
• виправлення помилок у бухгалтерському обліку та фінансовій звітності;
• помилки в декларації з податку на прибуток: приклади виправлення помилок через уточнюючий розрахунок та поточну декларацію; подання виправленої фінансової звітності до ДПС – коли необхідно;
• виправлення помилок у декларації з ПДВ та додатках до неї;
• помилки в об’єднаній звітності з ЄСВ, ПДФО та ВЗ – специфіка виправлення помилок, допущених у різних додатках.
ПК, 2022, № 6 «Трудові відносини в період воєнного стану» (Березень)
Чому зараз? Трудові відносини – завжди актуальна тема серед бухгалтерів. Особливо це стосується періоду воєнного стану, коли кожне підприємство намагається оптимізувати свої витрати, у тому числі на оплату праці. І тут бухгалтерська та кадрова служби працюють пліч-о-пліч, адже нарахування належних працівникам виплат ґрунтується на тому, як оформлено трудові відносини з ними. Таке оформлення викликає багато запитань, і хоча воєнний стан триває майже рік, їх не меншає.
Яку проблему розв’язуємо? Опишемо ситуації з оформленням трудових відносин, пов’язані зі спеціальними нормами трудового законодавства, введеними на період воєнного стану, які найчастіше виникають у суб’єктів господарювання (оформлення відпусток, простою, неповного робочого часу, призупинень трудового договору, звільнень тощо).
Для кожної ситуації наведемо наочний приклад та зразок оформлення кадрового документа. Також розглянемо особливості нового порядку обліку військовозобов’язаних, який почне діяти на початку цього року. Зупинимося на перевірках дотримання трудового законодавства, які дозволено проводити в період воєнного стану, та розкажемо про відповідальність за трудові порушення.
Перелік основних питань, які вирішуються у виданні:
• особливості надання щорічних відпусток та відпусток без збереження заробітної плати;
• порядок зміни умов праці (розмір оплати, графік роботи тощо);
• варіанти оформлення відносин із працівниками, якщо підприємство не має належного обсягу робіт (простій, неповний робочий час, призупинення трудового договору);
• табелювання мобілізованих працівників, зокрема якщо підприємство добровільно виплачує йому середній заробіток;
• новий порядок обліку військовозобов’язаних – застосування на практиці;
• особливості звільнення працівників, у тому числі нові підстави;
• перевірки та відповідальність за порушення трудового законодавства.
Замовляйте прямо зараз!
Передплатіть практичні керівництва через редакцію:
• за номерами (044) 334-62-70, (056) 370-44-25, (067) 544-07-31;
• по електронній пошті product@balance.ua
Працюйте впевнено та без помилок!
Новини за темою:
Перелік тем практичних керівництв серії «Бібліотека «Баланс»:
- (ІV квартал 2022 року);
- (ІІІ квартал 2022 року);
- (ІІ квартал 2022 року);
- (І квартал 2022 року).