Отримали гуманітарну, благодійну допомогу? Обліковуйте правильно!

Із цієї консультації ви дізнаєтеся, як у бухобліку відображається отримання гуманітарної та благодійної допомоги.
Загальні положення
Благодійні внески можуть надаватися набувачам у грошовій формі для потреб їх фінансування за напрямами видатків, визначеними благодійником, а також як товари, роботи, послуги. Якщо благодійник не установив конкретні цілі використання коштів, шляхи спрямування благодійного внеску визначаються керівником установи, закладу – набувача відповідно до нагальних потреб, пов’язаних виключно з основною діяльністю установи, закладу (п. 2 Порядку отримання благодійних (добровільних) внесків і пожертв від юридичних та фізичних осіб бюджетними установами і закладами освіти, охорони здоров’я, культури, науки, спорту та фізичного виховання для потреб їх фінансування, затвердженого постановою КМУ від 04.08.2000 р. № 1222, далі – Порядок № 1222).
Благодійні (добровільні) внески і пожертви від юридичних та фізичних осіб – резидентів і нерезидентів (далі – благодійники) згідно із чинним законодавством мають право отримувати безпосередньо бюджетні установи і заклади освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, науки, спорту та фізичного виховання (п. 1 Порядку № 1222).
Якщо напрям видатків визначено благодійником, частина коштів, отриманих як благодійні (добровільні) внески і пожертви від благодійників, може спрямовуватися на виплату зарплати працівникам зазначених установ і закладів згідно з їх кошторисами з дотриманням вимог Закону від 05.07.12 р. № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (далі – Закон № 5073).
Благодійні внески не можуть заміняти плату за надання установами і закладами платних послуг за переліками, визначеними в установленому порядку (п. 3 Порядку № 1222).
Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об’єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог ст. 3 Закону № 5073 (ст. 1 Закону від 22.10.99 р. № 1192-XIV «Про гуманітарну допомогу», далі – Закон № 1192).
Із позиції чинного законодавства гуманітарна та благодійна допомога є тотожними і тісно переплетеними, хоча їх отримання регулюється різними законами.
Бухгалтерський облік
Відповідно до ст. 13 гл. 1 Бюджетного кодексу (далі – БК) безплатно отримані активи, кошти включаються до другої групи власних надходжень бюджетних установ «Інші джерела власних надходжень бюджетних установ», зокрема підгрупи 1 «Благодійні внески, гранти та дарунки». Такі операції треба оформляти на підставі договорів, календарних планів проведення централізованих заходів та інших документів, якими передбачено отримання внесків, грантів та дарунків.
В обліку благодійні внески, гранти та дарунки відносять до складу доходів за необмінними операціями. Як визначено в п. 4 розд. I НП(С)БОДС 124 «Доходи», необмінною є господарська операція, яка не передбачає передання активів, послуг (робіт) в обмін на отриманий дохід або активи, але може передбачати виконання певних умов, тобто безплатне отримання або передання активів.
Оцінка безплатно отриманих активів
Порядок відображення в бухобліку активів, отриманих як благодійна чи гуманітарна допомога, прописаний в НП(С)БОДС 121 «Основні засоби», НП(С)БОДС 122 «Нематеріальні активи», НП(С)БОДС 123 «Запаси», а також в Методичних рекомендаціях з бухгалтерського обліку для суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.15 р. № 11 (далі – Методрекомендації № 11).
Важливим моментом оприбуткування є вартість, за якою актив буде відображено в бухобліку.
Основні засоби
Первісною вартістю основних засобів (далі – ОЗ), отриманих безплатно від фізичних та юридичних осіб (крім суб’єктів держсектору):
- є їхня справедлива вартість на дату отримання з урахуванням витрат, передбачених п. 5 розд. II НП(С)БОДС 121 (п. 7 розд. II цього стандарту);
- може бути вартість, щодо якої є достовірна інформація, зокрема згідно з відповідними первинними документами, з урахуванням витрат, передбачених п. 5 розд. II НП(С)БОДС 121.
Первісна вартість ОЗ, отриманих від суб’єктів держсектору, відображається так само, як і в разі звичайного отримання, але із зазначенням нарахованої суми зносу (п. 8 розд. II НП(С)БОДС 121).
Якщо достовірна інформація про первісну вартість ОЗ відсутня, вона визначається на рівні справедливої вартості на дату отримання, оцінка якої проводиться відповідно до законодавства.
Нематеріальні активи
Первісною вартістю об’єкта нематеріальних активів (далі – НА), безплатно отриманого від фізичних та юридичних осіб (крім суб’єктів держсектору):
- є його справедлива вартість на дату отримання з урахуванням витрат, які безпосередньо пов’язані з приведенням НА у стан, придатний для використання за призначенням, та витрат, передбачених п. 6 розд. II Методрекомендацій № 11 (п. 10 розд. II цих Методрекомендацій);
- може бути вартість, щодо якої є достовірна інформація, зокрема згідно з відповідними первинними документами, з урахуванням витрат, передбачених п. 6 розд. II Методрекомендацій № 11.
Суб’єкти держсектору можуть отримувати НА як гуманітарну допомогу відповідно до Закону № 1192 та інших нормативно-правових актів.
Зверніть увагу! Активи, отримані безплатно як безповоротна допомога, дарунок, приймаються комісією, створеною наказом керівника суб’єкта держсектору, до складу якої обов’язково входить працівник бухгалтерської служби. |
Запаси
Первісна вартість запасів, отриманих безплатно у випадках, передбачених законодавством, від юридичних та фізичних осіб, дорівнює справедливій вартості на дату отримання з урахуванням витрат, передбачених п. 5 розд. II Методрекомендацій № 11 (п. 24 розд. II цих Методрекомендацій).
Первісною вартістю запасів, отриманих безплатно від фізичних та юридичних осіб (крім суб’єктів держсектору), може бути вартість, щодо якої є достовірна інформація, зокрема згідно з відповідними первинними документами, з урахуванням витрат, передбачених п. 5 розд. II Методрекомендацій № 11.
Запаси, отримані безплатно від суб’єктів держсектору, відображаються за балансовою вартістю суб’єкта держсектору, що їх передав, але з урахуванням витрат, передбачених п. 5 розд. II Методрекомендацій № 11.
Отже, у момент отримання будь-якого виду безплатної допомоги у вигляді активів бюджетна установа має визначити вартість активів, за якою вони будуть зараховані на баланс для подальшого обліку чи передання. |
Вибір субрахунка бухобліку
Щоб обрати необхідний субрахунок для відображення отриманих активів, слід розуміти, що саме ви отримуєте, і тоді за допомогою Порядку застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженого наказом Мінфіну від 29.12.15 р. № 1219 (далі – Порядок № 1219, Наказ № 1219), ви зможете обрати правильний субрахунок для ОЗ, НА чи запасів. Адже саме Порядок № 1219 установлює призначення і правила ведення рахунків бухобліку для узагальнення інформації про наявність і рух активів, капіталу, зобов’язань та факти діяльності суб’єктів держсектору.
Як було зазначено вище, дохід від безплатного отримання активів чи коштів у вигляді благодійних внесків чи гуманітарної допомоги відображається як дохід за необмінними операціями.
Згідно з Порядком № 1219 рахунок 75 «Доходи за необмінними операціями» призначено для обліку й узагальнення інформації про доходи від безплатно отриманих активів, послуг (робіт), трансфертів; податкові і неподаткові надходження, надходження ЄСВ; благодійні внески, гранти та дарунки; кошти, що отримують розпорядники бюджетних коштів від підприємств, організацій, фізосіб та від інших розпорядників бюджетних коштів для виконання цільових заходів, зокрема заходів із відчуження для суспільних потреб земельних ділянок та розміщених на них інших об’єктів нерухомого майна, що перебувають у приватній власності фізичних або юридичних осіб; зобов’язання, що не підлягають погашенню (крім кредиторської заборгованості, строк позовної давності якої минув), тощо.
За кредитом рахунка 75 відображається збільшення (одержання) доходу за необмінними операціями, зокрема і зарахування податкових і неподаткових надходжень, трансфертів, інших доходів за цими операціями до державного або місцевих бюджетів, за дебетом – списання доходів за необмінними операціями на фінансовий результат виконання кошторису (бюджету) та повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного або місцевих бюджетів.
Рахунок 75 має, зокрема, субрахунок 7511 «Доходи за необмінними операціями», де ведеться облік доходів від безплатно отриманих активів, послуг (робіт).
Також на цьому субрахунку обліковуються суми штрафів, неустойки, пені, отримані за рішенням сторін договору або відповідних державних органів, суду, що включаються до доходів звітного періоду відповідно до законодавства, зобов’язання, що не підлягають погашенню (крім кредиторської заборгованості, строк позовної давності якої минув), а також відображається отримання спонсорських, благодійних внесків та іншої гуманітарної допомоги (зокрема, надходження у натуральній формі) тощо.
Практичні приклади див. у повній консультації "Баланс-Бюджет" № 17-18, який виходить з друку 27.04.20 р.