Ваше передплачене видання Читайте on-line

Баланс группа компаній

Бухгалтерія - це любов!

(056) 370-44-25
Замовити дзвінок

Перелік тем практичних керівництв серії «Бібліотека «Баланс» (III квартал 2025 року)

June 30, 2025

ПК, 2025, № 13 «Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків»

Місяць виходу – липень.

Чому зараз? У підвищенні обсягів продажу товарів (послуг) зацікавлений кожний суб’єкт господарювання протягом усього року.

Яку проблему розвязуємо? Маркетинг – це інструмент, без якого сьогодні не може розвиватися жоден бізнес. Він допомагає привертати увагу клієнтів, формувати попит, просувати товари чи послуги на ринку й забезпечувати стабільний дохід. Але разом із користю для бізнесу маркетингові активності несуть і податкові виклики. Тож ми розповімо, як правильно відображати маркетинг і просування в бухгалтерському та податковому обліку, які документи варто мати, щоб обґрунтувати витрати, та які помилки можуть призвести до штрафів і втрат.

Перелік основних питань, які будуть висвітлені у виданні:

  • які витрати можна віднести до маркетингових;
  • як підтвердити їх зв’язок із господарською діяльністю;
  • чи всі витрати на рекламу ДПС визнає податковими;
  • як уникнути донарахувань під час перевірок.

ПК, 2025, № 14 «Статутний капітал: оформлення та облік»

Місяць виходу – липень.

Чому зараз? Формування статутного капіталу відбувається без прив’язки до періоду, тому тема буде актуальна в будь-який місяць року.

Яку проблему розвязуємо? Статутний капітал – це основа діяльності будь-якого товариства з обмеженою відповідальністю або акціонерного товариства. Він є не лише юридичною формальністю, а й важливим показником для контрагентів, банків і податкових органів. Саме тому важливо правильно визначити його розмір, структуру, порядок внесення та обліку.

Перелік основних питань, які будуть висвітлені у виданні:

  • які документи потрібні для формування статутного капіталу;
  • в які строки необхідно вносити кошти або майно та що буде в разі порушення;
  • як обліковувати внески у формі грошових коштів, майна, нематеріальних активів;
  • як змінюється статутний капітал і як це правильно оформити;
  • які податкові ризики можуть виникнути, якщо внески не підтверджені або оформлені неналежним чином;
  • як статутний капітал відображається у фінансовій звітності.

Спецтема «Судові витрати: правові та облікові питання»

Місяць виходу – липень.

Чому зараз? Тема судових витрат завжди актуальна для суб’єктів господарювання. Адже учасником судового спору можна стати в будь-який момент. Ініціювати судовий спор може як сам суб’єкт господарювання, так і його контрагенти, працівники або контролюючі органи. Тому важливо знати правила та нюанси, які стосуються судових витрат.

Яку проблему розв’язуємо? Ми допоможемо вам розібратися, із чого складаються судові витрати, як вони розраховуються та відображаються в обліку, а також надамо корисні поради з огляду на останню судову практику.

Перелік основних питань, які будуть висвітлені в спецтемі:

  • що таке судові витрати та з чого вони складаються;
  • як розподіляються судові витрати між сторонами спору;
  • у яких випадках і з кого можна стягнути витрати на юридичні послуги та послуги адвокатів;
  • якими документами мають підтверджуватися судові витрати;
  • хто, в якому порядку та розмірі сплачує судовий збір;
  • які є пільги щодо сплати судового збору та як підтвердити право на пільгу;
  • як відобразити судові витрати в обліку;
  • чи потрібно створювати резерв під судові витрати.

ПК, 2025, № 15 «Нематеріальні активи: обліковуємо правильно»

Місяць виходу – серпень.

Чому зараз? З обліком нематеріальних активів стикається практично кожне підприємство. Такі об’єкти, як комп’ютерні програми, торговельні марки, ліцензії, інші права користування ресурсами, майном, права на об’єкти промислової власності, на ведення діяльності або об’єкти авторських прав є практично в усіх. На нашу консультаційну лінію завжди надходить багато запитань про бухоблік таких об’єктів, тому окреме видання на цю тему, безперечно, на часі.

Яку проблему розв’язуємо? Бухгалтерський облік нематеріальних активів не є простим. Адже один і той самий об’єкт може належати до нематеріальних активів, а може обліковуватися в складі витрат. Усе залежить від прав, які надаються суб’єкту господарювання, способу надходження активу (придбаний або створений власними силами), умов використання об’єкта та багатьох інших чинників. До того ж є чимало запитань про те, як документально оформити операції з нематеріальними активами та як визначити їх первісну вартість, за яких умов такі активи можуть амортизуватися, як відобразити їх продаж або ліквідацію.

Перелік основних питань, які будуть висвітлені у виданні:

  • загальні правила обліку нематеріальних активів;
  • документальне оформлення, визначення первісної вартості в разі придбання/створення нематеріальних активів;
  • нарахування амортизації нематеріальних активів, зокрема, у разі, якщо для такого активу не визначено строк корисного використання;
  • особливості обліку витрат на поліпшення нематеріальних активів та їх підтримання в належному стані;
  • облікові наслідки в разі продажу та ліквідації нематеріальних активів;
  • нюанси обліку окремих об’єктів: торговельних марок, ліцензій, комп’ютерних програм;
  • нематеріальні активи в обліку з податку на прибуток.

ПК, 2025, № 16 «Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальність, ризики»

Місяць виходу – серпень.

Чому зараз? Товарно-транспортна накладна (ТТН) – це не лише транспортний документ, який треба мати при внутрішніх перевезеннях вантажів (перевіряє це Укртрансбезпека). Це і «податковий» документ, який підтверджує реальність перевезення. Тож не дивно, що податківці завжди приділяли особливу увагу до неї. На початку 2025 року форму ТТН (№ 1-ТН) було змінено. Мінрозвитку надало чимало рекомендацій щодо використання та заповнення оновленого бланку. Крім того, набирає обертів перехід на е-ТТН (у березні цього року тимчасовий проєкт став постійним, урегульовано питання коригування інформації в е-ТТН, зокрема й через помилки). Є також доволі суперечливі висновки ДПС щодо ситуацій, коли ТТН є обов’язковою. Тож варто систематизувати знання, практику, досвід у сфері використання ТТН, зважаючи на оновлені правила та роз’яснення.

Яку проблему розв’язуємо? Розглянемо, хто та в яких випадках має складати ТТН, та розповімо докладно про заповнення кожного рядка нової форми ТТН, базуючись на рекомендаціях Мінрозвитку. Попередимо про найпоширеніші помилки, які можуть призвести до невизнання ТТН. Окреслимо відповідальність та можливі податкові наслідки в разі відсутності ТТН чи наявності розбіжностей у показниках. Підкріпимо аргументи актуальною судовою практикою.

Перелік основних питань, які будуть висвітлені у виданні:

  • хто зобов’язаний складати ТТН: вантажовідправник, замовник чи перевізник;
  • чи треба оформляти ТТН у разі перевезення товарів з використанням послуг поштових операторів (Нова Пошта, Укрпошта тощо);
  • кого вказувати перевізником, якщо перевезення замовили в експедитора;
  • чи можна використовувати свою форму ТТН;
  • які реквізити ТТН є обов’язковими;
  • чи можна додати графи до затвердженої форми № 1-ТН;
  • як зазначати вагу товару – словами чи можна цифрами;
  • як вказати вагу транспортного засобу;
  • чи можна не наводити вартість вантажу;
  • як прописати місце складання ТТН;
  • чи вказувати номер із демографічного реєстру фізособи, яка бере участь у перевезенні;
  • як заповнювати особливі поля для деяких товарів;
  • яка специфіка використання е-ТТН;
  • яку відповідальність передбачено за відсутність ТТН;
  • які податкові ризики та судова практика щодо застосування ТТН.

Спецтема «Помилкові кошти: облік в отримувачів – юрособи та підприємця»

Місяць виходу – серпень.

Чому зараз? Платник при перерахуванні платежу може помилитися, тому ця тема є актуальною завжди.

Яку проблему розвязуємо? Ситуація з помилковим надходженням коштів може трапитися з будь-яким суб’єктом господарювання, і хоча це технічна помилка, її наслідки – цілком реальні: від плутанини в обліку до податкових ризиків і непорозумінь із банком чи податковою.

Перелік основних питань, які будуть висвітлені у виданні:

  • в який строк потрібно повернути помилкові кошти;
  • чи виникає в отримувача коштів дохід або податкові зобов’язання з ПДВ;
  • які наслідки отримання помилкових коштів для підприємців на єдиному податку та загальній системі;
  • які документи оформлювати та як повернути кошти без зайвих проблем.

ПК, 2025, № 17 «Бізнес вдома: що має врахувати підприємець»

Місяць виходу – вересень.

Чому зараз? Багато підприємців працюють дистанційно вдома, і питання щодо організації діяльності та оподаткування виникають у них постійно.

Яку проблему розв’язуємо? Сьогодні чимало підприємців ведуть бізнес прямо зі свого житла: надають послуги, виготовляють продукцію, організовують онлайн-навчання або консультації. Така форма діяльності має не тільки свої переваги, але й виклики, особливо в частині ведення бухгалтерського та податкового обліку.

Перелік основних питань, які будуть висвітлені у виданні:

  • як правильно оформити бізнес за домашньою адресою;
  • чи можна враховувати витрати на оренду житла, Інтернет, комунальні послуги тощо;
  • які документи підтверджують зв’язок витрат із господарською діяльністю;
  • чи впливає ведення бізнесу вдома на оподаткування.

ПК, 2025, № 18 «Відрядження по Україні та за кордон: оформлення та оплата»

Місяць виходу – вересень.

Чому зараз? У сучасних умовах активного розвитку бізнесу та глобалізації все більше компаній стикаються з необхідністю направити працівників у відрядження по Україні або за кордон. Економічні складності в державі, зміни в законодавстві щодо оформлення первинних документів і звітності вимагають актуалізації знань бухгалтера та чіткого розуміння правил, адже найчастіше під час перевірок виявляють помилки саме в документах на відрядження .

Яку проблему розв’язуємо? Багато роботодавців і працівників стикаються з труднощами через недостатньо чітке розуміння норм законодавства, що регулює питання відряджень. Неправильне оформлення документів, невідповідність витрат, затримки з оплатою чи порушення трудових прав призводять до фінансових втрат, штрафів і конфліктів. Тож ми допоможемо уникнути типових помилок при оформленні документів на відрядження, правильно розрахувати середню зарплату, добові та інші витрати, врахувати нюанси оподаткування тощо.

Перелік основних питань, які будуть висвітлені у виданні:

  • як документально оформити відрядження;
  • які підтвердні документи на відрядження треба надати;
  • як оплачується час відрядження та які витрати відшкодовуються;
  • як нарахувати добові за час відрядження по Україні та за кордон;
  • який порядок складання та надання авансового звіту;
  • як оподатковуються виплати на відрядження.

Спецтема «Транспортно-заготівельні витрати: практика перевірок»

Місяць виходу – вересень.

Чому зараз? Здається, в обліку транспортно-заготівельних витрат (ТЗВ) жодних змін не відбувалося. Питання вивчене, освоєне. Але остання судова практика свідчить, що податківці під лупою придивляються до цих витрат. Чи правильно розмежували витрати на збут і транспортно-заготівельні, які включаються до первісної вартості товарів? Помилки в розподілі = податкові ризики, як результат – зняття витрат та ще й донарахування ПДВ як на негосподарські операції...

Яку проблему розв’язуємо? Розповімо, як підготуватися до перевірки ТЗВ податківцями. Що має бути в обліковій політиці підприємства щодо ТЗВ? Як розмежувати транспортні витрати, які потрапляють до витрат на збут (а це витрати періоду), від тих, що осідають у первісній вартості (і чекають реалізації товарів чи іншого вибуття). Попередимо про сюрпризи та неочікувані наслідки під час перевірок ТЗВ та надамо аргументи для захисту.

Перелік основних питань, які будуть висвітлені в спецтемі:

  • що потрапляє до транспортно-заготівельних витрат;
  • як обліковувати витрати на перевезення в разі торгівлі без складу;
  • про які витрати йдеться, якщо перевозиться сировина між складами;
  • чи відносяться витрати на зберігання до ТЗВ;
  • які варіанти обліку ТЗВ є та які переваги й недоліки кожного;
  • чи можуть зняти витрати під час перевірки, якщо їх віднесено не на той рахунок витрат на транспорт (замість 90 (під час списання Дт 90 – Кт 28) на 93, хоча реалізація відбулася в цьому ж періоді);
  • чи можуть позбавити витрат, якщо ТЗВ розподілено з помилками ;
  • чи можуть податківці говорити про негосподарські транспортні витрати і донарахувати ПДВ, якщо ТЗВ помилково не включено до первісної вартості товарів;
  • які аргументи та засоби можуть допомогти захистити позицію в суді.

Замовляйте прямо зараз!

Передплатіть практичні керівництва через редакцію:
• за номерами (044) 334-62-70, (056) 370-44-25, (067) 544-07-31;
• по електронній пошті product@balance.ua

Працюйте впевнено та без помилок!

⤷ ЗАМОВИТИ ⤶

Приєднуйтесь до нашої сторінки та отримуйте новини першими!

Дякую, я вже з вами!