Ваше передплачене видання Читайте on-line

Баланс группа компаній

Бухгалтерія - це любов!

(056) 370-44-25
Замовити дзвінок

Оплату проведено через чужий термінал: як виправити цю помилку?

October 17, 2019

Ситуація: два підприємці реалізують товар в одному магазині. Перший (на загальній системі оподаткування) продає алкоголь і сигарети. Розрахунки з покупцями проводить через РРО. Другий підприємець (платник єдиного податку другої групи) торгує продуктами харчування, РРО при розрахунках із покупцями не застосовує, але приймає до оплати платіжні картки (у нього встановлено термінал). Перший підприємець, коли покупець розраховується карткою за алкоголь, проводить суму оплати через свій РРО та через термінал другого підприємця, який не з'єднаний (не об'єднаний) з його РРО. При цьому видає покупцеві чек РРО з формою оплати «ЕПЗ» (електронний платіжний засіб) і квитанцію чужого термінала. Як першому підприємцеві виправити цю помилку?

Як треба робити

Перший підприємець, приймаючи безготівкову оплату (із застосуванням платіжної картки) від покупця, здійснює розрахункову операцію. Нагадаємо, що розрахункова операція – це приймання від покупця готівки, платіжних карток тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівки за повернутий покупцем товар (не отриману послугу), а в разі застосування банківської платіжної картки – це оформлення розрахункового документа за оплатою в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця і в разі повернення товару (відмови від послуги) – це оформлення розрахункових документів за перерахуванням грошей у банк покупця (ст. 2 Закону від 06.07.95 р. № 265/95-ВР, далі – Закон № 265).

Як бачимо, перший підприємець, приймаючи картку, повинен був провести оплату через свій термінал і видати покупцеві квитанцію свого термінала. Крім того, при розрахунковій операції він повинен був (ст. 3 Закону № 265):

  • провести суму оплати через фіскальний РРО;
  • видати покупцеві відповідний розрахунковий документ (у нашій ситуації – чек РРО).

Суму оплати потрібно включити до доходу за підсумками дня та відобразити в графі 2 Книги обліку доходів і витрат (форма затверджена наказом Міндоходів від 16.09.13 р. № 481).

У другого підприємця така оплата (від чужого покупця) взагалі не повинна була проводитися через термінал.

Які наслідки помилки

У п. 1 ст. 17 Закону № 265 передбачено штраф:

  • за проведення розрахункових операцій через РРО на неповну вартість проданих товарів (наданих послуг);
  • непроведення розрахункових операцій через РРО з фіскальним режимом роботи;
  • невідповідність у юросіб на місці ведення розрахунків суми готівки сумі, зазначеній у денному звіті, більш ніж на 10 % МЗП (мінімальної зарплати), установленої законом на 1 січня податкового (звітного) року;
  • нероздрукування відповідного розрахункового документа, який підтверджує факт здійснення розрахункової операції.

У нашій ситуації перший підприємець провів через фіскальний РРО повну суму оплати. У чеку зазначена форма оплати «ЕПЗ», а значить, сума готівки на місці проведення розрахунків збігається з даними Х-звіту і відповідний розрахунковий документ роздруковано.

Тому ми вважаємо, що штраф за п. 1 ст. 17 Закону № 265 у даній ситуації не застосовується. Також це порушення не привід для застосування:

  • адмінштрафу за ст. 16315 КУпАП за недотримання законодавчих вимог щодо забезпечення можливості вести розрахунки за товари (послуги) з використанням ЕПЗ;
  • штрафу за обмеження або за відмову покупцеві в його праві розрахуватися за допомогою ЕПЗ (п. 12 ч. 1 ст. 23 Закону від 12.05.91 р. № 1023-XII).

Адже перший підприємець забезпечив покупцеві можливість розрахуватися платіжною карткою.

Як виправити помилку

Варіант 1.

Якщо покупець із карткою вже пішов, а через РРО оплату проведено, то виправити неправильно проведену оплату проблематично.

Для повернення своїх грошей рекомендуємо першому підприємцеві написати лист другому підприємцеві із проханням повернути гроші. Повернуту суму не треба відображати в Книзі обліку доходів і витрат. Адже цей дохід уже був відображений на дату формування фіскального чека РРО.

У другого підприємця (єдинника) сума помилково зарахованих коштів не включається в дохід, якщо гроші повернуті в тому ж звітному періоді (ЗІР, категорія 107.04). А якщо гроші будуть повернуті в наступному звітному періоді, тоді при їх отриманні єдинник повинен урахувати цю суму в складі свого доходу. А в тому звітному періоді, коли він поверне гроші першому підприємцеві, він зможе відкоригувати дохід. Підстава для невідображення доходу або для його коригування – лист від контрагента (першого підприємця).

Якщо гроші помилково отримані та повернуті:

  • в одному звітному періоді – то в Книзі обліку доходів (затверджена наказом Мінфіну від 19.06.15 р. № 579) їх сума не відображається;
  • у різних звітних періодах – тоді при отриманні помилкова оплата відображається в графі 2 книги, а в періоді повернення – у графі 3.

Варіант 2.

Якщо є можливість повернути гроші покупцеві, це треба зробити. Тоді другий підприємець поверне гроші покупцеві (у принципі можна готівкою), а перший підприємець скасує проведену раніше розрахункову операцію, складе акт про помилку (не та форма оплати) і проведе оплату заново – готівкою.

Тобто буде такий ланцюжок: підприємець № 2 віддає гроші покупцеві, а покупець передає ці гроші підприємцеві № 1.

Якщо другий підприємець поверне гроші на картку, тоді першому підприємцеві залишиться провести оплату тільки через термінал.

Порада на майбутнє! Рекомендуємо першому підприємцеві, щоб уникнути подібних ситуацій, з’єднати свій РРО з терміналом сусіда, щоб ці пристрої працювали в єдиному циклі.

Джерело: "Баланс" № 78, який вийшов з друку 07.10.19 р.

⤷ ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ ⤶

Приєднуйтесь до нашої сторінки та отримуйте новини першими!

Дякую, я вже з вами!