Ваше передплачене видання Читайте on-line

Баланс группа компаній

Бухгалтерія - це любов!

(056) 370-44-25
Замовити дзвінок

Хто оплачує обов’язкові медогляди працівників бюджетних установ?

April 11, 2018

Працівники Центральної міської лікарні (далі – ЦМЛ) проходять обов’язковий медогляд у Центрі первинної медико-санітарної допомоги (далі – ЦПМСД). До обов’язкового медогляду працівників закладів охорони здоров’я другого рівня (стаціонарних відділень, працівників харчоблоку та роздавальних пунктів у стаціонарних відділеннях) належать клінічні, лабораторні, бактеріологічні дослідження. Такі дослідження здійснюються на договірних умовах іншим медзакладом. У кошторисі якого закладу (ЦМЛ чи ЦПМСД) мають бути заплановані видатки на їх оплату?

Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним медичним оглядам, та Порядок проведення цих оглядів та видачі особистих медичних книжок затверджено постановою КМУ від 23.05.01 р. № 559 (далі – Перелік № 559, Порядок № 559).

Обов’язкові медогляди проводяться за рахунок роботодавців, тобто підприємств, установ, організацій або фізичних осіб – суб’єктів підприємницької діяльності, що використовують працю найманих працівників. Витрати закладів та установ охорони здоров’я, пов’язані із проведенням обов’язкових медоглядів працівників бюджетних установ та організацій, покриваються за рахунок коштів, передбачених кошторисом на утримання відповідного закладу або установи охорони здоров’я (п. 2 Порядку № 559).

Працівники підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності відшкодовують вартість бланка особистої медичної книжки закладам та установам охорони здоров’я, які проводять обов’язкові медогляди, під час проходження попереднього профілактичного медогляду до прийняття на роботу та в разі необхідності – отримання нового бланка цієї книжки у зв’язку з його втратою, зіпсуттям або неможливістю подальшого використання чи придбавають зазначений бланк за власні кошти.

До Переліку № 559 включено організації та професії, які фінансуються з державного та місцевих бюджетів, зокрема:

  • навчальні заклади, крім ВНЗ III–IV рівнів акредитації (керівники, їх заступники, педагогічні працівники, медичний персонал, працівники харчоблоків, спеціалісти, що беруть участь у навчально-виховному процесі, технічний персонал, учні перед проходженням виробничої практики на об’єктах, працівники яких підлягають обов’язковому профілактичному медичному огляду);
  • ВНЗ III–IV рівнів акредитації (студенти перед початком проходження виробничої практики на об’єктах, працівники яких підлягають обов’язковому профілактичному медогляду);
  • притулки для неповнолітніх (адміністрація, викладачі, вчителі, вихователі, медперсонал, працівники харчоблоків, інший педагогічний і технічний персонал);
  • оздоровчі заклади для дітей із цілорічним та сезонним перебуванням (адміністративно-господарський персонал, педагогічний персонал, медперсонал, працівники харчоблоків, обслуговуючий персонал);
  • лікувально-профілактичні заклади для дорослих (санаторії, будинки відпочинку, пансіонати, будинки-інтернати) (адміністрація, вихователі, помічники вихователів, медперсонал (лікарі, середній та молодший медперсонал), технічний персонал, у тому числі прибиральники приміщень, працівники харчоблоків, їдалень та роздавальних пунктів, працівники дитячих молочних кухонь);
  • пологові будинки (відділення), дитячі лікарні (відділення), відділення патології новонароджених, недоношених (адміністрація, медичні працівники (лікарі, середній та молодший медичний персонал), працівники харчоблоків, їдалень та роздавальних пунктів, технічний персонал, у тому числі прибиральники приміщень) тощо.

Отже, працівники бюджетних установ незалежно від підпорядкування, професії яких включено до Переліку № 559, у разі проходження обов’язкового медогляду мають сплатити лише вартість бланка особистої медичної книжки. Інші витрати, пов’язані із його проведенням, здійснюються коштом закладу охорони здоров’я, який проводить медогляд.

Тобто під час планування своїх видатків заклад охорони здоров’я повинен урахувати витрати, пов’язані із проходженням обов’язкового медогляду працівників бюджетних установ.

Це означає, що в нашій ситуації в кошторисі ЦПМСД мають бути закладені видатки на оплату клінічних, лабораторних, бактеріологічних досліджень, які належать до обов’язкового медогляду працівників бюджетних установ, зокрема ЦМЛ.

На жаль, на практиці, в умовах тотального недофінансування галузі охорони здоров’я, це здійснити не зовсім просто.

Зауважимо, що орган місцевої влади є власником усіх бюджетних закладів на підпорядкованій йому території, працівники яких повинні пройти обов’язкові медогляди в лікарні (це і працівники освіти, і працівники лікарень тощо).

Отже, на конкретній території власник закладу охорони здоров’я, який проводить медогляд, одночасно є власником іншого бюджетного закладу, працівники якого проходять такий огляд.

У рамках Закону від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» та на підставі постанови КМУ від 23.01.15 р. № 11 «Деякі питання надання медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» такий власник має право додатково, понад обсяги медичної субвенції, за рахунок якої фінансуються заклади охорони здоров’я (про які, зокрема, ідеться в запитанні), планувати та здійснювати за рахунок місцевих бюджетів оплату поточних і капітальних видатків закладів охорони здоров’я та програм у сфері охорони здоров’я.

До того ж, слід зазначити, що органи місцевої влади не тільки мають право здійснювати фінансування таких установ, а й повинні бути зацікавлені в ньому, оскільки це напряму пов’язано із санітарно-епідеміологічною ситуацією і здоров’ям населення на території.

Водночас слід зауважити, що багато норм Порядку № 559 є дещо застарілими, наприклад щодо зобов’язань головних санітарних лікарів, оскільки цю посаду в рамках реорганізації санітарно-епідеміологічної служби України скасовано. Також зазнали трансформації і самі установи санітарно-епідеміологічної служби, посилання на які міститься в цьому Порядку. Тобто Порядок № 559 потребує внесення змін із метою приведення його у відповідність до інших нормативно-правових актів.

Джерело: "Баланс-Бюджет" № 15, який вийшов з друку 10.04.18 р.

Приєднуйтесь до нашої сторінки та отримуйте новини першими!

Дякую, я вже з вами!