«Перевзуваємо» авто: нюанси обліку

На балансі бюджетної установи обліковується автомобіль, який заводом-виробником був «узутий» у всесезонну гуму. Строк її використання вже спливає, і керівництво прийняло рішення придбати комплекти зимової та літньої гуми (на 4 колеса кожний, оскільки запасне колесо залишиться від комплекту заводу-виробника). Як відобразити в обліку списання шин, установлених на авто, та придбання зимового і літнього комплектів, заміну шин та їх експлуатацію, розповімо у статті.
Вимоги до оснащення автомобіля
Автомобіль від постачальника може йти з різною комплектацією, але зазвичай він має комплект автошин, що на ньому встановлені, плюс одну на запасному колесі.
Запасне колесо перевозиться в автомобілі як додаткове для заміни спущеного, проколотого або для іншого непередбаченого випадку. Дехто, за традицією, називає його запасною шиною, але зараз ця назва не зовсім доцільна: безкамерну шину не можна надягнути на диск без спеціальних пристосувань, тому повністю зібране колесо возять як запасне. Деякі запаски (аварійне колесо, «докатка») не призначені для поїздок на далекі відстані. Максимальна експлуатаційна швидкість для більшості з них – 80 км/год.
Автошини використовуються з дотриманням вимог Правил технічної експлуатації коліс та пневматичних шин колісних транспортних засобів категорій L, M, N, O та спеціальних машин, виконаних на їх шасі, затверджених наказом Мінінфраструктури від 26.07.13 р. № 549 (далі – КТЗ, Правила № 549).
Документальне оформлення
Рішення щодо придбання шин на авто приймає керівник установи за поданням відповідальної особи з урахуванням технічних характеристик авто. Тому деякі установи придбавають літній та зимовий комплекти шин, а деякі – лише універсальні всесезонні.
На кожну шину, що надійшла в установу, у тому числі й на шини, придбані разом з авто, відкривається Картка обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини (далі – Картка обліку) за формою додатка 5 до Експлуатаційних норм середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджених наказом Мінтрансу від 20.05.06 р. № 488 (далі – Норми № 488). Зразок заповнення Картки обліку див. в консультации «Шини на авто: оформлення та облік».
У Картці обліку вказують сумарний пробіг до списання та інформацію про подальше використання шини: відновлення зношеного протектора, її ремонт або перероблення (утилізацію). Тоді Картка обліку має статус акта списання шини. Її підписують члени комісії з питань обліку пробігу (наробітку), обігу і списання пневматичних шин перевізника (власника) КТЗ, яка призначається наказом керівника по установі (далі – комісія) (п. 7.1 Норм № 488).
Іноді виробник шин не проставляє їх порядковий номер. У такому разі для оприбуткування шин установа має присвоїти кожній із них інвентарний (номенклатурний) номер, який буде зберігатися за нею до припинення її використання, з метою запобігання помилок в обліку пробігу.
Облік пробігу (наробітку) шин здійснюється суб’єктами господарювання відповідно до вимог гл. 7 Норм № 488 та Правил № 549 (п. 1 розд. 12 Правил № 549). І хоча Норми № 488 постійно осучаснюються і доповнюються переліком нових виробників та марок шин, ринок наповнюють усе нові й нові моделі автотранспортних засобів. Тому за відсутності в Нормах № 488 придбаної моделі шин під час їх установлення слід скористатися рекомендаціями виробника.
Бухгалтерський облік
Відповідно до Порядку застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженого наказом Мінфіну від 29.12.15 р. № 1219 (далі – Порядок № 1219), для обліку придбаних чи виготовлених запчастин, готових деталей, вузлів, агрегатів, які використовуються для проведення ремонтів, заміни зношених частин машин (медичних, електронно-обчислювальних тощо), обладнання, тракторів, комбайнів, транспортних засобів (моторів), інструментів, а також автошин (включаючи покришки, камери й обідні стрічки тощо) у запасі та обороті незалежно від їх вартості призначено субрахунок 1515 «Запасні частини». На цьому субрахунку відображається обмінний фонд повнокомплектних машин, устаткування, двигунів, вузлів, агрегатів тощо.
Це підтверджується і Положенням про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затвердженим наказом Мінтрансу від 30.03.98 р. № 102. У ньому наведено перелік робіт, які відносяться до поточних і капітальних ремонтів, а також до сезонного технічного обслуговування, що виконується для підготовки виробу до використання в осінньо-зимових чи весняно-літніх умовах.
А як обліковувати шини, установлені на авто заводом-виробником?
Такі шини обліковуються на субрахунку 1015 «Транспортні засоби», де ведеться облік усіх видів засобів пересування, призначених для переміщення людей і вантажів, незалежно від вартості, та включених до загальної вартості придбаного (отриманого) авто, тому що вони є невіддільною частиною транспортного засобу, без них він не може використовуватися за своїм призначенням.
Операції з придбання, руху та списання запасів відображаються з дотриманням рекомендацій, наведених у розд. 3 Типової кореспонденції субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов’язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами, затвердженої Наказом № 1219 (далі – Типова кореспонденція № 1219).
Зверніть увагу: якщо ви здійснюєте заміну літнього комплекту шин на зимовий чи навпаки, де один із комплектів був оприбуткований у складі придбаного авто, вартість цього комплекту окремо не наводиться, адже вона входить до загальної вартості самого авто та обліковується на субрахунку 1015, і внутрішнє переміщення таких шин у бухобліку окремою господарською операцією не відображається. Відображенню підлягає лише комплект шин, придбаних окремо від авто.
А якщо ви, наприклад, купуєте один комплект шин на заміну комплекту від заводу-виробника, то така операція розглядається як заміна одних запчастин на інші, і за новим комплектом гуми ми ведемо лише аналітичний облік у Картках обліку, а окремо ні на субрахунку 1015, ні на субрахунку 1515 установлений комплект не відображається (бухоблік такої господарської операції див. у другому розділі таблиці нижче).
Нюанси списання шин
У разі досягнення фактичного зносу або механічного пошкодження і неможливості подальшого використання шини у Картці обліку у висновках комісії наводиться така інформація (обирається із запропонованих варіантів, а непотрібне закреслюється):
- шина до подальшої експлуатації непридатна через природний знос, експлуатаційні пошкодження, виробничі дефекти, придатна після ремонту пошкодження;
- шина підлягає відновленню, поглибленню рисунка протектора, оформленню претензій до продавця (виробника), утилізації;
- величина пробігу шини в кілометрах, у мотогодинах наробітку понад установлену норму (зазначити пробіг чи наробіток) тощо.
Картка обліку підписується головою та членами комісії і подається на затвердження керівнику установи. Також у разі списання шин оформлюється Акт списання за формою додатка до Методичних рекомендацій бухгалтерського обліку запасів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.15 р. № 11, або за формою, затвердженою наказом про організацію бухобліку установи.
Списання комплекту шин з одного КТЗ можна оформлювати одним актом, до якого додають Картки обліку. Акт підписується членами комісії (п. 7.11 Норм № 488).
Акт має містити: назву і номер; дату складання та затвердження; склад комісії; торгову марку, модель та державний реєстраційний номер КТЗ, шини якого списують; розмір шин, їх виробника, моделі та порядкові чи інвентарні номери шин; їх фактичні пробіги на дату списання; норму середнього ресурсу пневматичних шин; причини їх списання та висновки комісії.
! Головним моментом в обліку автошин є контроль за їх фактичним пробігом, який слід підсумовувати на підставі даних подорожніх листів відповідного КТЗ чи інших документів, що їх замінюють. І навіть якщо шина відповідно до Картки обліку вже перетнула межу експлуатаційної норми середнього ресурсу (наробітку), але має гарний стан та відповідає вимогам, зазначеним у розд. 5 Правил № 549, підстав для її списання немає.
Що робити зі списаними шинами?
Згідно із Законом від 05.03.98 р. № 187/98-ВР «Про відходи» установа, яка списала автошини, підпадає під визначення виробника відходів, тобто юрособу, діяльність якої призводить до утворення відходів.
Отже, у разі виникнення відходів бюджетній установі слід укласти договір з організацією, що має право на поводження з такими відходами, і передати їй шини для їх подальшої утилізації.
А якщо прийнято рішення про використання вже фізично зношених шин (наприклад, для оформлення присадибної ділянки чи дитячого майданчика), шини слід оприбуткувати як вторинну сировину та документально оформити відповідне перетворення.
Дотримуючись рекомендацій Типової кореспонденції № 1219, наведемо блоки бухгалтерських проведень за всіма господарськими операціями, розглянутими вище.
№ |
Зміст операції |
Бухгалтерський облік |
|
Дт |
Кт |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
Придбання та заміна шин відповідно до пори року |
|||
1 |
Отримано фінансування на придбання комплекту літньої та зимової гуми |
2313 |
7011 |
2 |
Отримано від постачальника комплекти літньої та зимової гуми |
1515/1* |
6211 |
3 |
Перераховано кошти постачальнику за отримані комплекти |
6211 |
2313 |
4 |
Видано зі складу комплект літніх шин для установлення на автомобіль |
1515/2** |
1515/1 |
5 |
Отримано акт виконаних послуг із заміни комплекту всесезонних шин на літні з наступною утилізацією фізично зношеного комплекту |
8013 |
6211 |
6 |
Отримано фінансування на оплату послуг із заміни та утилізації всесезонного комплекту шин |
2313 |
7011 |
7 |
Перераховано кошти виконавцю послуг із заміни та утилізації всесезонного комплекту шин |
6211 |
2313 |
8 |
Наприкінці звітного періоду закрито рахунок: – доходів |
|
|
– витрат |
5511 |
8013 |
|
* Шини на складі.** Шини, установлені на авто. |
|||
Придбання та заміна всесезонного комплекту шин на авто |
|||
1 |
Отримано фінансування на придбання комплекту всесезонної гуми на заміну фізично зношеної з урахуванням вартості послуг СТО з перевзування авто |
2313 |
7011 |
2 |
Отримано від постачальника комплект всесезонної гуми |
1515 |
6211 |
3 |
Перераховано кошти постачальнику за отриманий комплект гуми |
6211 |
2313 |
4 |
Отримано акт виконаних послуг із заміни фізично зношених шин на новий комплект від виконавця цих послуг (СТО) |
8013 |
6211 |
5 |
Перераховано кошти за послуги СТО |
6211 |
2313 |
6 |
Списано комплект встановленої на авто всесезонної гуми на заміну фізично зношеної |
8013 |
1515 |
7 |
Наприкінці звітного періоду закрито рахунок: – доходів |
|
|
– витрат |
5511 |
8013 |
|
Списання шин та виготовлення виробів для оздоблення прилеглої території |
|||
1 |
Відображено списання фізично зношених автошин |
8013 |
1515 |
2 |
Оприбутковано вторинну сировину (шини), що буде використовуватися для виготовлення виробів для оздоблення прилеглої території |
1518 |
7112 |
3 |
Передано вторинну сировину (гуму) для оздоблення прилеглої території |
2117 |
1518 |
4 |
Оприбутковано комплект виробів для оздоблення прилеглої території |
1812 |
2117 |
5 |
Наприкінці звітного періоду закрито рахунок: – доходів |
|
|
– витрат |
5511 |
8013 |
Якщо через пошкодження, що не підлягає ремонту, треба замінити одну з шин у комплекті, яка вже встановлена на авто на момент його придбання і вартість якої включена до загальної вартості авто, то цю операцію в бухобліку відображають як заміну запчастини на авто записом Дт 8013 – Кт 1515/1.
! Відповідно до п. 12.7 Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого наказом Мінфіну від 23.08.12 р. № 938, у разі використання вторинної сировини на потреби установи до Казначейства слід подати Довідку про надходження в натуральній формі (додаток 26 до цього Порядку). Це варто зробити не пізніше останнього робочого дня місяця. Якщо вторсировина у вигляді зношеного комплекту шин оприбуткована для подальшого її передавання на утилізацію, така довідка не подається.
Джерело: "Баланс-Бюджет" № 16, який вийшов з друку 26.04.21 р.