Договір на надання рекламних послуг

Акценти цієї статті:
- як перевірити правовий статус контрагента;
- які істотні умови повинен містити договір на надання рекламних послуг та якими первинними документами повинен підтверджуватися факт надання послуги;
- яка передбачена відповідальність за порушення в сфері реклами.
Суть і сторони договору
Що являє собою договір на надання рекламних послуг?
Основні вимоги до укладання договорів на надання рекламних послуг установлено гл. 63 (ст. 901–907) ЦК і Законом від 03.07.96 р. № 270/96-ВР «Про рекламу» (далі – Закон № 270).
За договором на надання рекламних послуг (далі – договір) одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцю цю послугу, якщо інше не встановлено договором (ст. 901 Цивільного кодексу, далі – ЦК).
Замовник – це рекламодавець, тобто особа, яка є замовником реклами для її виробництва та/або поширення. У випадку рекламування окремих видів товарів або послуг у замовника повинні бути дозвільні документи (дозволи, сертифікати, ліцензії).
Виконавець – це розповсюджувач або виробник реклами (залежно від того, які рекламні послуги виступають предметом договору). Зазначимо, що виконавцю рекламних послуг для ведення своєї діяльності ліцензія не потрібна. Але йому слід включити цей вид діяльності у свої дані, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань (далі – ЄДР).
Які види діяльності відносяться до рекламних?
Згідно із КВЕД до рекламних видів діяльності відносяться види з кодами:
- 73.1 – рекламна діяльність;
- 73.11 – рекламні агентства;
- 73.12 – посередництво в розміщенні реклами в ЗМІ.
Як замовник може переконатися, що рекламні послуги є в переліку видів діяльності, зазначених виконавцем в ЄДР?
У такому випадку слід зайти на сайт Мін’юсту в кабінет електронних сервісів. Для пошуку інформації про юрособу необхідно в розділі «Безкоштовний запит» увести в полі «Пошуковий запит» або повне найменування, або код ЄДРПОУ підприємства, про який ви хочете дізнатися. Що стосується фізособи-підприємця, то в полі «Пошуковий запит» потрібно ввести або код ІПН фізособи, або П. І. Б. підприємця.
Чи має право виконавець залучати третіх осіб для надання послуги замовнику?
Згідно з ч. 1 ст. 902 ЦК виконавець зобов'язаний надавати послугу особисто. Однак якщо є необхідність, то договором можна передбачити можливість залучення третіх осіб для надання послуги. Але в цьому випадку відповідальність за порушення умов договору перед замовником у повному обсязі несе виконавець (а не третя особа, залучена як співвиконавець).
Форма та істотні умови договору
У якій формі слід укладати договір?
Ні гл. 63 ЦК, ні Закон № 270 не містять ніяких вимог до форми договору на надання рекламних послуг. Тому слід керуватися загальними нормами, що регулюють форму правочинів, а саме ст. 206 і 208 ЦК. Із цього випливає, що договір на надання рекламних послуг укладається в письмовій формі.
При укладанні договору сторони зобов'язані узгодити предмет, ціну і строк дії договору (ч. 3 ст. 180 Господарського кодексу). Крім того, сторони мають право включити до договору також і інші умови, які вони вважатимуть необхідними та істотними для своїх взаємовідносин.
Що є предметом договору на надання рекламних послуг?
Предметом договору виступає послуга, споживана в процесі її надання. Наприклад, це може бути виготовлення та розміщення зовнішньої реклами, реклами на телебачення та ін.
Зробіть усе правильно! Якщо в договорі не наводиться конкретний перелік рекламних послуг, то в договорі слід указати, що всі ці моменти будуть узгоджені в додугоді до договору. |
Як установлюється ціна в договорі на надання рекламних послуг?
Як і в будь-якому іншому господарському договорі, ціна встановлюється за домовленістю сторін (ст. 632 ЦК).
Зміна ціни після укладання договору допускається тільки у випадках та на умовах, установлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається!
Замовник зобов'язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, які встановлені договором (ч. 1 ст. 903 ЦК).
На який строк можна укласти договір на надання рекламних послуг?
Згідно зі ст. 905 ЦК строк договору про надання послуг установлюється за домовленістю сторін. Із цього випливає, що сторони можуть укласти договір на будь-який строк. Головне вказати цей строк у самому договорі, щоб уникнути спірних моментів.
Документальне оформлення
На практиці для підтвердження факту надання послуги складається акт приймання-передачі наданих послуг. Акт складається в довільній формі з урахуванням вимог, установлених до первинних документів ст. 9 Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV. У такому акті слід конкретизувати суть послуги, указати ознаки, що її індивідуалізують, кількість, якість і т. д.
Відповідальність за порушення у сфері реклами
На практиці нерідко виникають претензії до змісту реклами (наприклад, коли реклама вводить споживачів в оману щодо того або іншого товару). У зв'язку із цим відповімо на низку запитань.
Хто відповідає за порушення законодавства про рекламу?
Згідно з ч. 2 ст. 27 Закону № 270 відповідальність за порушення законодавства про рекламу несуть:
- рекламодавець – він відповідає за зміст рекламної інформації, якщо не буде доведено, що порушення відбулося не з його вини;
- виробник реклами – він відповідає за оформлення, виробництво, підготовку реклами;
- розповсюджувач реклами – у частині, що стосується часу та місця розміщення реклами.
Які санкції передбачені за порушення законодавства про рекламу?
Заходи відповідальності за порушення законодавства про рекламу встановлені ст. 27 Закону № 270. Для наочності наведемо цю інформацію в таблиці.
№ |
Суть правопорушення |
Розмір штрафу* |
Суб'єкт відповідальності |
---|---|---|---|
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Замовлення реклами продукції, виробництво та/або оборот якої заборонені законом |
5-кратна вартість розповсюдженої реклами** |
Рекламо-давець |
2 |
Надання виробнику реклами недостовірної інформації про предмет реклами |
||
3 |
Замовлення поширення реклами, забороненої законом |
||
4 |
Недотримання встановлених законом вимог щодо змісту реклами. |
||
5 |
Порушення порядку розповсюдження реклами, якщо реклама розповсюджується рекламодавцем самостійно |
||
6 |
Порушення порядку розповсюдження та розміщення реклами. |
5-кратна вартість розповсюдженої реклами |
Розповсюджувач реклами |
7 |
Порушення прав третіх осіб при виготовленні реклами |
5-кратна вартість виготовленої реклами |
Виробник реклами |
* За повторне порушення протягом року зазначені штрафи накладаються в подвійному розмірі (10-кратна вартість).
|
Нижче наведемо зразок договору, в т.ч. для завантаження на надання рекламних послуг.
ЗРАЗОК <...> Договір
|
Джерело: "Баланс" № 91-92, який вийшов з друку 19.11.18 р.