У допомогу для проведення держзакупівель – спільний коментар європейських та вітчизняних експертів
11 листопада цього року в рамках проекту Європейського союзу «Гармонізація системи державних закупівель зі стандартами Європейського союзу» (далі – Проект ЄС) відбулася презентація коментарю до Закону «Про здійснення державних закупівель» (далі – Закон № 1197), Закону «Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності» (далі – Закон № 4851) та підзаконних актів у сфері держзакупівель. Цей коментар допоможе глибше розуміти положення зазначених документів та правильно їх тлумачити і застосовувати.
Зауважимо, що положення Закону № 1197, який набув чинності з 20.04.14 р., значно відрізняються від положень чинного до цієї дати законодавства з державних закупівель. Суттєву різницю ми бачимо у визначенні поняття «замовник» та деяких процедурних аспектах.
Слід зазначити, що сьогодні як у самих замовників, так і в контролюючих органів найчастіше виникає запитання, чи підпадає та чи інша юридична особа під поняття «замовник» у розумінні Закону № 1197. Розібратися в цьому питанні допоможе коментар до терміна «замовник». Так, щоб визначити, чи є замовником та чи інша юридична особа, необхідно проаналізувати, чи здійснює вона діяльність на промисловій чи комерційній основі. У коментарі приділено увагу тому, як саме тлумачити поняття «промислова та комерційна основа». При цьому наведено приклади, за допомогою яких замовник може самостійно розібратися із власним статусом.
Окремо розглянуто положення ст. 5 Закону №1197, яка регулює питання недискримінації учасників. Так, сьогодні ч. 4 цієї статті передбачено, що відповідно до затвердженого Кабміном переліку окремі товари, роботи та послуги закуповуються виключно у суб’єктів господарювання, які зареєстровані та здійснюють господарську діяльність на території проведення АТО для відновлення інфраструктури міст після завершення цієї операції.
Крім того, проаналізовано питання, які можуть виникнути в замовника при складанні документації конкурсних торгів, та акцентовано увагу на поширених помилках при складанні конкурсної документації. Зокрема, підкреслено важливість детального опису технічних вимог, вимог про захист довкілля. Також проаналізовано питання доцільності встановлення того чи іншого кваліфікаційного критерію та способу документального підтвердження. Увагу приділено таким підставам для відмови учаснику в участі у торгах, як пов’язаність осіб та притягнення суб’єктів господарювання до відповідальності за порушення, передбачені Законом «Про захист економічної конкуренції».
Більш докладний коментар див. у журналі „БАЛАНС-БЮДЖЕТ” від 17.11.14 р. № 46.
Новини за темою:
Нові форми документів у сфері держзакупівель – з 07.11.14 р.