Ваше передплачене видання Читайте on-line

Баланс группа компаній

Бухгалтерія - це любов!

(056) 370-44-25
Замовити дзвінок

Сучасні підходи до обліку доходів та витрат майбутніх періодів бюджетної сфери

April 14, 2015

Початок 2015 року завдав бухгалтерам бюджетної сфери багато клопоту з упровадженням Національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі (далі – НП(С)БОДС). Досі тривають організаційні заходи розпорядників бюджетних коштів із формування облікової політики, яка має розкрити особливості бухобліку деяких об’єктів, за якими нормативно-правовими актами передбачено більше одного варіанта визнання господарських операцій. Утім є операції, характерні лише для бюджетних установ, тобто типові, які взагалі не урегульовані нормативними документами. До них можна віднести здійснення попередньої оплати (авансу) у рахунок оплати товарів, робіт, послуг. У консультації поговоримо про доходи і витрати майбутніх періодів.
У міжнародній обліковій практиці доходи майбутніх періодів є відстроченим доходом, тобто складовою зобов’язань.
Для суб’єктів державного сектора, зокрема бюджетних установ, методологічні засади формування в бухобліку інформації про зобов’язання визначені Нп(с)бодс 128 «Зобов’язання», затвердженим наказом Мінфіну від 24.12.10 р. № 1629 (цей стандарт набув чинності з 1 січня 2015 року).
Відповідно до п. 2 розд. ІІ НП(С)БОДС 128 з метою бухобліку зобов’язання поділяються на декілька видів: довгострокові, поточні, непередбачені та доходи майбутніх періодів.
Слід звернути увагу на те, що витрати майбутніх періодів за своїм економічним змістом мають бути віднесені до фінансових активів. На користь цього підходу свідчить те, що у фінзвітності інформація про витрати майбутніх періодів відображається у формі № 1 «Баланс» в однойменному рядку 205 розд. ІІ активу (п. 3.1 Порядку складання фінансової, бюджетної та іншої звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, затвердженого наказом Мінфіну від 24.01.12 р. № 44).
Більше того, у Плані рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженому наказом Мінфіну від 31.12.13 р. № 1203, який готується до запровадження у 2016 році, синтетичний рахунок 29 «Витрати майбутніх періодів» входить до класу 2 «Фінансові активи», а доходи майбутніх періодів віднесені до зобов’язань (однойменний синтетичний рахунок 69 класу 6 «Зобов’язання»).
Для узагальнення і накопичення в бухобліку інформації про здійснені операції до Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затвердженого наказом Мінфіну від 26.06.13 р. № 611, уведено нові субрахунки:
716 «Доходи майбутніх періодів»;
851 «Витрати майбутніх періодів».
Увага! Бухгалтерам бюджетних установ не слід ототожнювати назви вказаних субрахунків ні з доходами, ні з витратами в класичному розумінні цих термінів. Як випливає з викладеного вище, це фінансові активи та зобов’язання. Розглянемо детальніше їх наповнення, тобто сутність доходів та витрат майбутніх періодів.
Головні бухгалтери бюджетних установ при формуванні облікової політики та її елементів за об’єктами, що стосуються доходів і витрат майбутніх періодів, повинні застосовувати професійне судження про вибір варіанта відображення таких господарських операцій у бухгалтерському обліку та фінансовій звітності. При цьому вони мають ураховувати вимоги щодо єдиного підходу до облікової політики в межах головного розпорядника бюджетних коштів, як це визначено в п. 4 розд. IV Методичних рекомендацій щодо облікової політики суб’єкта держсектора, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.15 р. № 11.

Докладніше див. у консультації «Баланс-Бюджет» № 15, який вийшов з друку 14.04.15 р.

Новини за темою:
Методрекомендації з бухобліку для суб’єктів держсектору.
Новий план рахунків у держсекторі - з 01.01.15 р. Інформація до відома та початку роботи.

Приєднуйтесь до нашої сторінки та отримуйте новини першими!

Дякую, я вже з вами!