Баланс группа компаній

Бухгалтерія - це любов!

(056) 370-44-25
Замовити дзвінок

Ремонт доріг: чи обов’язково проводити процедури закупівлі?

14 серпня 2017 р.

Міська рада планує здійснити ремонт дорожнього покриття на деяких вулицях міста на загальну суму 2 млн грн., у тому числі 1 550 тис. грн. – капітальний ремонт двох вулиць, а 450 тис. грн. – поточний ремонт інших двох вулиць. У зв'язку із цим виникають запитання: чи потрібно проводити відкриті торги на капітальний ремонт дорожнього покриття та чи потрібно проводити процедуру закупівлі на поточний ремонт?

Здавалося б, що вирішення цього питання є простим, адже мета у замовника єдина – провести ремонт вулиць. Однак наша ситуація вимагає застосування різних підходів, оскільки закупівля в разі капітального ремонту відрізняється від закупівлі в разі поточного ремонту. Тож розглянемо її детально.
Насамперед нагадаємо, що відповідно до абзацу другого ч. 1 ст. 2 Закону від 25.12.15 р. № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон № 922) до замовників-бюджетників цей Закон застосовується за умови, що вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує для робіт – 1,5 млн грн., а для товару (товарів), послуги (послуг) – 200 тис. грн.
Отже, нам потрібно розібратися з визначенням предмета закупівлі – передусім у разі капітального ремонту, ураховуючи, що ремонтувати потрібно декілька вулиць.
Відповідно до п. 18 ч. 1 ст. 1 Закону № 922 предмет закупівлі – це товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, установленому Уповноваженим органом.
Під терміном «роботи» згідно з п. 22 ч. 1 ст. 1 Закону № 922 розуміється проектування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- та супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт.
Визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником згідно з п. 22 ч. 1 ст. 1 Закону № 922 за об’єктами будівництва та з урахуванням ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва», прийнятих наказом Мінрегіонбуду від 05.07.13 р. № 293, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державтодору від 23.08.11 р. № 301, із зазначенням у дужках предмета закупівлі відповідно до показників другої – п’ятої цифр Єдиного закупівельного словника (розд. ІІІ Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 17.03.16 р. № 454, далі – Порядок № 454).
Отже, у разі закупівлі робіт предмет закупівлі визначають за об’єктом будівництва. Як передбачено п. 3.12 ДБН А.2.2-3-2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Мінрегіонрозвитку від 04.06.14 р. № 163, об’єкт будівництва – це будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси або їх частини, лінійні об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури.
У свою чергу, згідно з п. 3.9 ДБН А.2.2-3-2014 до лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури відносять наземні, надземні або підземні лінійні об’єкти для пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів, передачі електроенергії тощо.
З огляду на зазначене, якщо є потреба здійснити капітальний ремонт двох різних вулиць загальною очікуваною вартістю 1 млн 550 тис. грн., то виходимо з того, що дві різні вулиці є двома різними лінійними об’єктами інженерно-транспортної інфраструктури, а отже – двома різними об’єктами будівництва. А тому предмет закупівлі робіт із капітального ремонту визначаємо окремо за цими двома об’єктами.
Якщо за кожною окремою вулицею вартість робіт із капітального ремонту не дорівнює і не перевищує 1 млн 500 тис. грн., то замовник може або укласти два «прямих» договори для таких закупівель, або ж провести «допорогові» торги через електронну систему закупівель ProZorro.
Що стосується поточного ремонту, то законодавець відніс його не до робіт, а до послуг. Так, відповідно до п. 17 ч. 1 ст. 1 Закону № 922 послуги – це будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, лізинг, найм (оренда), а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт.
Як передбачено п. 2 розд. ІІ Порядку № 454, під час здійснення закупівлі послуг із поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією ДБН А.2.2-3:2014 та/або ГБН Г.1-218-182:2011, із зазначенням у дужках предмета закупівлі відповідно до Єдиного закупівельного словника.
Отже, як бачимо, поточний ремонт так само, як і капітальний ремонт, визначають за лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури. Проте, як зазначалося вище, вартісні межі застосування Закону № 922 для робіт (капітальний ремонт) і послуг (поточний ремонт) різні. Тобто для закупівлі послуг із поточного ремонту вартісна межа становить 200 тис. грн.
Тому якщо в замовника є потреба здійснити поточний ремонт двох різних вулиць загальною очікуваною вартістю 450 тис. грн., то виходимо з такого. За умови, що дві різні вулиці є двома різними лінійними об’єктами інженерно-транспортної інфраструктури, а отже – двома різними предметами закупівель, питання, чи необхідно проводити процедуру закупівлі, вирішуємо залежно від очікуваної вартості поточного ремонту кожної окремої із цих двох вулиць.
Оскільки, як зазначено в запитанні, загальна очікувана вартість поточного ремонту двох вулиць становить 450 тис. грн., то у замовника можливі два варіанти дій:

·          якщо очікувана вартість поточного ремонту кожної із цих двох вулиць дорівнює або перевищує 200 тис. грн., то потрібно застосовувати Закон № 922;

·          якщо очікувана вартість поточного ремонту однієї із цих вулиць менша ніж 200 тис. грн., то замовник-бюджетник може укласти або «прямий» договір, або договір за результатами «допорогової» закупівлі через ProZorro. У такому разі виходить, що очікувана вартість поточного ремонту другої вулиці перевищує 200 тис. грн. Тому для закупівлі послуг із проведення поточного ремонту цієї вулиці потрібно застосовувати Закон № 922.

Приєднуйтесь до нашої сторінки та отримуйте новини першими!

Дякую, я вже з вами!