Реформи міжбюджетних відносин прийняли у першому читанні
Верховна Рада України прийняла за основу законопроект № 1557 про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо реформи міжбюджетних відносин).
Законопроектом пропонується врегулювати бюджетні правовідносини, пов’язані з впровадженням нової моделі фінансового забезпечення місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин, удосконаленням казначейського обслуговування бюджетних коштів, посиленням відповідальності головних розпорядників бюджетних коштів, функціонуванням бюджетної системи України в особливий період.
Зокрема, пропонується розширити наявну дохідну базу місцевих бюджетів шляхом:
- передачі з держбюджету плати за надання адміністративних послуг (крім 50% адміністративного збору за держреєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і держреєстрації юросіб та фізосіб – підприємців), держмита;
- збільшення відсотка зарахування екологічного податку з 35 до 80 %;
- закріплення за місцевими бюджетами стабільних джерел – податку на доходи фізичних осіб за новими нормативами (бюджети міст обласного значення, районів – 60 %, обласні бюджети – 15 %, бюджет м. Києва – 40 %) та податку на прибуток підприємств приватного сектору економіки (обласні бюджети – 10 %);
- запровадження з 2015 року збору з роздрібного продажу підакцизних товарів (пиво, алкогольні напої, тютюнові вироби, нафтопродукти) за ставкою в діапазоні від 2% до 5 % вартості реалізованого товару замість збору за виноградарство, садівництво та хмелярство, який надходитиме до місцевих бюджетів;
- розширення з 2015 року бази оподаткування податку на нерухомість шляхом включення до оподаткування комерційного (нежитлового) майна.
Запровадження нових видів трансфертів (базова дотація, освітня субвенція, субвенція на підготовку робітничих кадрів, медична субвенція; субвенція на забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру, реверсна дотація).
Базова дотація матиме компенсаторний характер та забезпечуватиме вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів за закріпленими доходами (податком на доходи фізичних осіб, податком на прибуток).
Визначено механізм розподілу та використання нових субвенцій у розрізі адміністративно-територіальних одиниць.
Також пропонується передбачити законодавче регулювання інших питань бюджетних відносин, зокрема:
- визначити порядок казначейського обслуговування в особливий період;
- посилити відповідальність головних розпорядників бюджетних коштів в частині формування паспортів бюджетних програм та запровадження форми внутрішньогосподарського (управлінського) обліку для збору інформації, необхідної для підтвердження результативних показників бюджетних програм;
- передбачити норму стосовно формування місцевими органами влади обсягу бюджету розвитку (не менше 10 % обсягу загального фонду власних доходів місцевих бюджетів);
- доповнити перелік захищених видатків, видатками на заходи, пов’язані з обороноздатністю держави, що здійснюються за рахунок коштів резервного фонду бюджету;
- врегулювати бюджетні відносини в особливий період.
За матеріалами офіційного веб-порталу ВР України.