Реалізація нового закону про держслужбу набирає обертів
Настав час переходу від теорії до практики запровадження норм Закону від 10.12.15 р. № 889-VІІІ «Про державну службу» (далі – Закон № 889), що діє з 01.05.16 р. Спробуємо розібратись, якими мають бути першочергові дії стосовно документального оформлення працівників державних органів, що дозволять їм працювати в умовах дії цього Закону. Для легшого сприйняття надаємо інформацію у формі відповідей на запитання.
На що насамперед слід звернути увагу керівникам держорганів на сьогодні?
Реалії нового законодавства стосовно держслужби такі, що з його запровадженням має бути суттєво скорочена чисельність держслужбовців. І це ще не все. Адже певне коло осіб, які за Законом від 16.12.93 р. № 3723-ХІІ «Про державну службу» (далі – Закон № 3723) мали статус держслужбовця, уже такими не будуть, а відноситимуться до числа працівників із виконанням функцій обслуговування чи стануть працівниками служб патронату.
Отже, керівникові держоргану, на якого покладено повноваження щодо набору та звільнення кадрів, присвоєння їм рангів, проведення конкурсів тощо, необхідно ухвалити рішення стосовно визначення нової структури держоргану, загальної чисельності його працівників, розмежування функцій за посадами держслужбовців та працівниками, що виконуватимуть функції обслуговування, визначити, скільки працівників працюватимуть у патронатній службі.
Виходячи з норм ч. 4 ст. 3 Закону № 889, відповідно до затверджених рішенням Кабміну критеріїв у кожному держоргані формується перелік посад працівників, які виконуватимуть функції з обслуговування. Оскільки згідно з п. 2 постанови КМУ від 06.04.16 р. № 271 згаданий перелік держоргани повинні були розробити та подати Нацдержслужбі чи її територіальним органам у місячний строк, то на сьогодні, сподіваємось, такий ухвалений перелік уже мають всі держоргани.
Далі, після отримання вищезгаданого переліку, слід подати на затвердження в установленому порядку сформований штатний розпис, що буде відповідати новим вимогам Закону № 889. До нього також додається копія затвердженого Нацдержслужбою чи її територіальним органом переліку посад працівників, які не належать до держслужбовців та виконуватимуть «обслуговуючі» функції.
У підготовленому проекті нового штатного розпису фіксуються нові розміри посадових окладів, що встановлюються на підставі нових урядових рішень із питань оплати праці.
Штатний розпис із 01.05.16 р. умовно складається з таких розділів:
• керівник держоргану та його заступники;
• посади держслужбовців;
• посади працівників, на які покладаються функції з обслуговування;
• патронатна служба;
• робітники (за необхідності).
Складанню штатного розпису слід приділити надзвичайну увагу, оскільки за жодних умов не допускається зменшення розміру заробітної плати (без премії) працівників, посади яких відповідно до Закону № 889 не є посадами держслужби.
Зауважимо: керівникові держоргану разом із кадровою службою та підрозділом із фінансово-економічних питань слід збалансувати всі позиції з тим, щоб не виходити за межі реального кошторису видатків на утримання відповідного держоргану, адже фактичні видатки на оплату праці однозначно мають «вписуватись» у межі кошторису держоргану (про збільшення їх обсягів у поточному році йтися не може). Нагадаємо: видатки на реалізацію положень Закону № 889 мають здійснюватись у межах коштів держбюджету-2016 (ч. 14 розд. XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 889). Видатки на оплату праці працівників держорганів провадяться виключно в межах видатків на оплату праці, затверджених у кошторисах держорганів на 2016 рік.
Норми Закону № 889 передбачають нові правила встановлення умов оплати праці тим, хто працюватиме в держорганах. Чи є особливості зміни умов оплати праці керівників держорганів?
Умови оплати праці всіх держслужбовців, включаючи керівників (наприклад, керівника територіального підрозділу міністерства в місті), з 01.05.16 р. зазнали змін, тому дії стосовно керівника держслужби мають бути такими.
Насамперед міністерство, у віданні якого перебуває такий територіальний орган, про це письмово повідомляє керівника цього територіального органу. Далі одержується (також у письмовому вигляді) його згода на роботу в нових умовах.
Зауважимо: хоча фактично за посадою відбувається зміна істотних умов служби в бік збільшення розміру заробітної плати, необхідно застосовувати норму щодо необхідності погодження умов оплати праці керівників з органом вищого рівня (у даному разі – з міністерством). Звісно ж, повідомлення слід надати за 2 місяці до прийняття остаточного рішення щодо подальшої роботи такого керівника. До того часу цей керівник продовжує повною мірою виконувати покладені на нього повноваження.
І лише якщо особа не погодиться далі працювати за посадою, вона вправі подати заяву про її звільнення за:
• п. 4 ст. 36 КЗпП (розірвання трудового договору з ініціативи працівника);
• п. 6 ст. 36 КЗпП (відмова від продовження роботи у зв‘язку із зміною істотних умов праці).
Більше див. у "Баланс-Бюджет" № 24, який виходить з друку 13.06.16 р.