Ваше передплачене видання Читайте on-line

Баланс группа компаній

Бухгалтерія - це любов!

(056) 370-44-25
Замовити дзвінок

За яких обставин перевізник несе відповідальність за порушення строку доставки вантажу?

May 28, 2015

Вантажовідправник уклав із перевізником договір перевезення, за умовами якого перевізник зобов`язався доставити вантаж отримувачеві у строк, зазначений у договорі. Перевізник порушив строки доставки вантажу, унаслідок чого частина вантажу була зіпсована. Вантажовідправник зажадав від перевізника відшкодування вартості зіпсованого вантажу і збитків, зазнаних у розмірі недоотриманої суми винагороди від отримувача вантажу.
Обставини справи
Між товариством з обмеженою відповідальністю (далі – відправник) і підприємцем (далі – перевізник) був укладений договір перевезення вантажу. Конкретні умови перевезення кожної партії вантажу сторони застерігали в заявках відправника, узгоджених з перевізником. Згідно з однією із заявок на перевезення вантажу, відправник зобов`язався передати вантаж перевізникові в м. Києві 27.12.13 р., а перевізник зобов`язався доставити цей вантаж отримувачеві в м. Севастополь 31.12.13 р. о 10.00. У разі порушення строку доставки вантажу перевізник повинен був сплатити відправникові штраф.
Перевізник доставив вантаж отримувачеві із запізненням, а саме 02.01.14 р. о 7 ранку. Крім того, вантаж був частково зіпсований. Отримувач оплатив відправникові тільки вартість цілого вантажу, а також зменшив суму винагороди відправника на суму штрафу за порушення строку постачання вантажу, що було передбачено договором. У свою чергу, відправник зажадав від перевізника відшкодування вартості зіпсованого вантажу і зазнаних ним збитків у вигляді недоотриманого доходу і витрат на сплату штрафу.
Розглянувши цей спір, ВГСУ залишив у силі рішення господарського суду і постанову апеляційного господарського суду, якою з перевізника стягнуто на користь відправника вартість зіпсованого вантажу, суму штрафу за порушення строку доставки вантажу і збитків, зазнаних відправником.
Аргументи ВГСУ
1. Згідно з договором перевезення, укладеним між сторонами, прийнятий від відправника 27.12.13 р. вантаж перевізник зобов`язаний був доставити отримувачеві 31.12.13 р. о 10.00, що відповідає вимогам ч. 1 ст. 909 ЦК, ч. 1 ст. 307 Господарського кодексу.
2. Оскільки вантаж був доставлений отримувачеві із запізненням на 45 годин (02.01.14 р. р 07.00), то перевізник порушив свої договірні зобов`язання, а отже, зобов`язаний сплатити відправникові неустойку у вигляді штрафу в розмірі, передбаченому договором перевезення.
3. Відповідальність за збереження вантажу з моменту його приймання до перевезення і до видачі отримувачеві несе перевізник, якщо не доведе, що псування вантажу сталося унаслідок обставин, яким він не міг запобігти або усунення яких від нього не залежало. Перевізник несе відповідальність за втрату, недостачу, псування або пошкодження прийнятого вантажу у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що вищеназване сталося не з його вини.
4. Перевізник зобов`язаний відшкодувати відправникові вартість зіпсованого вантажу, оскільки він не надав суду доказу того, що псування вантажу сталося не з його вини або внаслідок обставин, яким він не міг запобігти або усунення яких від нього не залежало.
5. У разі несвоєчасної доставки вантажу перевізник зобов`язаний відшкодувати другій стороні збитки, завдані порушенням строків перевезення. Збитками є, у тому числі, і неотримані доходи, які могли бути отримані у разі належного виконання другою стороною своїх договірних зобов`язань.
6. З вини перевізника відправникові були завдані збитки у вигляді неоплаченої частини вантажу і суми штрафу, на яку отримувач вантажу зменшив винагороду відправника через несвоєчасну доставки вантажу. Відповідно, ці збитки відправникові зобов`язаний відшкодувати перевізник.

Більш докладну консультацію див. у журналі „БАЛАНС” від 02.06.15 р. № 43.

Приєднуйтесь до нашої сторінки та отримуйте новини першими!

Дякую, я вже з вами!