Ваше передплачене видання Читайте on-line

Баланс группа компаній

Бухгалтерія - це любов!

(056) 370-44-25
Замовити дзвінок

Надані посадовим особам повноваження мають коректно реалізовуватися

July 26, 2017

На сьогодні законодавчих підстав для здійснення контролю за додержанням трудового законодавства достатньо. Із прийняттям Закону від 06.12.16 р. № 1774-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (далі – Закон № 1774) коло повноважень виконавчих органів місцевого самоврядування та об‘єднаних територіальних громад (далі – ОТГ) розширено. Відтепер вони мають здійснювати на відповідних територіях контроль за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення і можуть накладати штрафи за порушення норм цього законодавства. Це передбачено оновленими нормами ст. 34 Закону від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон № 280).

Реалізацію політики держави у сфері нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення покладено на Держпраці. Так прописано в ст. 259 КЗпП та в Положенні про державну службу України з питань праці, затвердженому постановою КМУ від 11.02.15 р. № 96. Водночас згідно з цим Положенням Держпраці координує, зокрема, роботу органів місцевого самоврядування.

Враховуючи певну автономію діяльності органів місцевого самоврядування (у частині, наданій цим органам Законом № 280), державні органи не можуть втручатися в їх діяльність, а роботу з контролю та нагляду мають виконувати. Тому Держпраці в коментованому листі надає рекомендації з цих питань головам міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад ОТГ. Розглянемо основні з них.

1. Міськрадам міст обласного значення чи ОТГ рекомендується забезпечити створення нового виконавчого органу або покласти контрольні повноваження на діючий орган. Звісно, рішення про те, який саме виконавчий орган здійснюватиме згадані функції, прийме відповідна рада. Для досягнення ефективного контролю пропонується взяти до уваги такий фактор, як чисельність працівників виконавчого органу – вона має бути достатньою. Її рекомендовано установлювати з розрахунку 1 інспектор на 20 000 осіб, які проживають на території відповідної ради чи ОТГ. Якщо жителів менше, ОТГ може покласти контрольні функції на уповноважену посадову особу.

Це означає, що вже існуючому або новоствореному виконавчому органу додається значний обсяг роботи, передбачений вищезгаданими законодавчими та нормативно-правовими актами. Зрозуміло, що такі контрольні функції обов’язково мають бути передбачені в положенні про виконавчий орган ради чи ОТГ.

2. Досить важливою є розробка та затвердження посадових інструкцій для інспекторів праці, посади яких вводитимуться до штату відповідного органу. Виходячи з повноважень таких працівників, вони повинні мати вищу юридичну або економічну освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем не нижче молодшого бакалавра або бакалавра.

Обов‘язки посадовців, які фактично є інспекторами праці та перебуватимуть у штатах відповідних рад, аналогічні тим, що виконуються (і надалі виконуватимуться) штатними працівниками Держпраці та його територіальних органів на місцях. Конкретний алгоритм дій інспекторів міститься у двох документах, затверджених постановою КМУ від 26.04.17 р. № 295 «Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»:

·          Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю (далі – Порядок контролю);

·          Порядку здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю (далі – Порядок нагляду).

Згідно з Порядком контролю інспекторами праці (крім посадових осіб Держпраці та її територіальних органів) є також посадовці виконавчих органів рад, посадовими обов‘язками яких передбачено здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю. Такі повноваження мають бути підтверджені службовим посвідченням, виданим Держпраці.

Нагадаємо, аби отримати таке посвідчення, голови міських, селищних, сільських рад мають звернутися до цього держоргану з листом, додавши до нього заповнену картку обліку даних інспектора праці разом з фотокарткою розміром 3 х 4 см. Пам’ятайте, що належним чином оформлене посвідчення підлягає реєстрації в реєстрі посвідчень інспекторів праці, інакше воно не є чинним.

Контроль здійснюється у формі інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань. У ході контролю посадовці з’ясовують питання своєчасної та в повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин.

Скажемо декілька слів про інспекційні відвідування. Вони провадяться, зокрема, за зверненням працівника чи фізичної особи (порушення трудового законодавства або правил оформлення трудових відносин); за рішенням керівника органу контролю або рішенням суду. Також підставою для такого відвідування є інформація Держстату та його органів про заборгованість із зарплати; ДФС – про невідповідність чисельності працівників та показників за видами діяльності, виявлені трудові порушення, наявність заборгованості зі сплати ЄСВ; Пенсійного фонду – про нарахування зарплати в розмірі меншому за мінімальний, відсутність повідомлення про прийняття на роботу, виявлення фактів роботи за цивільно-правовими договорами більше року, непроведення індексації.

Важливим є те, що інспекційні відвідування підлягають повідомній реєстрації Держпраці або його територіальнами органами до початку їх проведення.

Виходячи з наданих у коментованому листі рекомендацій, посадова особа виконавчого органу місцевого самоврядування, яка пропонується на посаду інспектора праці, має бути не тільки високоосвіченим професіоналом, який досконало знає норми КЗпП, законів та кодексів, рішення Кабміну. Бажано, щоб ця особа була вихованою і толерантною, вміла поводитися так, щоб не завдати шкоди авторитету інспектора.

Оформлення документації з визначенням виконавчого органу ради, на який покладатимуться контрольні функції, передбачає надання Держпраці інформації про вжиті заходи із забезпечення здійснення повноважень цими органами. Серед них – структура, штатний розпис, положення про «контролюючий» виконком, кількість фізичних та юридичних осіб, які на території відповідної ради використовують найману працю, та кількість населення. Слід також повідомити, як буде здійснюватися оплата праці інспекторів праці, як обладнано приміщення для їх роботи, чи є офісна техніка та чи доступні інспектори для всіх категорій відвідувачів.

Може статися так, що при зміні структури виконавчого органу ради істотно зміняться умови оплати праці його працівників. Тоді кожного необхідно про це письмово попередити за два місяці та взяти від них заяву про згоду працювати у змінених умовах праці. Якщо особи відмовляться, їх звільняють на підставі п. 6 ст. 36 КЗпП. Працівників, які продовжать працювати, слід ознайомити з їх оновленими інструкціями (безумовно, для цього їх спочатку треба скласти та затвердити).

Що стосується нагляду, то його метою є виявлення порушень та недоліків при здійсненні контрольних повноважень, передбачених ст. 259 КЗпП та ст. 34 Закону № 280, відповідними виконкомами, міністерствами та відомствами. Нагляд здійснюється посадовцями Держпраці та його територіальних органів. Ці особи витребовують, збирають та аналізують інформацію, необхідну для підготовки висновків про стан додержання норм трудового законодавства в установах, організаціях, на підприємствах. Уповноважені особи можуть також проводити перевірки з виїздом за місцем знаходження відповідного об‘єкта перевірки. Виїзні перевірки плануються за індивідуальним графіком Держпраці, а повідомлення про них надаються щонайменше за 5 робочих днів до початку перевірки.

Отже, як бачимо, обсяги роботи уповноважених осіб місцевих рад значно збільшено. Сподіваємося, що вони зможуть вчасно підготуватися до неї.

Приєднуйтесь до нашої сторінки та отримуйте новини першими!

Дякую, я вже з вами!