Предмет спору: орган ДФС своєчасно не повернув підприємству переплату з бюджету
Платник податків сплатив до бюжету суму податку більшу, ніж було потрібно. Він подав заяву про повернення надмірно сплаченої суми податку до органу ДФС за основним місцем свого обліку. Але сума переплати не була повернена платникові податків протягом 20-денного строку, як установлено ст. 43 ПК. Огган ДФС пояснив, що крім умов, передбачених ст. 43 ПК, необхідно дотримати додаткові умови, установлені наказами ДФС. Тільки тоді платник податків може розраховувати на повернення переплати.
Чому виникає спір
Як правило, спір з приводу повернення платникові податків надмірно або помилково сплачених сум податку виникає, коли орган ДФС замість виконання вимог ПК керується правилами, установленими документами, що регулюють внутрішню діяльність органів ДФС. Наприклад, внутрішньовідомчими наказами, не зареєстрованими в Мін’юсті.
Рекомендації «балансу»
Про те, що необхідно зробити платникові податків, щоб повернути з бюджету надмірно або помилково сплачені суми податків, ми розповідали раніше (див. «БАЛАНС», 2015, № 31-32, с. 53). Зокрема, підприємству необхідно:
1. Провести звіряння своїх даних про сплату податків з даними органу ДФС для підтвердження наявності переплати за тим або іншим податком.
2. Подати органу ДФС за основним місцем обліку заяву про повернення надмірно або помилково сплачених сум податків, у якій зазначити:
· відомості про платника податків (повне найменування згідно з установчими документами, код ЄДРПОУ, місцезнаходження, зазначене в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб і фізичних осіб – підприємців);
· суму, яка підлягає поверненню з бюджету;
· напрямок повернення коштів (на поточний рахунок у банку; на погашення грошових зобов`язань (податкового боргу) за іншими платежами; для подальших розрахунків як авансові платежі);
· реквізити рахунка, на який необхідно повернути надмірно або помилково сплачені суми, якщо платник податків хоче отримати гроші на рахунок у банку.
3. Якщо все зроблено правильно, проте надмірно сплачена сума податків не повернена платникові податків протягом 20 днів із дати подання відповідної заяви – звернутися до адміністративного суду. А саме: подати позовну заяву про визнання протиправною бездіяльності органу ДФС та органу держказначейства і про стягнення з бюджету надмірно сплачених сум.
Судова практика
Надалі аргументи, висловлені «БАЛАНСОМ», були підтверджені позицією ВАСУ.
Зокрема, у липні 2015 року, розглядаючи аналогічний спір, ВАСУ прийняв рішення на користь платника податків (ухвала від 07.07.15 р., ЄДРСР, реєстр. № 46546287). Суд обґрунтував свою позицію аргументами, аналогічними тим, що раніше наводив «БАЛАНС».
Давайте розглянемо докладніше цей спір.
Обставини справи
1. Платник податків подав органу ДФС декларацію з ПДВ, у якій відобразив суму податку до сплати до бюджету, а потім платіжним дорученням своєчасно перерахував до бюджету задекларовану суму.
2. Надалі платник податків подав уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань до раніше поданої декларації у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок. Він зменшив заявлену раніше суму грошового зобов`язання з ПДВ.
3. У результаті зменшення суми податку у платника податків виникла переплата з ПДВ. Платник податків подав до органу ДФС за основним місцем обліку заяву про повернення надмірно сплаченої суми податку.
4. Орган ДФС фактично відмовив платникові податків у поверненні надмірно сплаченої суми ПДВ, посилаючись на наказ вищого органу ДФС, згідно з яким необхідно заздалегідь узгоджувати із цим органом можливість такого повернення.
Аргументи суду
1. Обов`язкові умови та порядок повернення платникові податків помилково або надмірно сплачених сум грошових зобов`язань установлені ст. 43 ПК.
2. Право на повернення надмірно сплаченої суми податку виникло у платника податків на підставі заяви про повернення грошей у зв`язку зі зменшенням податкових зобов`язань у результаті подання уточнюючого розрахунку до раніше поданої декларації з ПДВ.
3. Наявність у платника податків переплати з ПДВ була підтверджена звірянням розрахунків, проведеним між платником податків та органом ДФС.
4. Наказ вищого органу ДФС, на який послався відповідач:
· суперечить нормам податкового законодавства, зокрема ст. 43 ПК, яка не вимагає, щоб повернення платникові податків надмірно сплачених сум податку було узгоджене з вищим органом ДФС;
· не є нормативно-правовим актом, не зареєстрований у Мін’юсті, відповідно, регулює виключно питання внутрішньої діяльності органів ДФС і не може змінювати норми ПК.
5. Орган ДФС необґрунтовано відмовив платникові податків у поверненні надмірно сплаченої суми ПДВ. Сума переплати з ПДВ підлягає поверненню платникові податків.
Детальніше див. у журналі „БАЛАНС” від 03.08.15 р. № 62.