Баланс группа компаній

Бухгалтерія - це любов!

(056) 370-44-25
Замовити дзвінок

Відмовили в реєстрації ПН: як подати скаргу бізнес-омбудсмену?

11 грудня 2017 р.

Із цієї статті ви дізнаєтеся: ще про один спосіб захисту своїх прав у разі незаконної відмови в реєстрації податкових накладних, а саме про подання скарги омбудсменові.
Що можна зробити на практиці: дотримуючись наших рекомендацій, скласти і подати скаргу бізнес-омбудсмену, щоб добитися реєстрації ПН.

До теми захисту своїх інтересів у разі незаконної відмови в реєстрації ПН в ЄРПН ми зверталися цього року вже неодноразово, див., наприклад: «Отримали відмову в реєстрації податкової накладної? Рішення ДФС можна оскаржити» – оскарження в адміністративному порядку, «Як оскаржити в суді блокування податкової накладної: приклад позову» – оскарження в суді.
У цій консультації ми хочемо розглянути ще один спосіб захисту інтересів платників податків, який є альтернативою адміністративному і судовому оскарженню. І якщо судити зі статистики – це досить дієвий спосіб. Ідеться про звернення до бізнес-омбудсмена.

Хто такий бізнес-омбудсмен і якими питаннями він займається?

Слово «омбудсмен» походить від шведського ombudsman, що в буквальному перекладі означає «представник». Визначення цього терміна у нас у законодавстві поки що немає. Проте сам інститут омбудсмена існує в Україні. І сьогодні в ходу два поняття, які не слід плутати: омбудсмен і бізнес-омбудсмен.
Омбудсмен – це Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, і така посада закріплена в ст. 101 Конституції. Він захищає права громадян.
Бізнес-омбудсмен – це посадова особа, яка займається захистом інтересів бізнесу перед органами державної влади як усередині країни, так і за її межами. Тобто бізнес-омбудсмен виступає посередником між державою і бізнесом. Його мета – сприяти прозорості діяльності органів державної влади і запобігти корупційним схемам. Цей інститут упроваджений в Україні порівняно недавно – у 2014 році.
Так, 12.05.14 р. урядом був підписаний Меморандум про взаєморозуміння щодо антикорупційної ініціативи України з Європейським банком реконструкції та розвитку й іншими міжнародними організаціями. Один із принципів цього меморандуму – необхідність створення інституту бізнес-омбудсмена.
Далі постановою КМУ від 26.11.14 р. було затверджено Положення про Раду бізнес-омбудсмена. Згідно з п. 4 цього Положення одним з основних завдань ради бізнес-омбудсмена є приймання від суб'єктів підприємництва і розгляд скарг на дії або бездіяльність влади, зокрема скарг на рішення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також їх посадових осіб. На посаду бізнес-омбудсмена згідно з розпорядженням КМУ від 22.12.14 р. № 1251-р був призначений Альгірдас Шемета.
У цій консультації нас цікавитиме звернення саме до бізнес-омбудсмена.

Куди саме слід звертатися, щоб подати скаргу бізнес-омбудсмену?

На офіційному сайті Ради бізнес-омбудсмена можна знайти всю необхідну інформацію про порядок і способи звернення. (Електронна пошта: info@boi.org.ua. Адреса: Рада бізнес-омбудсмена, вул. Спаська, 30-А, Київ, 04070, Україна).
Для звернення необхідно скласти скаргу. У випадку, який ми розглядаємо, скарга подається на дії та рішення ДФС щодо незаконної відмови в реєстрації ПН. Складаючи скаргу, слід дотримуватися затвердженого Регламенту бізнес-омбудсмена (його текст також можна знайти на сайті Ради бізнес-омбудсмена).

Які правила звернення зі скаргою до бізнес-омбудсмена?

Головні правила звернення до Ради бізнес-омбудсмена такі:
1. Строк звернення. Звернутися зі скаргою можна протягом року з моменту настання події, яка свідчить про можливу недобросовісну поведінку по відношенню до заявника. Наприклад, у нашому випадку цей строк слід відлічувати з момента, коли платник податків дізнався про відмову в реєстрації його ПН. Але зрозуміло, що в такій ситуації рік ніхто чекати не буде, тим більше що загальний строк, протягом якого можна зареєструвати ПН, становить 365 днів (п. 201.10 ПК).
2. Які скарги не розглядаються бізнес-омбудсменом. Не розглядаються скарги, які:

  • виникають у рамках господарських відносин між суб'єктами господарювання приватної форми власності. Але це не наш випадок – у нас претензії не до суб'єкта господарювання, а до державного органу – ДФС;
  • є предметом будь-якого судочинства чи арбітражного розгляду або стосовно яких вже було винесено судове, арбітражне або будь-яке інше подібне рішення, а також коли ставиться питання про законність або дійсність будь-яких рішень судів. Тобто якщо ви вже подали позовну заяву до суду стосовно спірних ПН або ж судом рішення за цим спором винесене, то звернутися до бізнес-омбудсмену не вийде. Іншими словами, до судових справ бізнес-омбудсмен не втручається;
  • не пройшли всі інстанції адміністративного оскарження. Тобто для того щоб у нашому випадку можна було звернутися зі скаргою до бізнес-омбудсмену, необхідно спочатку оскаржити рішення про відмову в реєстрації ПН в адміністративному порядку, діючи згідно з Порядком, затвердженим постановою КМУ від 04.07.17 р. № 485.

3. Спосіб подання скарги. Загальне правило – скарги подаються через електронну систему подання скарг на офіційному сайті Ради бізнес-омбудсмена. Проте регламент допускає подання скарг і іншими способами – їх можна:

  • відправити на електронну пошту Ради бізнес-омбудсмена;
  • відправити звичайною поштою на поштову адресу;
  • доставити особисто до офісу Ради бізнес-омбудсмена.

Але зручніше і швидше скористатися електронною системою подання скарг на офіційному сайті. Там треба просто заповнити всі поля наведеної на сайті форми скарги і додати скан-копії необхідних документів.
4. Зміст скарги. Скаргу слід складати за наведеним на офіційному веб-сайті шаблоном. Якщо ви вибрали спосіб подання скарги через електронну систему подання скарг, то підготуйте заздалегідь текст для заповнення кожного з полів форми. Отже, у скарзі повинні бути такі відомості:

  • прізвище, ім'я і по батькові – для фізичних осіб, а для юридичних осіб – повне найменування та офіційний реєстраційний номер (за наявності) заявника;
  • поштова адреса, номери телефону/факсу та, за наявності, адреса електронної пошти заявника;
  • на кого подається скарга: орган державної влади, орган місцевого самоврядування або суб'єкт господарювання, що знаходиться у сфері їх управління;
  • короткий і чіткий опис характеру можливої недобросовісної поведінки, зокрема у відповідних випадках – опис будь-яких порушених прав та/або інтересів заявника;
  • факти і докази, на яких заснована скарга.

До скарги можна додати будь-які документи, які ви визнаєте необхідними. Наприклад, у нашому випадку слід додати перш за все рішення ДФС про відмову в реєстрації ПН, яке ви оспорюєте.

Скільки коштує подання скарги бізнес-омбудсмену?

Послуги бізнес-омбудсмена – безоплатні. Тому при поданні скарги ніяких зборів або мита платити не потрібно.

У які строки скарга повинна бути розглянута?

Розгляд скарги бізнес-омбудсменом припускає декілька етапів:
1. Попередня оцінка скарги – проводиться протягом 10 робочих днів з дати її отримання. У цей період вам можуть запропонувати надати додаткову інформацію щодо цього питання або ж, якщо скарга незрозуміла або неповна – дати строк на виправлення недоліків. За результатами попереднього розгляду буде прийняте рішення або прийняти скаргу до розгляду, або ж, якщо вона не відповідає необхідним критеріям, – залишити без руху.
2. Розгляд скарги. Якщо все гаразд і скарга прийнята до розгляду, то строк для такого розгляду – три місяці з моменту, коли розпочато розгляд скарги. Цей строк може бути продовжений на розсуд бізнес-омбудсмена, але в межах розумного, про що вас повинні повідомити.
3. Винесення рішення. Після розгляду скарги бізнес-омбудсмен повинен прийняти одне з таких рішень:

  • визнати скаргу обґрунтованою або значною мірою обґрунтованою і дати рекомендації відповідному органу державної влади про шляхи реагування на недобросовісну поведінку, яка є предметом розгляду;
  • передати скаргу до відповідного органу державної влади з вимогою про проведення додаткового розгляду справи;
  • відхилити скаргу як необґрунтовану або значною мірою необґрунтовану.

Звертатися до бізнес-омбудсмена можна не тільки в розглянутій нами ситуації, але й в інших випадках, коли ваші права порушені. Наприклад, коли вам незаконно був зменшений реєстраційний ліміт за ПН (так званий оверрайт).

У повній консультації у "Баланс" № 98-99 від 11.12.17 р., як зразок наводиться фрагмент скарги. Тут тільки описова частина скарги. Уважаємо, що із заповненням даних про ваші реквізити у вас не повинно виникнути утруднень.

Приєднуйтесь до нашої сторінки та отримуйте новини першими!

Дякую, я вже з вами!