Ваше передплачене видання Читайте on-line

Баланс группа компаній

Бухгалтерія - це любов!

(056) 370-44-25
Замовити дзвінок

ПДВ при взаємозаліку: ситуації із практики

October 17, 2014

Для оформлення взаємозаліку достатньо заяви однієї зі сторін. Проте щоб уникнути непорозумінь, рекомендуємо оформляти письмову двосторонню угоду про взаємозалік. Адже ініціатор може не знати про те, що в іншої сторони є перешкоди для проведення взаємозаліку.

Розглянемо на практичних ситуаціях, як і коли можна провести взаємозалік.

Ситуація 1

Стандартний взаємозалік (розрахунок коригування не оформляється)

На початку вересня підприємством А був поставлений товар підприємству Б на суму 18 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 3 000 грн.). Строк оплати настає 30 вересня. На цю ж дату підприємство А повинне сплатити підприємству Б орендну плату за вересень у сумі 12 000 грн. (підписаний акт наданих послуг). 2 жовтня сторони вирішили провести взаємозалік. Суму, якої не вистачає (18 000 грн. –  12 000 грн.), підприємство Б доплачує підприємству А грошима.

Взаємозалік можливий? Так. Вимоги сторін є зустрічними й однорідними (грошова заборгованість), строк виконання зобов`язань настав за обома договорами.

Що з ПДВ? На дату першої події було виписано податкові накладні:

- підприємством А – на дату відвантаження товару (08.09.14 р.);

- підприємством Б – на дату підписання акта наданих послуг (30.09.14 р.).

Оплата повинна відбутися після постачання товарів/послуг. Тобто взаємозалік є другою подією. Отже, підстав для коригування ПДВ у сторін немає.

Ситуація 2

Стандартний взаємозалік (оформляється розрахунок коригування)

На початку вересня підприємство А відвантажило підприємству Б фарбу на суму 24 000 грн. (у  т.  ч. ПДВ – 4 000 грн.) за договором № 1 і цього ж дня отримало від підприємства Б папір за договором № 2 на суму 18 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 3 000 грн.). Строк виконання зобов`язань за обома договорами настав 30 вересня, але товари не були оплачені. 10 жовтня сторони прийняли рішення провести взаємозалік на суму 18 000 грн, а частину паперу на суму 6 000 грн. (24 000 грн. – 18 000 грн.) підприємство Б повинне повернути підприємству А (папір повернули 13 жовтня).

Взаємозалік можливий? Так. Вимоги є зустрічними, однорідними (грошова заборгованість), строк виконання зобов`язань настав за обома договорами.

Що з ПДВ? На дату першої події (загальна дата для обох сторін – відвантаження паперу і фарби відбулося 09.09.14 р.) були виписані податкові накладні:

- підприємством А – на суму 24 000 грн (у т. ч. ПДВ – 4 000 грн.);

- підприємством Б – на суму 18 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 3 000 грн.).

Як і в ситуації 1, взаємозалік є другою подією, тому підстав для коригування ПДВ у сторін немає. Проте тут відбувається повернення частини товару постачальникові, що є підставою для коригування ПДВ. Тобто на дату повернення фарби (13.10.14 р.) підприємство А повинне виписати розрахунок коригування до податкової накладної, оформленої на дату відвантаження фарби. І зазначити там, зокрема: у графі 2 – причину коригування (повернення товару постачальникові); у графі 3 – номенклатуру товару, що повертається; у графах 6 та 7 – кількість і вартість фарби, що повертається, зі знаком «–».

Більш докладну консультацію див. у журналі „БАЛАНС” від 20.10.14 р. № 86-87.

Новини за темою:

Альтернативні форми розрахунків із контрагентами

Умови зарахування зустрічних ЗЕД-вимог

Приєднуйтесь до нашої сторінки та отримуйте новини першими!

Дякую, я вже з вами!