ПДВ при взаємозаліку: ситуації із практики
Для оформлення взаємозаліку достатньо заяви однієї зі сторін. Проте щоб уникнути непорозумінь, рекомендуємо оформляти письмову двосторонню угоду про взаємозалік. Адже ініціатор може не знати про те, що в іншої сторони є перешкоди для проведення взаємозаліку.
Розглянемо на практичних ситуаціях, як і коли можна провести взаємозалік.
Ситуація 1
Стандартний взаємозалік (розрахунок коригування не оформляється)
На початку вересня підприємством А був поставлений товар підприємству Б на суму 18 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 3 000 грн.). Строк оплати настає 30 вересня. На цю ж дату підприємство А повинне сплатити підприємству Б орендну плату за вересень у сумі 12 000 грн. (підписаний акт наданих послуг). 2 жовтня сторони вирішили провести взаємозалік. Суму, якої не вистачає (18 000 грн. – 12 000 грн.), підприємство Б доплачує підприємству А грошима.
Взаємозалік можливий? Так. Вимоги сторін є зустрічними й однорідними (грошова заборгованість), строк виконання зобов`язань настав за обома договорами.
Що з ПДВ? На дату першої події було виписано податкові накладні:
- підприємством А – на дату відвантаження товару (08.09.14 р.);
- підприємством Б – на дату підписання акта наданих послуг (30.09.14 р.).
Оплата повинна відбутися після постачання товарів/послуг. Тобто взаємозалік є другою подією. Отже, підстав для коригування ПДВ у сторін немає.
Ситуація 2
Стандартний взаємозалік (оформляється розрахунок коригування)
На початку вересня підприємство А відвантажило підприємству Б фарбу на суму 24 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 4 000 грн.) за договором № 1 і цього ж дня отримало від підприємства Б папір за договором № 2 на суму 18 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 3 000 грн.). Строк виконання зобов`язань за обома договорами настав 30 вересня, але товари не були оплачені. 10 жовтня сторони прийняли рішення провести взаємозалік на суму 18 000 грн, а частину паперу на суму 6 000 грн. (24 000 грн. – 18 000 грн.) підприємство Б повинне повернути підприємству А (папір повернули 13 жовтня).
Взаємозалік можливий? Так. Вимоги є зустрічними, однорідними (грошова заборгованість), строк виконання зобов`язань настав за обома договорами.
Що з ПДВ? На дату першої події (загальна дата для обох сторін – відвантаження паперу і фарби відбулося 09.09.14 р.) були виписані податкові накладні:
- підприємством А – на суму 24 000 грн (у т. ч. ПДВ – 4 000 грн.);
- підприємством Б – на суму 18 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 3 000 грн.).
Як і в ситуації 1, взаємозалік є другою подією, тому підстав для коригування ПДВ у сторін немає. Проте тут відбувається повернення частини товару постачальникові, що є підставою для коригування ПДВ. Тобто на дату повернення фарби (13.10.14 р.) підприємство А повинне виписати розрахунок коригування до податкової накладної, оформленої на дату відвантаження фарби. І зазначити там, зокрема: у графі 2 – причину коригування (повернення товару постачальникові); у графі 3 – номенклатуру товару, що повертається; у графах 6 та 7 – кількість і вартість фарби, що повертається, зі знаком «–».
Більш докладну консультацію див. у журналі „БАЛАНС” від 20.10.14 р. № 86-87.
Новини за темою: