Компенсація заробітку призваних працівників: історія питання
Розроблений відповідно до ст. 119 КЗпП Порядок виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, затверджений постановою КМУ від 04.03.15 р. № 105 (далі – Постанова № 105, Порядок № 105), у черговий раз зазнав змін. Розглянемо їх детально.
Історія питання
агадаємо, що на сьогодні ч. 3 ст. 119 КЗпП передбачено, що за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення зберігається місце роботи, посада і середній заробіток. Таким працівникам, як і раніше, виплачуватиметься грошове забезпечення відповідно до Закону від 20.12.91 р. № 2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».
Щодо компенсації середнього заробітку для зазначених категорій осіб з держбюджету, то норми щодо її здійснення КЗпП не містить після набуття чинності з 01.01.16 р. Закону від 24.12.15 р. № 911-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (далі – Закон № 911).
З унесенням постановою КМУ від 12.04.17 р. № 254 (далі – Постанова № 254) змін до Порядку № 105 роботодавці зможуть отримати з державного бюджету компенсацію середнього заробітку працівників, призваних на військову службу на особливий період, за 2014–2015 роки. Звертаємо увагу: згадана компенсація за 2014-2015 роки, раніше не отримана установами, організаціями, підприємствами та іншими структурами, де працювали на час призову особи, виплачуватиметься за рахунок коштів держбюджету на 2017 рік.
Потреба в упорядкуванні цього питання рішенням Кабміну фактично виникла, зокрема, унаслідок унесення Законом від 12.11.15 р. № 801-VІІІ (далі – Закон № 801), що набув чинності з 06.12.15 р., змін до ст. 119 КЗоТ. Так, згідно з оновленою ст. 119 КЗпП працівникам, призваним на службу під час їх роботи у фермерських господарствах, сільськогосподарських виробничих кооперативах незалежно від підпорядкування та форми власності та у фізичних осіб – підприємців також гарантувалося збереження їх місця роботи, посади та компенсація їхнього середнього заробітку з бюджету.
Тобто починаючи з 06.12.15 р. мала б здійснюватись компенсація з бюджету середнього заробітку ще й особам, яких було призвано на службу в період роботи у вищезгаданих господарствах, кооперативах та у фізосіб-підприємців. І вона здійснювалася, допоки за Законом № 911 таку компенсацію з бюджету (у т. ч. і для працівників фермерських господарств, сільгоспкооперативів незалежно від підпорядкування і форми власності та фізосіб-підприємців) з 01.01.16 р. не було припинено взагалі.
Чому було припинено компенсацію з бюджету
З 01.01.15 р., як передбачалося Законом від 28.12.14 р. № 80-VІІІ «Про Державний бюджет України на 2015 рік», норми та положення ч. З ст. 119 КЗпП мали застосовуватись у порядку та розмірах, установлених Кабміном, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного та місцевого бюджетів. Аналогічну норму містив і Закон від 25.12.15 р. № 928-VІІІ «Про Державний бюджет України на 2016 рік».
Знаємо, що на той час згідно з ч. 3 ст. 119 КЗпП і здійснювалась компенсація з держбюджету середнього заробітку, що зберігався за місцем роботи призваних працівників.
Оскільки в Законі від 21.12.16 р. № 1801-VІІІ «Про Державний бюджет України на 2017 рік» зазначених застережень немає, норми Постанови № 105 згідно з Постановою № 254 суттєво змінено.
Насамперед доповнено назву самої Постанови, її постановляючої частини та затвердженого нею Порядку, який тепер звучить так: «Порядок виплати компенсації за 2014–2015 роки підприємствам, установам, організаціям, фермерським господарствам, сільськогосподарським виробничим кооперативам незалежно від підпорядкування і форми власності та фізичним особам – підприємцям у межах середнього заробітку працівників, призваних на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятих на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та(або) введення воєнного стану, а також працівникам, які були призвані на військову службу під час мобілізації, на особливий період та які підлягають звільненню з військової служби у зв’язку з оголошенням демобілізації, але продовжують військову службу у зв’язку з прийняттям на військову службу за контрактом».
Як свідчить назва, розширено коло працівників, яким компенсується середній заробіток із бюджету. Це означає, що з набуттям чинності з 14.04.17 р. Постановою № 254 збереження місця роботи, посади з компенсацією за 2014–2015 роки з бюджету середнього заробітку стосується також осіб, які працювали на час призову у фермерських господарствах, сільськогосподарських виробничих кооперативах незалежно від підпорядкування та форми власності та у фізосіб-підприємців. Тож відтепер дія Постанови № 105 поширюється ще й на тих громадян, які призвані на службу починаючи з 06.12.15 р. До внесення змін її можна було застосовувати до громадян, які починаючи з:
· 18.03.14 р. були призвані на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період;
· 08.02.15 р. були прийняті на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та(або) введення воєнного стану;
· 11.06.15 р. були призвані на строкову військову службу, а також призвані на військову службу під час мобілізації, на особливий період та які підлягають звільненню з військової служби у зв‘язку з оголошенням демобілізації, але продовжують військову службу у зв‘язку з прийняттям на військову службу за контрактом.
Однак на цьому впорядкування базового документа щодо компенсації середнього заробітку з бюджету не закінчується.
Що змінилось у механізмі компенсації середнього заробітку
Зазнав змін Порядок № 105 і в частині визначення механізму компенсації середнього заробітку з бюджету.
Зокрема, у п. 1 Порядку № 105 змінено назву програми, за якою виплачуватиметься компенсація (саме за 2014–2015 роки), причому за рахунок і в межах передбачених у держбюджеті асигнувань. До внесення змін про цей період у Порядку № 105 не зазначалось.
Якщо до прийняття Постанови № 254 звіти про фактичні витрати на виплату компенсації з бюджету установи мали подавати до органів соцзахисту населення щомісяця до 15-го числа, то зараз такі звіти подаватимуться протягом трьох місяців із дня набрання чинності Постанови № 254 (тобто до 14.07.17 р.). Ідеться про звіт за формою, наведеною в додатку 1 до Порядку № 105. Знаємо, що його потрібно погодити з районним (міським) військкоматом або військовою частиною, що здійснювали призов, у частині підтвердження призову та проходження військової служби.
Крім того, Порядок № 105 доповнено пунктом 81, який передбачає, що компенсація з бюджету, яка надходить у поточному бюджетному періоді як повернення дебіторської заборгованості, що виникла в попередніх бюджетних періодах, бюджетними установами відображається в обліку згідно з установленим законодавством порядком.
Звертаємо увагу: з 01.01.16 р. компенсація середнього заробітку з бюджету установам, організаціям, підприємствам тощо, у яких на час призову працювали призовники, не здійснюється, тому виплата збереженого середнього заробітку призваним працівникам здійснюється роботодавцем.
Джерело: "Баланс-Бюджет" № 18-19, який виходить з друку 03.05.17 р.