Баланс группа компаній

Бухгалтерія - це любов!

(056) 370-44-25
Замовити дзвінок

Змінено постачальника природного газу: як оформити договір закупівлі газу

24 липня 2015 р.

Ми нерідко зазначали, що робота держзакупівельника – це постійні зміни нормативного поля, пошук виходу із складних ситуацій, вирішення різних проблем. Найчастіше це пов’язано із неузгодженістю норм чинного законодавства. Ось і зараз перед замовниками і контролерами виникло запитання: як правильно оформити правовідносини щодо закупівлі природного газу з огляду на новації у законодавстві. У консультації ми спробуємо розібратися у цьому та надамо відповіді на інші актуальні запитання.
Типовий договір на постачання природного газу
Типовий договір на постачання природного газу за регульованим тарифом затверджено постановою НКРЕКП від 22.01.15 р. № 35 (далі – Типовий договір). Отже, правовідносини щодо закупівлі замовником природного газу та послуг із його постачання врегульовано нині на основі Типового договору, який є трьохстороннім.
Разом з тим п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону від 10.04.14 р. № 1197-VII «Про здійснення державних закупівель» (далі – Закон № 1197) визначено, що договір про закупівлю – це договір, який укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі та передбачає надання послуг, виконання робіт або набуття права власності на товари.
Звертаємо увагу: договір про закупівлю укладається у письмовій формі за нормами Цивільного та Господарського кодексів (далі – ЦК та ГК відповідно) з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.
Особливості укладання господарських договорів на основі Типового договору визначені ст. 184 ГК. Так, ця процедура має здійснюватися з додержанням умов ст. 179 ГК – шляхом підготовки договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами ст. 181 ГК та правилами, установленими нормативно-правовими актами щодо застосування Типового договору.
Таким чином, оскільки маємо Типовий договір, саме на його основі замовник повинен укладати договір при закупівлі природного газу і послуг із його постачання. Нагадаємо, що згідно із ч. 5 ст. 40 Закону № 1197 умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції (у т. ч. ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі. Утім ця норма не поширюється на переговорну процедуру закупівлі, за якою замовник нині проводитиме закупівлю природного газу, адже для цього є певні підстави.
Отримання ліцензії
Діяльність, пов’язана із постачанням природного газу за регульованим тарифом, провадиться за умови отримання відповідної ліцензії. При цьому реалізація природного газу для задоволення потреб установ та організацій, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів, здійснюється суб’єктами господарювання, які мають ліцензію на постачання природного газу за регульованим тарифом.
Згідно із п. 3.1 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ за регульованим тарифом ліцензіат повинен, зокрема, провадити ліцензовану діяльність лише на території ліцензованої діяльності, затвердженій НКРЕКП. Нагадаємо, територією ліцензованої діяльності є територія адміністративно-територіальної одиниці, де знаходяться споживачі, включені до абонентської бази споживачів природного газу. При видачі відповідної ліцензії газопостачальній організації постановою НКРЕКП за кожним таким постачальником затверджується територія провадження господарської діяльності з постачання природного газу за регульованим тарифом із зазначенням переліку адміністративно-територіальних одиниць.
Отже, на кожній окремій території здійснення вказаної діяльності діє лише один постачальник, із яким споживачі (у нашому випадку – замовник) можуть укласти договір на постачання природного газу за регульованим тарифом.
Переговорна процедура закупівлі природного газу
Як визначено Законом № 1197, переговорна процедура закупівлі – це закупівля, яку застосовує замовник як виняток у разі відсутності конкуренції (у т. ч. з технічних причин) на відповідному ринку, унаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи.
Отже, у замовника є підстави при закупівлі природного газу застосувати саме переговорну процедуру. При цьому він повинен мати документи, що підтверджують наявність таких підстав (зокрема, відповідну ліцензію (тобто її копію, яку надає учасник), постанову із затвердженим переліком газопостачальників на певній території тощо).
Зверніть увагу: у нашому випадку учасником процедури закупівлі буде газопостачальна організація на певній території. Отже, із цією організацією замовник проводить переговори для оформлення процедури закупівлі в законному руслі.
Згідно із формою Типовий договір укладається між трьома суб’єктами ринку природного газу, а саме:
·          постачальником природного газу за регульованим тарифом;
·          газорозподільним/газотранспортним підприємством;
·          споживачем природного газу (юрособа/фізособа-підприємець) – замовником.
При цьому постачальник постачає природний газ споживачеві в обсягах і порядку, передбачених Типовим договором для забезпечення потреб споживача, а споживач оплачує постачальнику вартість газу і наданих послуг у розмірах, строки, порядку та на умовах, установлених договором.
Протокол щодо проведених переговорів із газопостачальною організацією складається у довільній формі, а результати таких переговорів з учасником оформляються протоколом засідання комітету з конкурсних торгів замовника, причому теж у довільній формі.
Одне із проблемних питань, що виникло перед замовниками у нашому випадку, – це предмет закупівлі: товар (природний газ) чи послуга (постачання природного газу). Щоб відповісти на нього, звернемося до Закону № 1197.
Так, згідно із п. 21 ч. 1 ст. 1 Закону № 1197 предмет закупівлі – це товари, роботи чи послуги, які закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі, на які учасникам дозволяється подавати пропозиції конкурсних торгів (кваліфікаційні, цінові пропозиції) або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). При цьому в Типовому договорі визначено, що природний газ (природний газ, нафтовий (попутний) газ, газ (метан) вугільних родовищ та газ сланцевих товщ) – це корисна копалина, яка є сумішшю вуглеводневих та невуглеводневих компонентів, перебуває у газоподібному стані за стандартних умов (тиск – 760 мм рт. ст. і температура – 20 °С) і є товарною продукцією. Отже, природний газ є товаром.
Водночас за Типовим договором замовник (споживач) оплачує постачальнику вартість газу (товару) і наданих послуг із його постачання, транспортування та розподілу на поточний рахунок постачальника.
Звернемося знову до Закону № 1197: товари – це продукція, об`єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов`язані з постачанням товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.
Нагадаємо також, що предмет закупівлі замовник повинен визначати в порядку, який установив уповноважений орган із питань державних закупівель – Мінекономрозвитку.
Згідно із п. 2.5 Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 26.07.10 р. № 921, у разі якщо при здійсненні замовником закупівлі товарів передбачається також закупівля послуги (послуг), пов’язаної із поставкою товару (зокрема, послуги з транспортування, установки, монтажу, наладки, інсталяції програмного забезпечення, навчання персоналу тощо), предметом закупівлі є товари за умови, що вартість такої послуги (послуг) не перевищує вартості самих товарів.
Отже, якщо наш замовник закуповує природний газ і вартість послуг із його транспортування не перевищує його вартості, то предметом закупівлі є природний газ, тобто товар.
Як ми зазначали вище, норми ч. 5 ст. 40 Закону № 1197 щодо неможливості змінювати договір відносно пропозиції учасника не поширюються на переговорну процедуру закупівлі, а отже, якщо виникне необхідність уточнити умови договору, сторони (замовник і учасник) можуть провести додаткові переговори перед укладанням договору до акцепту пропозиції учасника.
Зауважимо, що замовник має право укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури за вказаною вище підставою у строк не раніше ніж через 10 календарних днів із дня оприлюднення на веб-порталі Мінекономрозвитку повідомлення про акцепт пропозиції за результатами застосування вказаної процедури. Скорочення установленого строку, якщо це не є нагальною потребою, не допускається. При цьому кінцевий строк укладання договору про закупівлю у разі проведення переговорної процедури не встановлено.

Більш докладну консультацію див. у журналі „БАЛАНС-БЮДЖЕТ” від 27.07.15 р. № 30.

Приєднуйтесь до нашої сторінки та отримуйте новини першими!

Дякую, я вже з вами!