Інтернет-магазин: набираємо працівників
Що потрібно зробити на практиці:
- при створенні інтернет-магазину визначитися з переліком необхідних вакансій;
- з урахуванням виконуваних працівником функцій вирішити, чи можна оформити з ним цивільно-правовий договір (далі – ЦПД) чи необхідний трудовий договір, а можливо, кращим варіантом буде аутсорсинг (наприклад, інтернет-магазин може скористатися послугами кур`єрської служби).
Інтернет-магазин (далі – ІМ) – це сайт, на якому можна замовити і купити товар. Тобто це віртуальний магазин, але товар, що продається в ньому, і його покупці цілком реальні, а отже, ІМ здійснює такі самі функції з реалізації товарів, як і звичайний магазин.
Також цілком реальні й особи, які створюють ІМ, – його власники. Коли вже діючий суб`єкт господарювання (далі – СГ) «відкриває» ІМ (можливо, бажаючи мати додаткове джерело доходів), він може залучати до роботи на сайті наявних працівників, а також набирати додатковий персонал. Якщо ж СГ тільки починає свою діяльність із метою створити ІМ, йому доведеться подумати, які саме працівники будуть потрібні. Тому ми детальніше зупинимося на організації відносин із працівниками в разі, коли бізнес починається з нуля.
Для організації торгівлі online зазвичай необхідно скласти список відповідних вакансій: наприклад, потрібні кур`єри, адміністратор сайта, online-консультант, маркетолог тощо.
Але спочатку власникові доведеться створити сайт з адресою ІМ – самостійно або за допомогою розробників.
Відкривати ІМ можуть СГ – як юридичні так, і фізичні особи. Для юридичних осіб, які передбачають використовувати (або вже використовують) працю найманих працівників, наявність штатного розпису є обов`язковою. У цьому документі вони якраз і встановлюють необхідні штатні одиниці (вакансії) працівників і посадові оклади.
А ось приватних підприємців чинне законодавство не зобов`язує мати штатний розпис і будь-які штрафні санкції за його відсутність не передбачені. Але, на наш погляд, роботодавцю-фізособі, особливо з великою кількістю працівників, доцільно все ж таки розробити і застосовувати такий документ для чіткішого обліку працівників
і визначення потреби в них.
Завважимо, що заробітну плату найманим працівникам ІМ необхідно виплачувати в загальному порядку, установленому законодавством: не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує 16 календарних днів, і не пізніше 7 днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата. Тобто за першу половину місяця зарплата працівникам повинна виплачуватися в період із 16-го по 22-ге число, а за другу – із 1-го по 7-ме число кожного місяця.
Також роботодавці (юридичні та фізичні особи) повинні дотримуватися й інших гарантій, установлених чинним законодавством для найманих працівників у питаннях оплати праці. Зокрема, виплачувати зарплату не менше від мінімальної, надавати щорічні відпустки й оплачувати лікарняні, індексувати зарплату, додатково оплачувати наднормовий час роботи тощо.
Також у журналі «БАЛАНС» № 101, який виходить з друку 19.12.13 р., Ви дізнаєтесь:
- Чи можна залучати до роботи в ІМ працівників, ніяк не оформляючи з ними відносини?
- Що вигідніше для власника ІМ: оформляти працівників за трудовим договором чи за ЦПД?
- Чи вигідно власнику ІМ укладати договори з підприємцями на виконання робіт (послуг)?
- Чи має право кур`єр, який не є працівником підприємства, приймати від покупця гроші як оплату доставленого товару?
- Облік виплат і нарахувань та ін.
Нагадаємо: питання, пов`язані з юридичними й обліковими нюансами при створенні та роботі інтернет-магазину, було розглянуто в «БАЛАНСІ», 2013, № 73, с. 21.