Індексація доходів після підвищення окладів в органах місцевого самоврядування
Із цієї статті ви дізнаєтесь: як визначити розмір індексації доходів, якщо оклади підвищилися не з початку місяця.
Законодавча база
Правила індексації доходів працівників установлено Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженим постановою КМУ від 17.07.03 р. № 1078 (далі – Порядок № 1078). Зокрема, у п. 5 цього документа викладено алгоритм дій роботодавця в разі підвищення окладів. Розглянемо його, ураховуючи підвищення окладів в органах місцевого самоврядування з 26.05.17 р. (згідно з постановою КМУ від 24.05.17 р. № 353).
Почнемо з абзацу першого п. 5 Порядку № 1078. Так, у разі підвищення тарифних ставок (окладів)значення індексу споживчих цін (далі – ІСЦ) у місяці, у якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 %. Це означає, що для визначення суми індексації посадовцям місцевого самоврядування ІСЦ травня цього року має бути прийнято за 1 або 100 %.
Згідно з абзацом другим п. 5 Порядку № 1078 обчислення ІСЦ для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, що настає за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення. Отже, розрахунок наростаючим підсумком ІСЦ для визначення права на індексацію після підвищення має розпочатися в нашому випадку з індексу червня 2017 року.За нормами абзаців третього та четвертого п. 5 Порядку № 1078 індексація в місяці підвищення окладів не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу. Якщо ж розмір підвищення грошового доходу не перевищує суми індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, то сума індексації в цьому місяці обчислюється як різниця між сумою індексації та розміром підвищення доходу.
Отже, якщо загальний розмір підвищення доходу, включаючи суму підвищення окладу та інших постійних складових зарплати, перевищить місячну суму індексації, на яку працівник мав би право без урахування підвищення зарплати, право на індексацію в подальшому він втрачає. Якщо ж розмір підвищення грошового доходу не перевищує суми індексації, що склалася б у місяці підвищення доходу, то сума індексації в цьому місяці визначається як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу.
У такому разі для порівняння береться як сума можливої поточної індексації (якщо права на залишкову суму індексації вже немає), так і загальна сума можливої індексації, включаючи поточну та залишкову суму індексації, якщо право на останню збереглося.
Водночас наведені вище правила мають бути застосовані з урахуванням норми абзацу сьомого п. 4 Порядку № 1078, а саме: якщо особа працює неповний робочий час, то сума індексації визначається з розрахунку повного робочого часу, а виплачується пропорційно до відпрацьованого часу.
Отже, спочатку ми маємо визначити суму індексації за період роботи у травні за окладами до підвищення. Для цього суму індексації слід визначити виходячи з розрахунку відпрацьованого в таких умовах повного робочого часу (повного робочого місяця з установленою нормою – 20 р. д.), а потім результат відкоригувати пропорційно до відпрацьованого часу (16 р. д.).
Далі за період роботи у травні в умовах підвищення окладу так само визначаємо суму індексації, виходячи з розрахунку повного робочого часу (повного робочого місяця з установленою нормою – 20 р. д.), після чого коригуємо результат пропорційно до відпрацьованого часу (4 р. д.).
Як застосувати наведені вище правила див. у "Баланс-Бюджет" № 25, який виходить з друку 19.06.17 р.