Формування бюджетів та схема міжбюджетних відносин у 2015 році (огляд законів № 71 (у частині змін до бюджетного кодексу) та № 79)
Процес реформування міжбюджетних відносин, метою якого є забезпечення достатньої фінансової бази місцевих бюджетів для виконання закріплених за ними функцій, обумовив унесення змін до Бюджетного кодексу (далі – БК) у частині структури доходів і видатків різних рівнів бюджетів, видів міжбюджетних трансфертів, операцій із власними находженнями установ. Такі зміни було внесено до БК Законами від 28.12.14 р. № 71-VIII та № 79-VIII. Розглянемо основні з них.
Вимоги до головних розпорядників
Конкретизовано вимоги до виконання головними розпорядниками бюджетних коштів обов’язків зі складання паспортів бюджетних програм (при застосуванні програмно-цільового методу) та звітування про їх виконання. Зокрема, ідеться про відповідність показників паспорта програми закону про держбюджет або рішенню про місцевий бюджет, забезпечення підтвердження результативних показників бюджетних програм офіційною державною статистичною, фінансовою та іншою звітністю, даними бухгалтерського, статистичного та внутрішньогосподарського (управлінського) обліку, який доцільно запровадити в разі відсутності для збору такої інформації.
Тепер головні розпорядники не лише коштів держбюджету, але й коштів місцевих бюджетів у разі застосування програмно-цільового методу мають здійснювати публічне представлення та публікацію інформації про бюджет за бюджетними програмами та показниками. Розпорядники всіх рівнів набули обов’язок оприлюднення паспортів бюджетних програм на поточний бюджетний період та звітів про виконання паспортів бюджетних програм за звітний бюджетний період.
Діяльність бухгалтерських служб установ
Із Кабміну знято зобов’язання визначати вимоги до професійно-кваліфікаційного рівня головного бухгалтера бюджетної установи і залишено за ним повноваження визначати завдання та функціональні обов’язки бухгалтерських служб, повноваження керівника бухгалтерської служби у бюджетних установах – головного бухгалтера. До того ж, вилучено норму стосовно погодження органом Казначейства призначення та звільнення головного бухгалтера установи. Натомість запропоновано загальне для інших працівників правило – призначення та звільнення головного бухгалтера бюджетної установи здійснюються відповідно до законодавства про працю. У зв’язку із цим, напевно, слід очікувати внесення змін до підзаконних актів, які раніше регулювали це питання.
Докладніше див. у журналі „БАЛАНС-БЮДЖЕТ” від 19.01.15 р. № 3.