АМКУ рекомендує встановити плату за фактичне перебування ТЗ на території відділу митного оформлення
Комітет на засіданні 18 жовтня 2016 року рекомендував усунути причини виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють, а саме,встановити на економічно обґрунтованому рівні плату за послугу перебування одного транспортного засобу на території відділу митного оформлення № 2 митного поста «Спеціалізований» та стягувати плату за визначений період часу, протягом якого транспортний засіб фактично перебував на ньому.
Термін розгляду рекомендацій 60-денний строк з дня їх отримання.
Дослідження було розпочато за заявою громадянина (далі – Заявник) про наявність в діях ТОВ «АІТ» ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції, які полягають у стягненні економічно необґрунтованої вартості за послуги обслуговування та перебування транспортного засобу на митному терміналі відділу митного оформлення № 2 митного поста «Спеціалізований» (м. Київ, вул. Новопирогівська, 58).
За інформацією Заявника, громадяни, які зареєстровані на території міста Києва та тимчасово ввозять свої транспортні засоби на митну територію України, можуть отримати посвідчення про реєстрацію транспортного засобу лише у відділі митного оформлення № 2 митного поста «Спеціалізований», розташованого за адресою м. Київ, вул. Новопирогівська, 58. Власником території, на якій розміщено зазначений пост, є ТОВ «АІТ». До того ж Заявник зазначив, що ТОВ «АІТ» стягується плата за перебування транспортного засобу на території за добу, а не за фактичну кількість годин перебування.
На території ТОВ «АІТ» створено зону митного контролю та надаються послуги органами доходів і зборів.
Здійснення митного оформлення транспортних засобів, що належать громадянам, які постійно або тимчасово проживають у м. Києві, є одним із завдань митниці (митних постів) та здійснюється органами доходів і зборів. Однак, здійснення митних формальностей неможливе без заїзду та перебування транспортних засобів на території визначених митницею зон митного контролю. У свою чергу суб’єкти господарювання, на території яких, розміщено митний пост (зона митного контролю), як господарюючі суб’єкти встановлюють внутрішніми наказами перелік та вартість робіт і послуг, що ними надаються на території зони митного контролю, та не погоджують їх з митницею, оскільки не існує такого нормативно визначеного порядку. До того ж нормативно не визначено платність/безоплатність надання послуг у відділах митного оформлення суб’єктами господарювання на територіях зон митного контролю.
Таким чином, без споживання та оплати послуг, які суб’єкт господарювання надає на території зони митного контролю, фізичні особи не мають можливості здійснити необхідні митні формальності.
Враховуючи те, що за період 2015 – січня 2016 року на території відділу митного оформлення № 2 митного поста «Спеціалізований» митне оформлення пройшло 98,3 % транспортних засобів, які належать громадянам, що постійно або тимчасово проживаютьм. Києві, становище ТОВ «АІТ» на ринку послуг, що надаються в зоні митного контролю на території відділу митного оформлення № 2 митного поста «Спеціалізований» та пов’язаних з митним оформленням транспортних засобів, що належать громадянам, які постійно або тимчасово проживають у м. Києві, має структурні ознаки монопольного (домінуючого).
Плата за послугу перебування одного транспортного засобу на митному терміналі стягується ТОВ «АІТ» не за період часу, протягом якого транспортний засіб фактично перебував на ньому, а за добу, що, на думку Комітету, не свідчить про стягнення економічно обґрунтованої вартості за послугу перебування транспортного засобу на митному терміналі.