С какой скоростью и на что именно поднимают цены из-за доллара?
Деякі продукти подорожчають вже днями, а цінники на інші перепишуть лише через пару місяців.
На українців чекає черговий виток подорожчання товарів. Знецінення гривні змушує перераховувати ціни і імпортерів, і вітчизняних виробників. "Прив'язку" цінників до валютного курсу посилює енергозалежність української економіки, яка доходить до 80%, і високою часткою імпорту в ВВП (50-60 %).
Імпортуються не тільки споживчі товари, але і газ, вугілля, нафтопродукти. Плюс майже вся хімія імпортна. А це мінеральні добрива та сировину для фармацевтів. Тому кожен скачок курсу долара, здорожує імпортну продукцію і собівартість українського виробництва.
Бензин "розігріє" логістику
Нестабільна гривня в першу чергу б'є по енергоносіях, в тому числі, паливу. До 80 % його поставок йде з-за кордону. Дорогий бензин і дизель автоматично підвищують витрати на логістику, тобто, закладаються у вартість всіх інших товарів.
Але вже через пару тижнів, з наближенням посівної, ситуація почне змінюватися. Розпочнеться зростання попиту. Південні області будуть готові мрячити. Поки дефіциту немає і запасів достатньо. Але превентивні кроки в цьому напрямку вже потрібно робити. З ростом курсу і зростанням попиту, та ще й на тлі обмежень НБУ з придбання валюти, коли регулятор задовольняти всі заявки імпортерів палива, подорожчання неминуче. Є клієнти, які подавали заявки по 20 разів. А результативними виявилося не більше 20 %.
Для паливного ринку основним індикатором, що визначає ціну на стелах АЗС, є саме валютний курс. Якщо національна валюта знецінюється до долара на 1 гривню, то літр бензину дорожчає на 60-70 копійок, а дизельне паливо - на 80-85.
У імпортерів свій курс
Подорожчання неминуче торкнеться і ринку споживчих товарів. Хоча продавці останнім часом переписують цінники з побоюванням. Адже купівельна спроможність в країні тільки знижується. Наприклад, в минулому році, як зазначають в Асоціації постачальників продукції, споживання товарів економ сегменту зросла з 15 до 35-40 %. А вже в нинішньому сезоні цей показник взагалі може вирости до 50 %.
При цьому регулярно купувати товари середньо цінового сегмента може дозволити собі не більше 10 % населення.
Але утримати старі ціни у більшості продавців, швидше за все, не вийде. Нехай розігнатися в націнки особливо нікуди, але збільшення все ж буде. Якщо відштовхуватися від зростання курсу долара з 24 грн. До 27 грн., то подорожчання може скласти до 20 % з урахуванням мультиплікатора. Долар і євро - це одне. А мультиплікатор розкручує ціни сильніше.
Якщо говорити про прив'язку до курсу долара, то на сьогоднішній день в роздробі при курсі 26 грн ./$ цінники вже були пораховані за 29-30 грн ./$. Якщо гривня буде падати більше двох тижнів, для імпортерів це тенденція. Відповідно , вони закладуть курс 30-33 грн ./$. Дешевше буде хіба що на ринках. Тому що там за поставлений товар з постачальником розраховуються, в основному, день в день або через день за поточним курсом. А в мережах відстрочка платежів доходить до 30 -45 днів. Природно, постачальник закладає це в свої ризики.
Коли чекати нових цінників
Наскільки і як скоро виростуть ціни, буде залежати від ряду факторів. По-перше, їх визначить реакція і здатність НБУ контролювати валютний ринок. Якщо курс зупиниться, а, згодом, наприклад, після траншу МВФ буде відкат, скажімо, до 26 грн ./$, коригування цін може бути мінімальною.
По-друге, у кожного сегмента і виробника є свій запас міцності, що залежить від його споживчої аудиторії, частки валютної складової в ціні товару, закладеної маржі. За оцінками аналітиків, імпортери і переробники можуть пожертвувати 10-15 % свого прибутку.
Вони готові миритися з незначним зниженням маржі від півроку до декількох років, якщо будуть бачити "світло в кінці тунелю", тобто, отримають сприятливий прогноз розвитку економіки в перспективі. Компанії в змозі піти і на значне скорочення своїх доходів, навіть до 80 % , але тільки на нетривалий час. А оскільки з початку року гривня вже девальвувала на 10 %, то всі можливості учасників ринку утримувати передноворічні ціни практично вичерпані.
Що подорожчає найбільше
Швидше за все на зростання валютного курсу, як правило, реагує продукція, в вартості якої закладена невисока маржа. До цієї категорії належать автомобілі і електроніка. На одязі, взутті, косметиці, продуктах харчування, алкогольних напоях імпортери заробляють більше. Тут маржа може коливатися від 30-50 % до 100 % і вище. Так що на вартість цієї продукції подорожчання долара вплине менше.
За імпортного алкоголю накрутки досягають до 300 %. На деякі види вина - до 400 %. Тому при знеціненні гривні постачальники просто трохи скорочують свою маржу. Величезні націнки "за ім'я" закладені і в брендової продукції, скажімо, косметиці. Так що цінники на такий товар часто не переписують, навпаки, покупцям можуть запропонувати навіть знижки в 20-30 % і більше, адже рентабельність тут рекордна.
До переліку високомаржинальних імпортних товарів, які не сильно залежать від курсових коливань входять також взуття, одяг, певні продукти харчування. Але це не означає, що їх взагалі не будуть переоцінювати. Просто цей процес почнеться пізніше, коли імпортери зрозуміють, що курс стабілізувався і від нього "можна відштовхуватися".
Невеликі магазини реагують швидше, у великих, де, наприклад, до 20 тис. найменувань товарів, переоцінка може затягнутися більш ніж на місяць. І саме парадоксальне - вартість цієї переоцінки теж можуть закласти в ціну товару, пояснює аналітик.
Місцева продукція, в собівартості якої імпортна складова коливається від 20 % до 90 %, буде дорожчати поступово. Нові цінники можуть з'явитися і через місяць. Максимальні ціни на їжу ринок побачить в кінці сезону збору врожаю. Поки незрозуміло де курс зупиниться. Якщо він продовжить рости, то у нас будуть дуже дорогі паливо, добрива і в кінцевому підсумку вийде дороге зерно. Сплеск цін на продукти його переробки буде вже після збору врожаю.
Імпорту буде менше
Ще однією реакцією ринку на валютну істерію може стати скорочення поставок імпортної продукції.
Зниження споживчого попиту торкнеться, наприклад, фрукти і овочі, сири, ковбаси, йогурти та ін. Але з товарами критичного попиту, як імпортними, так і вітчизняними, подібного не станеться.
Скільки б не коштував імпортний інсулін, його будуть продавати і купувати, оскільки якісного вітчизняного аналога немає. Це замість тонни червоної риби постачальник завезе 600 кг, так як потенційні покупці інших 400 кг віддадуть перевагу більш дешеві хек, минтай або палтус.
Але дефіциту імпорту в будь-якому разі не буде, стверджують експерти. За останніх два роки частка завозной продукції на українському ринку вже скоротилася з 30 % до 10 %.
Нішу зайняли вітчизняні виробники. Частина іноземних компаній відкрили в Україні свої потужності з фасування продукції, або розміщують замовлення у партнерів. Таким чином виробництво локалізують і за рахунок цього частка української продукції за останні два роки зросла на 20%.
Надалі, місцеві виробники будуть намагатися замістити імпорт, але лише в тому випадку, якщо зможуть запропонувати аналогічний за споживчими властивостями продукт і за конкурентною ціною.
(Публикуется на языке оригинала)