Ваше передплачене видання Читайте on-line

Баланс группа компаній

Бухгалтерія - це любов!

(056) 370-44-25
Замовити дзвінок

Перевірки органів держпраці: як себе захистити

May 15, 2018

Акценти статті:

  • у чому різниця між плановою і позаплановою перевірками органів Держпраці;
  • що таке інспекційні відвідування органів Держпраці;
  • чи можуть суб'єкта господарювання (далі – СГ) оштрафувати за порушення, виявлені в результаті позапланової перевірки;
  • як можна оскаржити постанову про накладення штрафу.

Питання про перевірки органами Держпраці не втрачають своєї актуальності. Це пояснюється тим, що розміри штрафів за порушення трудового законодавства досить значні. А у зв'язку зі збільшенням мінімальної зарплати в 2018 році вони стали ще більшими.

Сьогодні свої запитання про перевірки ставить головний бухгалтер одного з підприємств м. Суми Тетяни Рижук. Це дуже розповсюджені запитання, які хвилюють усіх наших читачів. Відповіді від юриста Маргарити Майоренко.

Ситуація
На нашому підприємстві орган Держпраці провів перевірку. У направленні було зазначено, що це позапланова перевірка у формі інспекційних відвідувань. У ході перевірки було виявлено, що у нас працює прибиральниця без трудового договору. Інспектор Держпраці склав акт і припис про усунення порушення. Ми оформили прибиральницю в штат, тобто усунули порушення. Проте орган Держпраці все одно виніс постанову про накладення на підприємство штрафу за порушення ст. 265 КЗпП у розмірі 30 МЗП (мінімальних зарплат) (це 111 690 грн.). У зв'язку із цією ситуацією у нас виникла низка запитань, на які ми хотіли б отримати відповіді від експертів Uteka.

Чи діє в 2018 році мораторій на проведення перевірок органами Держпраці?

Ні. Органи, на які не поширюється мораторій на перевірки, названі в Переліку, затвердженому постановою КМУ від 18.12.17 р. № 1104 (далі – Перелік № 1104). Держпраці та його територіальні органи зазначені в Переліку № 1104. А це означає, що в 2018 році вони мають право перевіряти СГ.

Для довідки. Проводити планові та позапланові перевірки в 2018 можуть також органи ДФС, Держспоживслужби тощо (див. Перелік № 1104).

Згідно із Законом від 05.04.07 р. № 877-V (далі – Закон № 877) органи Держпраці можуть проводити планові та позапланові перевірки.

Як часто орган Держпраці може приходити на підприємство з плановою перевіркою?

Це залежить від того, який у вашого підприємства ступінь ризику від провадження господарської діяльності. Планові перевірки проводяться органами Держпраці (ст. 5 Закону № 877):

  • для СГ з високим ступенем ризику – не частіше 1 разу на 2 роки;
  • для СГ із середнім ступенем ризику – не частіше 1 разу на 3 роки;
  • для СГ з незначним ступенем ризику – на частіше 1 разу на 5 років.

Для довідки. Із заходами щодо проведення планових перевірок у 2018 році ви можете ознайомитися на сайті Держпраці. Зокрема, план заходів щодо здійснення державного нагляду (контролю) Держпраці в 2018 році затверджений наказом Держпраці від 17.01.18 р. № 13.

Про проведення планової перевірки роботодавця повинні повідомити за 10 днів до її початку. Протягом планового року (з 1 січня по 31 грудня) органи Держпраці можуть провести не більше однієї планової перевірки.

А коли і як часто можуть призначатися позапланові перевірки?

Позапланові перевірки проводяться тільки тоді, коли для цього є законні підстави. Кількість таких перевірок ніхто не рахує: тут немає обмежень, як для планових перевірок. І, звичайно, позапланова перевірка проводиться «раптово» для СГ: про неї не попереджають заздалегідь.

Підстави для призначення позапланових перевірок органами Держпраці передбачені в ст. 6 Закону № 877. Зокрема, органи Держпраці можуть з'явитися з позаплановою перевіркою, якщо:

  • СГ подав письмову заяву до органу Держпраці про проведення у нього позапланової перевірки за його бажанням;
  • була виявлена недостовірність даних, відображених СГ в обов'язковій звітності. Сюди не відносяться випадки, коли СГ протягом місяця повторно подав звітність з уточненими даними або коли недостовірність даних є результатом очевидної помилки на письмі або арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності;
  • необхідно перевірити, як СГ виконує приписи щодо усунення порушень, видані йому за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);
  • надійшло звернення від фізособи (фізосіб) про порушення, які завдали шкоди його (їх) правам, законним інтересам, життю або здоров'ю, навколишньому середовищу або безпеці держави, з додаванням документів або їх копій, що підтверджують факт таких порушень (за наявності). У такому разі позапланова перевірка органів Держпраці проводиться за узгодженням з Мінсоцполітики;
  • СГ не подавалися документи обов'язкової звітності за два звітних періоди поспіль без поважних причин або без подання письмових пояснень про такі причини;
  • від прем'єр-міністра України надійшло доручення перевірити СГ;
  • настання аварії, смерті постраждалого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, пов'язаного з діяльністю СГ.

Будьте напоготові! Під час позапланової перевірки розгляду підлягають тільки ті питання, які є підставою для її проведення. Ці питання повинні бути зазначені в направленні на перевірку.

Як бачите, у Держпраці є всього 7 причин навідатися до вас з позаплановою перевіркою. Хоча із цього правила є винятки.

Чи можуть призначити позапланову перевірку за іншими підставами, не передбаченими у ч. 1 ст. 6 Закону № 877?

Так, можуть. Згідно з ч. 2 ст. 6 Закону № 877 проведення позапланових перевірок з інших причин можливе, якщо це передбачено законами у відповідній сфері (у нашому випадку – у сфері дотримання законодавства про працю) і міжнародними договорами.

У сфері дотримання законодавства про працю діє Порядок, затверджений постановою КМУ від 26.04.17 р. № 295 (далі – Порядок № 295). Правда, у ньому відсутні такі поняття, як планові і позапланові перевірки. Там викладені особливі правила здійснення контролю за діяльністю СГ, який проводиться інспекторами праці у формі інспекційних відвідувань або невиїзних інспекцій.

Правила з Порядку № 295 розходяться з нормами Закону № 877. Це пояснюється тим, що у сфері дотримання законодавства про працю для України діють дві конвенції Міжнародної організації праці (далі – МОП), ратифіковані Верховною Радою:

  • Конвенція МОП № 81 1947 року про інспекцію праці в промисловості та торгівлі, ратифікована Законом від 08.09.04 р. № 1985-IV (далі – Конвенція № 81);
  • Конвенція МОП № 129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві, ратифікована Законом від 08.04.04 р. № 1986-IV (далі – Конвенція № 129).

Як відомо, норми міжнародного права мають пріоритет перед нормами національного законодавства (ст. 19 Закону від 29.06.04 р. № 1906-IV «Про міжнародні договори України»). Тому проводити позапланові перевірки органи Держпраці мають право не тільки за підставами, зазначеними в ч. 1 ст. 6 Закону № 877, але і за підставами, передбаченими в п. 5 Порядку № 295. Наприклад, на підставі рішення суду, а також інформації, отриманої від Держстату, ДФС, Пенсійного фонду тощо.

Цю позицію підтримують і суди. Наприклад, Харківський апеляційний суд у постанові від 27.02.18 р., ЄДРСР, реєстр. № 72604503 зазначив, що органи Держпраці мають право проводити позапланову перевірку за підставами, передбаченими в п. 5 Порядку № 295, за умови, що перевірка проводиться у формі інспекційних відвідувань. Аналогічна думка міститься і в постанові ВСУ від 22.03.18 р., ЄДРСР, реєстр. № 72965403.

Для довідки. Порядок № 295 не поширюється на проведення планових перевірок Держпраці (лист Держпраці від 08.09.17 р. № 9135/4/4.1.-ДП-17).

Так, значить, позапланова перевірка й інспекційні відвідування – це одне й те саме?

Ні. Позапланова – це вид перевірки (на відміну від планової). А сама перевірка може проводитися в різних формах, у тому числі й у формі інспекційних відвідувань.

Поясню докладніше. Згідно зі ст. 1 Закону № 877 до заходів державного нагляду (контролю) належать планові та позапланові перевірки. У свою чергу, планові та позапланові перевірки можуть проводитися у формі перевірок, ревізій, оглядів і в інших формах, визначених у законі.

Органи Держпраці проводять свої перевірки за правилами, установленими в Законі № 877, але з огляду на особливості, які встановлені в спеціальних законах з питань праці та в міжнародних договорах.

Так, для проведення перевірки органом Держпраці видається наказ (рішення, розпорядження), на підставі якого видається посвідчення (направлення на перевірку). За правилами ч. 3 ст. 7 Закону № 877 у направленні обов'язкового зазначається форма заходу:

  • перевірка;
  • ревізія;
  • обстеження;
  • огляд;
  • інспекція тощо.

Тобто саме позапланові перевірки органами Держпраці можуть проводитися в різних формах.

Наша думка підтверджується і судовою практикою. Наприклад, у своїй постанові від 09.10.17 р., ЄДРСР, реєстр. № 69626612, Харківський окружний адміністративний суд зазначив, що в законодавстві не позначено вичерпний перелік форм здійснення державного контролю, тому органи Держпраці мають право проводити позапланові перевірки у формі інспекційних відвідувань за правилами Порядку № 295. Проте при проведенні позапланової перевірки у формі інспекційних відвідувань необхідно обов'язково дотримувати вимоги ст. 1, 3, ч. 1, 4, 6–8, абзацу другого ч. 10, ч. 13–14, ст. 4, ч. 1–4 ст. 5, ч. 3 ст. 6, ч. 1–4, 6 ст. 7, ст. 9, 10, 20, 21, ч. 3 ст. 22 Закону № 877.

Чи правомірно накладено штраф, якщо ми виправили порушення?

Згідно з п. 19 Порядку № 295 за результатами інспекційних відвідувань складається акт, а в разі порушень законодавства про працю ще додатково – припис про їх усунення.

Розпорядження повинно бути виконане в зазначений у цьому документі строк (п. 23, 24 Порядку № 295). І якщо СГ вчасно усуне виявлені порушення, то штраф на нього не накладається (п. 28 Порядку № 295).

Проте, на жаль, у вас було порушення, при якому це правило не діє. У п. 29 Порядку № 295 сказано, що в разі виявлення неоформлених працівників штрафні санкції до СГ і його посадових осіб застосовуються незалежно від того, усунув СГ це порушення чи ні. Тобто, наприклад, оформив він із працівником трудовий договір чи ні.

На які ще порушення це правило не поширюється?

Притягати до відповідальності, незважаючи на виконане розпорядження, орган Держпраці може також:

  • за несвоєчасну і не в повному обсязі виплату зарплати;
  • за недотримання мінімальних гарантій в оплаті праці.

Куди і в які строки можна звернутися, щоб оскаржити розпорядження органу Держпраці?

Винесений припис можна оскаржити протягом 10 днів в адміністративном порядку (ст. 21 Закону № 877, п. 30 Порядку № 295). Скарга подається начальнику (його заступнику) территоріального органу Держпраці. А якщо СГ буде не згоден з результатом розгляду скарги, тоді нову скаргу можна подати безпосередньо начальнику (або його заступнику) Держпраці України. Якщо скарга буде подана протягом 10 днів, то виконання розпорядження припиняється.

А якщо відмовлять у задоволенні скарги й орган Держпраці винесе постанову про накладення штрафу, куди далі можна звертатися?

Оскаржити постанову про накладення штрафу органом Держпраці можна в судовому порядку (п. 10 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 17.07.13 р. № 509, далі – Порядок № 509). Позов треба подавати до місцевого адміністративного суду – місцевого загального суду як адміністративного суду або до окружного адміністративного суду (ст. 22 Кодексу адміністративного судочинства, далі – КАС).

Звернутися до суду ви можете на власний вибір: або за місцем знаходження вашого підприємства, або за місцем знаходження відповідача – органу Держпраці, який виніс постанову про накладення штрафу (ст. 25 КАС). Подати позов слід протягом 6 місяців, оскільки інший строк для подання позову в таких випадках в законодавстві не встановлений (ст. 122 КАС).

Які аргументи краще навести в позовній заяві, щоб вони допомогли виграти справу?

Щоб збільшити свої шанси на скасування постанови про накладення штрафу, спершу проаналізуйте процедурні моменти. Чи були вони дотримані органом Держпраці при позаплановій перевірці?

Отже, аналізуємо за пунктами, відповідаючи на запитання:

  • Що стало підставою для проведення позапланової перевірки органом Держпраці? Які підстави є законними, ви знаєте. Відсутність законної підстави для проведення перевірки – це грубе порушення процедури. Суди скасовують постанови про накладення штрафу, якщо в органу Держпраці не було підстав для проведення перевірки. Наприклад, Харківський апеляційний адміністративний суд своєю постановою від 11.01.18 р., ЄДРСР, реєстр. № 71629892, скасував постанову Держпраці про накладення штрафу в розмірі 384 000 грн., у зв'язку з тим, що не було законної підстави для проведення перевірки.
  • Які документи подав вам інспектор з праці, що прийшов проводити перевірку? У нього було службове посвідчення? На сайті Держпраці опублікована довідкова інформація для СГ (розміщені рішення Мінсоцполітики про форми службового посвідчення інспектора праці, акта, довідки, розпорядження, вимоги, наведено перелік питань, який підлягають перевірці). Наприклад, якщо в інспектора відсутнє службове посвідчення, то СГ має право не допускати його до перевірки.
  • Скільки часу тривали інспекційні відвідування? Тривалість інспекційної перевірки не може бути більше 10 робочих днів, а для суб'єктів мікропідприємництва – не більше 2 робочих днів.
  • Вас повідомили про розгляд справи про накладення штрафу? Згідно з п. 6.7 Порядку № 509 суб'єкта повинні повідомити про розгляд його справи за 5 днів до дати розгляду. Не мають права розглядати справу без присутності СГ, якщо він не був проінформований належним чином і від нього не надійшло обґрунтоване клопотання про відкладення розгляду справи.

Висновки

Органи Держпраці мають право проводити планові та позапланові перевірки СГ.

Позапланові перевірки можуть проводитися, зокрема, у формі інспекційних відвідувань, як це передбачено Порядком № 295. У такому разі органи Держпраці зобов'язані дотримувати правила, установлені в ч. 4, 5 ст. 2 Закону № 877.

Джерело: "Баланс" № 39-40, який вийшов з друку 14.05.18 р.

Приєднуйтесь до нашої сторінки та отримуйте новини першими!

Дякую, я вже з вами!