Ваше передплачене видання Читайте on-line

Баланс группа компаній

Бухгалтерія - це любов!

(056) 370-44-25
Замовити дзвінок

Пожежна безпека: хто та як перевіряє

August 16, 2018

У цій консультації ми розповімо, хто та як має право перевірити у вас дотримання законодавства про пожежну безпеку.

Загальні положення

Контролювати пожежну безпеку має право Державна служба з надзвичайних ситуацій (далі – ДСНС). Такі повноваження їй надано ст. 67 КЦЗ. Крім того, ДСНС діє відповідно до Положень, затверджених Указом № 20/2013 і Постановою № 1052.

Офіційний сайт служби: http://www.dsns.gov.uа.

Чи поширюється на ДСНС мораторій?

Тільки частково. Мораторій установлено Законом № 1728, а перелік органів, на які його дія не поширюється, наведено в Постанові № 1104.

Згідно з Постановою № 1104 мораторій не поширюється на ДСНС у частині здійснення державного нагляду (контролю) відносно:

  • закладів охорони здоров'я та відпочинку дітей, інтернатних закладів, закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) і спеціалізованої освіти;
  • суб'єктів господарювання (далі – СГ) з високим ступенем ризику (у т. ч. об'єктів паливно-енергетичного, військово-промислового комплексів, об'єктів підвищеної небезпеки, хімічно небезпечних об'єктів та об'єктів висотного будівництва).

Як визначити ступінь ризику СГ?

Критерії віднесення до того чи іншого ступеня ризику визначено Постановою № 1043. Наприклад, до високого ступеня ризику відносяться СГ, які провадять діяльність на території або в приміщенні об'єкта, який є пам'яткою культурної спадщини національного значення.

Таким чином, перевіряти у 2018 році ДСНС має право далеко не всі підприємства та підприємців.

Чи поширюється на ДСНС дія Закону № 877?

Так, поширюється. Сфера дії цього Закону визначена в ст. 2. У ній міститься перелік контролюючих органів, на яких Закон № 877 не поширюється, і перелік органів, що підпадають під дію цього документа тільки частково. У жодному з переліків ДСНС немає. Тому у своїй контрольно-перевірочній діяльності ця служба зобов'язана керуватися Законом № 877.

Якими ще нормативними актами керуються органи ДСНС при перевірках?

Крім Закону № 877 ДСНС при проведенні перевірок пожежної безпеки керується також:

  • КЦЗ;
  • Постановою № 1043;
  • Положеннями № 20/2013 і № 1052.

Варто звернути увагу ще на один документ, який не є нормативним, проте перевіряючі його використовують при перевірках. Це Методрекомендації № 13.

Які питання можуть цікавити перевіряючих у ході перевірки?

Наказом № 1337 затверджено форму акта, який складається за результатами планової або позапланової перевірки. Ця форма містить перелік питань, які будуть перевірятися, а саме:

  • наявність на об'єкті розпорядчих документів та інформаційних покажчиків із питань пожежної безпеки;
  • застосування в будівництві та на виробництві матеріалів і речовин із певними показниками щодо пожежної небезпеки;
  • наявність декларації відповідності матеріально-технічної бази СГ вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;
  • проведення інструктажів і проходження навчання з питань пожежної безпеки;
  • протипожежний стан утримання шляхів евакуації та виходів і т. д.

Види перевірок і вимоги до їх проведення

Органи ДСНС мають право проводити планові та позапланові перевірки.

Планові перевірки

Основні вимоги до планових перевірок такі:

1. СГ повинен бути внесений до плану перевірок на відповідний рік.

План перевірок на 2018 рік можна знайти на сайті ДСНС.

2. При включенні СГ до плану перевірок повинні дотримуватися вимоги до періодичності проведення перевірок залежно від ступеня ризику СГ, а саме:

  • із високим ступенем ризику – не частіше одного разу на 2 роки;
  • середнім – не частіше одного разу на 4 роки;
  • незначним – не частіше одного разу на 6 років.

Критерії ступенів ризику в даному випадку затверджені Постановою № 1043.

Зверніть увагу: з 29.12.17 р. критерії змінилися. А плани проведення перевірок на 2018 рік були затверджені ще з урахуванням старих критеріїв, затверджених Постановою № 306. Тому на практиці можливі випадки, коли підприємство було віднесене до високого ступеня ризику й включене до плану на підставі старих критеріїв, а за новими критеріями не є таким.

Про проблемні моменти застосування нових критеріїв Державна регуляторна служба видала лист без номера від 23.03.18 р., у якому рекомендує в спірних випадках, що стосуються перевірок на 2018 рік, звертатися за роз'ясненнями до Департаменту запобігання надзвичайних ситуацій ДСНС і наводить у листі його електронні адреси та телефони.

3. Про проведення планової перевірки СГ повинен бути повідомлений не пізніше ніж за 10 днів до її початку (ч. 4 ст. 5 Закону № 877).

Позапланові перевірки

Підстави для проведення позапланових перевірок визначено ст. 6 Закону № 877.

Важливо пам'ятати: у ході позапланових перевірок повинні з'ясовуватися тільки ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для її проведення, з обов'язковим зазначенням цих питань у направленні на перевірку.

Строк проведення позапланової перевірки – не більше 10 робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва – 2 робочих дні. Продовження строку перевірки не допускається.

Які документи повинні пред'явити перевіряючі

До початку перевірки представники ДСНС зобов'язані пред'явити СГ (ч. 5 ст. 7 Закону № 877):

  • направлення на перевірку (примірну його форму наведено в додатку 1 до Методрекомендацій № 13);
  • службові посвідчення;
  • Копія направлення передається СГ.

Відповідальність

Якщо в ході перевірки виявлено порушення СГ вимог законодавства про пожежну безпеку, то перевіряючі можуть видати йому припис на усунення цих порушень (примірну форму припису наведено в додатку 6 до Методрекомендацій № 13). У приписі будуть зазначені не тільки порушення, але й строк їх усунення.

Урахуйте, що виконання припису може бути перевірене органом ДСНС. Перевірка виконання припису – одна з підстав для проведення позапланової перевірки, передбачена ст. 6 Закону № 877.

Що стосується призупинення діяльності СГ (його об'єктів, цехів, дільниць, машин і механізмів, обладнання, транспортних засобів), то сам контролюючий орган не має права винести такого рішення. Однак він може звернутися з позовом до адміністративного суду на підставі ст. 70 КЦЗ.

Наприклад, таке рішення про призупинення діяльності СГ було винесене окружним адміністративним судом м. Києва 20.06.18 р. (ЄДРСР, реєстр. № 74783216).

Також до посадових осіб СГ, винних у допущених порушеннях, може бути застосована адміністративна та кримінальна відповідальність (див. таблицю).

Відповідальність за порушення у сфері законодавства про пожежну безпеку

Суть правопорушення

Санкція

Підстава

Хто застосовує санкції

1

2

3

4

Адміністративна відповідальність

Порушення встановлених на залізничному, морському та річковому транспорті правил пожежної безпеки

Штраф для посадових осіб підприємства в розмірі від 5 до 10 НМДГ (від 85 до 170 грн.)

Ч. 1 ст. 120 КУпАП

Органи ДСНС на підставі ст. 223 КУпАП

Порушення встановлених на повітряному транспорті правил пожежної безпеки

Ч. 2 ст. 120 КУпАП

Порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки, застосування пожежної техніки та засобів пожежогасіння не за призначенням

Попередження або накладення штрафу на посадових осіб підприємства в розмірі від 2 до 10 НМДГ (від 34 до 170 грн.)

Ст. 175

КУпАП

Початок роботи новоствореного підприємства або початок використання СГ нерухомості без реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази СГ вимогам законодавства у сфері пожежної безпеки, для яких подання такої декларації є обов'язковим

Штраф для посадових осіб підприємства та громадян – суб'єктів підприємницької діяльності в розмірі від 40 до 100 НМДГ (від 680 до 1 700 грн.)

Ст. 1752 КУпАП

Невиконання приписів і постанов посадових осіб органів пожежного нагляду або створення перешкод у їх діяльності

Попередження або накладення штрафу на посадових осіб підприємства в розмірі від 2 до 10 НМДГ (від 34 до 170 грн.)

Ст. 1888 КУпАП

Кримінальна відповідальність

Порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки, якщо воно призвело до виникнення пожежі, яка завдала шкоди здоров'ю людей або майновий збиток у великому розмірі*

Штраф у розмірі від 50 до 120 НМДГ або виправні роботи на строк до 2 років, або обмеження волі на строк до 3 років

Ч. 1 ст. 270 КК

Кримінальна відповідальність застосовується судом

Порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки, якщо воно спричинило загибель людей або завдало майнової шкоди в особливо великому розмірі** або інші тяжкі наслідки

Позбавлення волі на строк від 3 до 8 років

Ч. 2 ст. 270 КК

* Розмір майнового збитку є великим, якщо прямі збитки становлять суму, що перевищує ПСП в 300 і більше разів (на сьогодні 552 300 грн.).

** Розмір майнового збитку є особливо великим, якщо прямі збитки становлять суму, яка в 1 000 і більше разів перевищує ПСП (на сьогодні 1 841 000 грн.).

Выводы

Перевірки дотримання законодавства у сфері пожежної безпеки здійснює ДСНС. На перевірки цього органу мораторій поширюється тільки частково.

У своїй перевіряльній діяльності ДСНС керується нормами Закону № 877, а також спеціальним законодавством.

Цей контролюючий орган має право здійснювати планові та позапланові перевірки.

На підставі рішення суду за позовом ДСНС діяльність СГ, який порушує законодавство у сфері пожежної безпеки, може бути призупинена.

Джерело: Практичне керівництво № 15.

Приєднуйтесь до нашої сторінки та отримуйте новини першими!

Дякую, я вже з вами!