Інвентаризація каси

Незважаючи на жорсткий фінмоніторинг операцій із готівкою, багато підприємств не відмовляються від готівкових розрахунків. А для торговельних підприємств готівкова виручка – основне джерело доходу. Гроші, як і будь-який інший актив підприємства, вимагають контролю. Для цього проводиться інвентаризація каси. Коли та як правильно це зробити, ви дізнаєтеся з нашої статті.
Коли проводимо інвентаризацію
Обов’язок проводити інвентаризацію каси передбачено п. 46 Положення, затвердженого постановою Правління НБУ від 29.12.17 р. № 148 (далі - Положення № 148). За загальними правилами обов’язкову інвентаризацію каси проводять за наявності підстав, установлених у п. 7 розд. І Положення № 879, наприклад, перед складанням річної фінзвітності протягом двох місяців до дати балансу (докладніше див. у матеріалі «Порядок проведення інвентаризації»).
В інших випадках періодичність і строки проведення інвентаризації каси встановлюються керівником підприємства. Так, керівник має право призначити раптову інвентаризацію (п. 5 розд. II Положення № 879).
Що та де інвентаризуємо
Зрозуміло, що головний об’єкт інвентаризації – готівка.
Для довідки. Готівка – це грошові знаки національної валюти України (банкноти та монети, у т. ч. розмінні, оборотні, пам’ятні монети, які є платіжними засобами) (пп. 3 п. 3 Положення № 148). |
Облік готівки ведуть на субрахунках 301 «Готівка в національній валюті» і 302 «Готівка в іноземній валюті».
Об’єктом інвентаризації є й інші цінності, які зберігаються в касі. Це грошові документи (наприклад, оплачені проїзні документи), цінні папери, чекові книжки. Облік грошових документів ведеться на субрахунках 331 «Грошові документи в національній валюті» і 332 «Грошові документи в іноземній валюті».
Оскільки всі ці цінності зберігаються в касі, нагадаємо, що касою є приміщення або місце проведення готівкових розрахунків, а також приймання, видання, зберігання готівкових коштів, інших цінностей, а також касових документів (пп. 8 п. 3 Положення № 148).
Значить, інвентаризація проводиться не тільки в центральній касі підприємства, але й у касах відокремлених підрозділів (за наявності). Якщо підприємство при розрахунках із покупцями використовує РРО або розрахункові книжки (далі – РК), то інвентаризацію потрібно проводити і в місцях здійснення готівкових розрахунків.
Етапи проведення інвентаризації
Інвентаризація каси проводиться за правилами, передбаченими Положенням № 148 (пп. 6.1 розд. ІІІ Положення № 879).
Підготовчий етап
Крок 1. Касир повинен вивести в касовій книзі залишок коштів у касі.
Важливо! Якщо до початку перевірки касир не встиг внести прибуткові та видаткові документи до касової книги, тоді в присутності інвентаризаційної комісії він складає звіт касира та визначає залишок коштів у касі. |
Крок 2. Комісія записує останні номери заповнених прибуткового та видаткового касових ордерів (типові форми № КО-1 і № КО-2 наведено відповідно в додатках 2 і 3 до Положення № 148). Після цього пред’явлені касиром документи не беруться до уваги.
Крок 3. Касир дає розписку в тому, що всі касові документи здано до бухгалтерії, усі кошти, що надійшли, повністю оприбутковано, а вибулі – списано на витрати.
До відома: розписка є частиною Акта про результати інвентаризації наявних коштів за формою додатка 7 до Положення № 148. |
Слід знати, що в касі заборонено зберігати кошти та інші цінності, які не є власністю підприємства (п. 38 Положення № 148). Касир повинен стежити за виконанням цієї вимоги, інакше такі кошти будуть уважатися надлишком і повинні будуть оприбутковуватися в касі.
Проведення інвентаризації
Крок 1. Комісія підраховує (покупюрно) фактично наявні в касі кошти (п. 46 Положення № 148). Залишок готівки в касі звіряється з даними книг обліку.
На замітку! Книги обліку – це касова книга, книга обліку виданої та прийнятої старшим касиром готівки, КОРО (у випадку її використання) (пп. 13 п. 3 Положення № 148). |
Якщо підприємство здійснювало розрахунки через РРО, сума наявної готівки в місці проведення касиром розрахунків звіряється із сумою, зазначеною у фіскальних звітах РРО (Х- або Z-звіті) (п. 46 Положення № 148). Якщо розрахунки проводяться із застосуванням РК і КОРО, то залишок готівки в касі звіряється з даними КОРО (додаток 2 до Порядку, затвердженому наказом Мінфіну від 14.06.16 р. № 547).
Крок 2. Перевіряється правильність роботи програмних засобів оброблення касових документів у випадку ведення касової книги в електронній формі.
Крок 3. Під час інвентаризації цінних паперів у документарній формі, які зберігаються в касі, особливу увагу приділяють (п. 6.4 розд. ІІІ Положення № 879):
- фактичній наявності цінних паперів;
- правильності їх оформлення та реальності вартості, за якою вони відображені в балансі підприємства;
- тому, наскільки повно та своєчасно відображено в бухобліку доходи від фінансових інвестицій.
Інвентаризація цінних паперів проводиться за окремими емітентами із зазначенням в акті інвентаризації назви, серії, номера, номінальної та балансової вартості, строків їх погашення.
Оформлення результатів інвентаризації
Після закінчення інвентаризації комісія складає у двох примірниках акт, який підписують голова комісії, її члени та матеріально відповідальна особа. Один примірник акта передається до бухгалтерії підприємства, другий залишається в касира (див. зразок).
На замітку! Якщо інвентаризація проводиться при зміні матеріально відповідальної особи, то акт складається в трьох примірниках (по одному примірнику матеріально відповідальним особам, між якими відбувається передання цінностей, і один для бухгалтерії). |
У випадку виявлення в ході інвентаризації нестач або надлишків цінностей цей факт фіксується в акті. Тут же касир указує причину їх виникнення.
Виявлені надлишки коштів повинні бути оприбутковані. Для цього оформляють прибутковий касовий ордер.
У випадку виявлення в касі нестачі цінностей керівник підприємства з’ясовує причину її виникнення та встановлює винну особу. Як правило, це касир. Адже саме касир є матеріально відповідальною особою.
Слід знати! Відомості про готівку в іноземній валюті вносяться до акта інвентаризації із зазначенням назви та суми інвалюти, курсу НБУ на початок робочого дня інвентаризації, суми інвалюти в перерахунку на грошову одиницю України. |
Для грошових документів і бланків суворої звітності може застосовуватися Акт інвентаризації наявності грошових документів, бланків документів суворої звітності, форму якого затверджено наказом Мінфіну від 17.06.15 р. № 572. В акті наводяться назва, номер, серія та номінальна вартість таких документів.
Облік результатів інвентаризації
Якщо в результаті інвентаризації виявлені надлишки готівки, то їх сума включається до доходу (п. 46 Положення № 148, п. 4 розд. IV Положення № 879). Така операція відображається проведенням Дт 301, 302 – Кт 719 «Інші доходи від операційної діяльності». Надлишок грошових документів обліковується аналогічно (Дт 331, 332 – Кт 719).
Нестача готівки та грошових документів списується проведенням Дт 947 «Нестачі та втрати від псування цінностей» – Кт 301, 302, 331, 332 з одночасним відображенням на позабалансовому субрахунку 072 «Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей».
Сума заборгованостей касира перед підприємством нараховується проведенням Дт 375 «Розрахунки за відшкодуванням завданих збитків» – Кт 716 «Відшкодування раніше списаних активів», а погашення нестачі – записом Дт 301, 302, 331, 332 – Кт 375 з одночасним списанням із позабалансового субрахунка 072.
Утримання суми нестачі із зарплати касира відображається записом Дт 661 «Розрахунки за заробітною платою» – Кт 375.
Приклад
У ході інвентаризації каси підприємства був виявлений:
- варіант 1 – надлишок готівки в сумі 1 000 грн. На цю суму оформлено прибутковий касовий ордер;
- варіант 2 – нестача коштів у сумі 200 грн. Винну особу встановлено. Касир відшкодував нестачу.
В обліку результати інвентаризації відображаються так:
(грн)
№ з/п |
Зміст операції |
Первинні документи |
Бухгалтерський облік |
||
Дт |
Кт |
Сума |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Варіант 1. Облік надлишку |
|||||
1 |
Оприбутковано в касу підприємства надлишок готівки |
Прибутковий касовий ордер |
301 |
719 |
1 000 |
Варіант 2. Облік нестачі |
|||||
1 |
Списано суму нестачі |
Акт інвентаризації |
375 |
301 |
200 |
2 |
Відшкодовано суму нестачі |
Прибутковий касовий ордер |
301 |
375 |
200 |
Висновки
- Для контролю над коштами та документами підприємство проводить інвентаризацію. Результати інвентаризації фіксують в акті. Надлишки готівки прибуткують у касі, а для відшкодування нестачі встановлюють винних осіб
* Зразок можно завантажити у безкоштовному доступі з Практичного керівництва № 19, жовтень 2020 року.