Баланс группа компаній

Бухгалтерія - це любов!

(056) 370-44-25
Замовити дзвінок

Зберігання пального в баку: чи потрібна ліцензія

11 вересня 2019 р.

Із цієї статті ви дізнаєтеся: про позицію ДФС, викладену в ЗІР, та думку редакції стосовно необхідності отримання ліцензії на право зберігання пального в баку автомобіля.

За цією темою див. також «Ліцензія на зберігання пального: більше запитань, ніж відповідей», «Відтерміновано штрафування за діяльність із зберігання пального без ліцензії та визначено форму заяв на її отримання», «Скільки аграрію коштуватиме ліцензування місця зберігання пального», «Ліцензія на зберігання пального: запитували – відповідаємо».

Суть питання

Починаючи з 01.07.19 р. суб’єкти господарювання (далі – СГ) усіх форм власності мають зберігати пальне за наявності ліцензії. Тож навіть сільгоспвиробник, який закуповує невелику кількість пального та деякий час зберігає його для використання у власній діяльності, повинен отримати ліцензію на зберігання пального (далі – ліцензія).

Але окрім необхідності отримання ліцензії на спеціально передбачені для зберігання пального місця (заправна станція, ємність, бочка тощо) у сільгосппідприємств виникало також запитання: чи потрібно отримувати ліцензію на пальне, яке знаходиться в баку транспортного засобу (далі – ТЗ)?

І от нещодавно у ЗІР (категорія 115.05) з’явилось досить дивне роз’яснення податківців із цього приводу. Наведемо його дослівно:

Запитання: Чи необхідно придбавати ліцензію на зберігання пального, якщо таке пальне зберігається в баку автомобіля?

Відповідь: Пальне, яке знаходиться в баку автомобіля і перебуває там на зберіганні, підлягає ліцензуванню згідно з нормами Закону від 19.12.95 р. № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (далі – Закон № 481).

Тож фіскали вважають, що пальне зберігається в баку ТЗ, тому слід отримати ліцензію. На нашу думку, це абсурд. Розберемося разом, через що міг бути зроблений такий висновок.

Думка податкової

Аналізуючи норми Закону № 481, податківці дійшли висновку, що паливний бак ТЗ нічим не відрізняється від інших місць зберігання пального і цілком підпадає під його визначення.

Нагадаємо, місце зберігання пального визначено як місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування (ст. 1 Закону № 481).

СГ отримують ліцензії на право зберігання пального на відповідне місце (територію), що використовується для зберігання пального.

Важливо! За провадження діяльності зі зберігання пального без ліцензії передбачено фінансові санкції – штраф у розмірі 500 тис. грн (ст. 17 Закону № 481). Утім, його відтермінували до кінця цього року, тому СГ мають час на оформлення ліцензії (Закон від 06.06.19 р. № 2744-VIII). В іншому разі варто припинити зберігати пальне.

При цьому Законом № 481 не встановлено вимог до видів, місткості та розміщення обладнання та/або ємностей, що використовуються для такого зберігання. Це дозволяє податківцям трактувати норми саме таким чином.

Винятки щодо отримання ліцензії на зберігання пального встановлено ст. 15 Закону № 481. Серед них немає паливного баку ТЗ. Тому його можна віднести до місця зберігання пального, а отже, потрібно мати ліцензію. Такої думки доходить податкова, читаючи норми Закону № 481.

Зверніть увагу! Прочитавши уважніше запитання, можна зрозуміти, чому податкова надала таку відповідь. У запитанні сказано: «якщо пальне зберігається в баку ТЗ». Тобто одразу відзначено, що пальне в баку не використовується, а зберігається. Якби запитання сформулювали так: «чи потрібно отримувати ліцензію на пальне, яке розміщено/перебуває в баку ТЗ для його руху», то, впевнені, такої плутанини не виникло б.

Думка редакції

Отже, отримувати ліцензію на зберігання, якщо пальне знаходиться в паливному баку ТЗ, – нонсенс. Тоді всі власники ТЗ, зокрема легкових автомобілів, які від’їжджають від заправної станції із бензином в баку, повинні мати ліцензії!

Паливний бак є місткістю, у якій пальне перебуває та з якої потрапляє через систему в двигун. Пальне з баку використовується виключно для роботи ТЗ, його руху, а фізичного відпуску пального іншим особам або до інших ТЗ не здійснюється. У більшості ТЗ навіть не передбачено такої можливості. Тобто пальне в баку забезпечує функціонування та рух ТЗ і не зберігається для подальшого відвантаження. Такий же висновок, але стосовно акцизного складу пересувного, яким не визнано паливний бак буксиру, зроблено в Індивідуальній податковій консультації від 25.06.19 р. № 2900/6/99-99-12-02-02-15/ІПК.

Як бачимо, Закон № 481 дійсно описав лише загальні терміни та аспекти зберігання пального. Через таку неточність виникають непорозуміння. Але ясно одне: термін «місце зберігання пального» містить фразу: «...що використовуються для зберігання пального». Тому головне тут – мета перебування пального в баку, яку установлює сільгосппідприємство самостійно. У разі безпосереднього використання пального для руху ТЗ отримувати ліцензію не потрібно.

Отже, підіб’ємо підсумки.

Поки ми розмірковували та готували цю консультацію, ДФС нарешті погодилась, що на пальне в баку ТЗ отримувати ліцензію не потрібно. Відповідну інформацію розміщено на сайті ДФС від 16.08.19 р. Аргументи податківців такі: резервувари з пальним, зокрема паливні баки ТЗ/технічного обладнання/пристроїв, не є нерухомим майном та не мають чіткої прив’язки до місця (території) згідно із Законом № 481. Тому зберігання пального в цих резервуарах не підлягає ліцензуванню. Можна сказати, що здоровий глузд переміг, але, на наш погляд, вагомим аргументом тут є мета перебування пального в баку (як було зазначено вище, для руху ТЗ). Як кажуть, добре те, що добре закінчується!

Проте за наявності сумнівів або іншої думки місцевих податківців рекомендуємо звернутися за індивідуальною податковою консультацією. Тоді ви матимете офіційне роз’яснення вашої ситуації та захист від фінансових санкцій.

Джерело: "Баланс-Агро" № 33-34, який вийшов з друку 09.09.19 р.

⤷ ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ ⤶

Приєднуйтесь до нашої сторінки та отримуйте новини першими!

Дякую, я вже з вами!