Ваше улюблене видання Читайте on-line

Баланс группа компаній

Бухгалтерія - це любов!

(056) 370-44-25
Замовити дзвінок

Габаритно-ваговий контроль: нові вимоги до заповнення ТТН і нові штрафи

20 жовтня 2021 р.

Що відбулося? З 1 жовтня 2021 року набули чинності два закони, які стосуються габаритно-вагового контролю автотранспорту, а саме:

  • Закон від 03.06.2021 № 1534-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» (далі – Закон № 1534). Цим законом були внесені зміни, зокрема, до Закону від 05.04.2001 № 2344-III «Про автомобільний транспорт» (далі – Закон № 2344);
  • Закон від 29.06.2021 № 1582-IX «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» (далі – Закон № 1582).

Що змінилося? Посилено контроль над дотриманням вимог до габариту та ваги автотранспорту й посилено відповідальність за порушення цих вимог. Також змінилися правила оформлення транспортної документації. Основні нововведення ми розглянемо в консультації.

У чому проблема? У суб’єктів господарювання виникли певні труднощі із застосуванням на практиці нових законодавчих норм.

Нові вимоги до заповнення ТТН

Закон № 2344 доповнено ст. 51-1, у якій наведено нові вимоги до заповнення ТТН. Так, тепер відправник вантажу зобов’язаний указувати в ТТН або іншому документі на вантаж:

  • відомості про масу та габарити вантажу;
  • повне найменування вантажоотримувача та автомобільного перевізника (П. І. Б.), код платника податків відповідно до Єдиного держреєстру підприємств та організацій України (далі – ЄДПРОУ) або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізосіб, що відмовилися отримати реєстраційний номер із релігійних міркувань);
  • П. І. Б., номер посвідчення водія;
  • інші відомості, передбачені законодавством.
  • З’явилися зміни до ст. 48 Закону № 2344. Тепер там сказано, що відправник вантажу повинен указати в ТТН такі реквізити:
  • дату та місце складання;
  • докладні дані про відправника вантажу, вантажоотримувача та про автомобільного перевізника (повне найменування або П. І. Б., код ЄДРПОУ або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізосіб, що відмовилися отримати реєстраційний номер із релігійних міркувань), П. І. Б. і номер посвідчення водія;
  • дані про транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, і маси брутто;
  • пункти завантаження та розвантаження.

Однак до самої форми ТТН (додаток 7 до Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Мінтрансу від 14.10.1997 № 363, далі – Правила № 363) відповідні зміни поки що не внесено. Форму не доповнено розділами/графами, до яких слід уносити дані, передбачені Законом № 2344. Хоча Кабміну було доручено протягом 3 місяців із дати опублікування Закону № 1534 привести нормативну базу у відповідність до цього закону.

Хочемо зазначити, що нововведення викликало чимало запитань і дорікань у суб’єктів господарювання (далі – СГ). Насамперед це обтяжує СГ фінансово: щоб виконати нові вимоги, потрібні додаткові працезатрати. Адже доведеться дізнаватися необхідні для заповнення ТТН реквізити, у тому числі з’ясовувати конкретні параметри автомобілів. Особливо це проблематично, коли вантажі перевозяться не власним транспортом постачальника або покупця, а транспортом автоперевізників, і коли в підприємства великі обсяги відвантаження.

До відома! Європейська бізнес-асоціація звернулася до Прем’єр-міністра та Голови профільного комітету ВРУ із проханням скасувати нові вимоги до заповнення ТТН (докладніше див. на сайті Європейської бізнес-асоціації).

У наступному номері див. зразок нової форми ТТН і відповіді на актуальні запитання щодо правил її оформлення.

Контроль на дорогах

У ст. 1 Закону № 2344 наведено нове визначення рейдової перевірки (перевірки на дорозі). Це перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця завантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об’єкти, які використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

А в ст. 6 Закону № 2344 тепер наведено правила проведення рейдових перевірок.

Будьте напоготові! Про проведення рейдової перевірки автоперевізника заздалегідь не інформують.

Такі перевірки проводить Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеки). Діє ця служба відповідно до Положення, затвердженого постановою КМУ від 11.02.2015 № 103.

Під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі) посадові особи Укртрансбезпеки мають право:

  • використовувати спеціалізовані автомобілі;
  • використовувати спеціальне обладнання, призначене для перевірки дотримання водіями норм режиму роботи та відпочинку;
  • супроводжувати транспортний засіб, який має ознаки порушення нормативів вагових або габаритних параметрів, до найближчого місця зважування (на відстань не більше 50 км) для здійснення габаритно-вагового контролю, а також забороняти подальший рух такого транспортного засобу;
  • здійснювати габаритно-ваговий контроль транспортних засобів (відповідно до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 27.06.2007 № 879, далі - Постанова № 879);
  • використовувати стаціонарні або пересувні пункти габаритно-вагового контролю (вимоги до таких пунктів наведено в наказі Мінінфраструктури від 28.07.2016 № 255);
  • використовувати засоби фото- і відеофіксації процесу перевірки, у тому числі в автоматичному режимі;
  • у випадку виявлення порушень законодавства відносно габаритно-вагового контролю під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі) копіювати, сканувати документи, які пред’являють водії транспортних засобів, і використовувати їх як доказ під час розгляду справ про порушення норм законодавства;
  • опитувати водія або пасажирів про обставини вчинення адміністративного правопорушення, свідками якого вони були або могли бути.

Важливий момент! На рейдові перевірки не поширюється дія Закону від 05.04.2007 № 877-V «Про основні принципи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Відповідні зміни внесено до ст. 2 даного Закону Законом № 1534.

Правила проведення рейдових перевірок детальніше викладено в Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженому постановою КМУ від 08.11.2006 № 1567 (далі – Порядок № 1567).

Нові штрафи

За недотримання автоперевізниками габаритно-вагових норм автотранспорту значно збільшено штрафи. Штрафи за порушення застосовуються:

  • до СГ – на підставі ст. 60 Закону № 2344, з урахуванням унесених до нього змін Законом № 1534 (це адміністративно-господарські санкції);
  • до посадових осіб підприємства – на підставі КУпАП, з урахуванням унесених до нього змін Законом № 1582 (це адміністративні штрафи).

Для зручності наведемо інформацію про нові штрафи в таблиці.

№ з/п

Найменування правопорушення

Розмір штрафу

Підстава

1

2

3

4

Адміністративно-господарські санкції (Закон № 2344)

1

Перевезення пасажирів і вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 39, 48 Закону № 2344.

У ст. 39 наведено перелік документів, обов’язкових для пасажирського автоперевізника, у ст. 48 – перелік документів, необхідних для перевезення вантажів (зокрема, це ТТН)

1 000 НМДГ*
(17 000 грн)

Абзац третій
ч. 1 ст. 60 Закону № 2344

2

Виконання резидентами та/або нерезидентами міжнародних перевезень пасажирів і вантажів без документів, визначених ст. 53 Закону № 2344

2 000 НМДГ
(34 000 грн)

Абзац шостий
ч. 1 ст. 60 Закону № 2344

3

Перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 % до 10 % включно під час перевезення неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу

500 НМДГ
(8 500 грн)

Абзац чотирнадцятий ч. 1 ст. 60 Закону № 2344

4

Перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 %, але не більше 20 % під час перевезення неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу

1 000 НМДГ
(17 000 грн)

Абзац п’ятнадцятий ч. 1 ст. 60 Закону № 2344

5

Перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20 %, але не більше 30 % під час перевезення неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу

2 000 НМДГ
(34 000 грн)

Абзац шістнадцятий ч. 1 ст. 60 Закону № 2344

6

Перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 % під час перевезення неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу

3 000 НМДГ
(51 000 грн)

Абзац сімнадцятий ч. 1 ст. 60 Закону № 2344

Адміністративні штрафи

7

Невиконання вимог уповноваженої особи Держтрансбезпеки про зупинення транспортного засобу

3 000 НМДГ
(51 000 грн)

Ч. 2 ст. 122-2
КУпАП

8

Перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм під час руху великогабаритними або великоваговими транспортними засобами автомобільними дорогами, вулицями або залізничними переїздами:

– від 5 % до 10 % включно





500 НМДГ
(8 500 грн)

Ч. 2 ст. 132-1
КУпАП

– понад 10 %, але не більше 20 %

1 000 НМДГ
(17 000 грн)

– понад 20 %, але не більше 30 %

2 000 НМДГ
(34 000 грн)

– понад 30 %

3 000 НМДГ
(51 000 грн)

Примітка. Особа звільняється від адмінвідповідальності, якщо має дозвіл на проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

9

Відхилення або відмова від проходження габаритно-вагового контролю, а також перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів, порушення вимог дорожніх знаків і розмітки проїзної частини доріг, розміщення транспортних засобів на проїзній частині та здійснення інших правопорушень, передбачених ч. 6 ст. 121 КУпАП, у зоні габаритно-вагового контролю

3 000 НМДГ
(51 000 грн)

Ч. 3 ст. 132-1
КУпАП

* НМДГ (неоподатковуваний мінімум доходів громадян) = 17 грн.

10

Зазначення відправником вантажу недостовірних даних про масу або габарити вантажу в ТТН або в іншому визначеному законодавством документі на вантаж, що не відповідають фактичним даним, а також зазначення відправником вантажу відомостей про масу або габарити вантажу в ТТН або в іншому документі на вантаж, які перевищують параметри, установлені законодавством, за відсутності оформленого дозволу на проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні

3 000 НМДГ
(51 000 грн)

Ст. 132-2 КУпАП

Примітка. Відповідальність за зазначення відправником вантажу недостовірних даних про масу вантажу в ТТН або в іншому документі на вантаж, що не відповідають фактичним даним, настає тільки у випадку перевищення транспортним засобом вагових нормативних параметрів, визначених законодавством.

11

Невиконання законних вимог Укртрансбезпеки щодо перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт, усунення порушень законодавства з безпеки на автомобільному транспорті або створення перешкод для виконання покладених на орган контролю обов’язків і завдань

Від 50 до 100 НМДГ
(від 850 до 1 700 грн)

Ст. 188-57 КУпАП

Увага! Як видно з таблиці, штрафи не застосовуються, якщо СГ отримав відповідний дозвіл на проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

Для отримання такого дозволу слід керуватися такими нормативними документами:

  • Правилами дорожнього руху, затвердженими постановою КМУ від 10.10.2021 № 1306 (п. 22.5);
  • Правилами проїзду великогабаритних і великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затвердженими постановою КМУ від 18.01.2001 № 30;
  • Постановою № 879.

Адміністративно-господарські санкції

Санкції накладаються на СГ посадовими особами Укртрансбезпеки шляхом винесення постанови про застосування санкцій (ч. 5 ст. 60 Закону № 2344).

Майте на увазі! Ця постанова є виконавчим документом, тобто для примусового стягнення накладеного штрафу не потрібне судове рішення. І якщо штраф не буде сплачений підприємством добровільно, постанова буде передана до державної виконавчої служби для примусового стягнення.

Порядок застосування адміністративно-госпо­дарських санкцій викладено в Порядку № 1567. Так, за результатами перевірки складається акт за формою, наведеною в додатку 3 до Порядку № 1567, у якому фіксуються виявлені порушення. Акт повинен бути підписаний представником СГ (водієм). Якщо він відмовиться від підписання акта, про це робиться позначка в самому акті (п. 21, 22 Порядку № 1567).

Далі акт передається на розгляд до територіального органу Укртрансбезпеки. Справа про порушення розглядається протягом 2 місяців із моменту виявлення порушення. Справа розглядається в присутності вповноваженого представника СГ, про дату та місце розгляду СГ повідомляють під розписку або рекомендованим листом із повідомленням про вручення. У випадку неявки представника СГ справу розглядають без його присутності.

За результатами розгляду виноситься постанова про застосування адміністративно-господарських штрафів за формою, наведеною в додатку 5 до Порядку № 1567 (п. 27 Порядку № 1567). Копія постанови вручається СГ під підпис або надсилається поштою рекомендованим листом із повідомленням про вручення.

Накладений штраф потрібно сплатити протягом 15 днів із моменту отримання копії постанови або оскаржити дану постанову. Скарга може бути подана до вищого за підпорядкованістю органу контролю (Укртрансбезпеки) протягом 10 днів із моменту винесення постанови (п. 32 Порядку № 1567).

Якщо в результаті розгляду справи будуть виявлені також і адміністративні правопорушення, то на посадових осіб СГ накладається адмінштраф відповідно до КУпАП.

Адміністративні штрафи

За правилами, установленими КУпАП, для накладення штрафу виноситься постанова. Штрафи, установлені:

  • ст. 188-57 КУпАП – уповноважений застосовувати суд (ст. 221 КУпАП);
  • інші штрафи, перелічені вище в нашій таблиці (ч. 2 ст. 122-2; ч. 2, 3 ст. 132-1; ст. 132-2 КУпАП), – застосовує Укртрансбезпеки на підставі ст. 229 КУпАП.

Також у випадку застосування адміністративних штрафів використовується Інструкція, затверджена наказом Мінінфраструктури від 27.09.2021 № 512.

Постанова про накладення адмінштрафу може бути оскаржена у вищому органі або в суді на підставі ст. 288, 289 КУпАП протягом 10 днів із дня винесення постанови.

Джерело: "Баланс" № 42, який виходить з друку 25.10.2021

Приєднуйтесь до нашої сторінки та отримуйте новини першими!

Дякую, я вже з вами!