В Україні гряде земельна реформа
У плані пріоритетних дій уряду України на 2016 р затвердженому 27 травня, є спеціальний підрозділ «Завершення земельної реформи».
Ця реформа триває вже близько 25 років.
В її рамках в 2001 р. як тимчасовий захід був введений мораторій на продаж сільськогосподарських земель. Після цього він продовжувався вже сім разів (останній - в 2015 р.) і в даний час діє до набрання чинності законом про обіг земель сільськогосподарського призначення, що має відбутися не пізніше 1 січня 2017 р.
Згідно із законодавством, під мораторій підпадають такі категорії земель:
- сільськогосподарські угіддя в державній і комунальній власності - 10,5 млн га;
- несільськогосподарські угіддя в державній і комунальній власності - 1,3 млн га;
- незатребувані паї - 16 тис. га;
- земельні частки (паї) - 27,5 млн га, передані у власність 6,92 млн громадян;
- сільськогосподарські землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у власності (у юридичних осіб їх близько 1 млн га і у населення близько 500 тис. га).
З 41,6 млн га всіх сільськогосподарських угідь України 30,8 млн га зараз знаходяться в приватній власності.
Мораторій на продаж землі істотно обмежує ринок для 96% сільськогосподарських земель, йдеться в дослідженні проекту «Підтримка реформ в сільському господарстві та земельних відносинах в Україні».
Законодавство дозволяє власникам паїв здавати їх в оренду, обмінювати на іншу земельну ділянку, а також залишити у спадок. У той же час їм забороняється продавати свої ділянки, змінювати їх цільове призначення, вносити право на земельну частку до статутних капіталів господарських товариств і передавати в заставу.
Станом на 2012 р, 1,6 млн власників паїв (23% всіх власників) були старше 70 років (дані проекту USAID «Агроінвест»). Ці люди не можуть самостійно обробляти землю, а й не можуть отримати іншим чином гідну оплату праці від неї.
Багато труднощів і з успадкуванням паїв. За офіційними даними, на кінець 2015 г. 9 650 земельних ділянок загальною площею 3 502 га належали померлим людям, але експерти кажуть, що насправді таких ділянок на один-два порядки більше.
На цьому тлі в країні давно і успішно існує тіньовий ринок землі. За підтримки корумпованих чиновників «фахівці» досить легко фактично продають і купують сільгоспземлі.
Однак уряд вважає, що питання продажу землі не є наріжним у земельній реформі. Якщо мати цільовим показником підвищення конкурентоспроможності та кредитоспроможності сільськогосподарських виробників, то важливо створити умови для розвитку стійких земельних відносин, в тому числі шляхом стимулювання укладення довгострокових договорів оренди та впровадження звернення таких прав (продаж прав оренди та їх заставу).
Тому до кінця поточного року Кабмін планує розробити такі законопроекти:
- про врегулювання проблеми земель з нечітким правовим статусом: польові дороги, лісосмуги, колективна власність, нерозподілені (невитребувані) земельні частки (паї);
- про введення механізму економічного стимулювання сталого та ефективного землекористування;
- про консолідацію земель;
- про обіг земель сільськогосподарського призначення.
Поки цих законопроектів немає в парламенті. Ухвалення їх Верховною Радою України не буде простим, т. к. Значна частина депутатів продовжує закликати «не допустити розпродаж основного багатства України», хоча основне багатство будь-якої країни не земля, а її люди. І земля після продажу з країни нікуди не дінеться, а от якість життя значної частини людей від неврегульованості відносин із землею погіршується.
Джерело: https://uteka.ua/ua/publication/V-Ukraine-gryadet-zemelnaya-reforma.