Податкова реформа: що вирішила Нацрада
Національна рада реформ вирішила розробити єдиний проект податкової реформи протягом одного-двох тижнів
Національна рада реформ вирішила розробити єдиний проект податкової реформи протягом одного-двох тижнів, повідомили журналістам учасники засідання після його закінчення.
"Рішення сьогоднішнього засідання - ми повинні напрацювати спільний пакет податкової реформи, який буде відповідати і вимогам уряду, бізнесу та парламентаріїв", - сказала голова профільного комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна.
"Були кілька моделей, вони відрізняються за ставками, і тому будемо працювати, щоб напрацювати єдину модель, яка буде підтримана урядом, президентом і парламентом", - зазначила заступник міністра фінансів Олена Макеєва.
Як уточнив перший заступник голови профільного парламентського комітету Андрій Журжий, на Нацраді реформ розглядалися два варіанти податкової реформи: Міністерства фінансів та Н.Южаніной. За його словами, всі сторони погодилися, що дуже важливо спростити адміністрування податків і провести якісну реорганізацію фіскальної служби. "Щоб бізнес практично не знав і не бачив представників податкової", - сказав він.
Він додав, що всі також погодилися з тим, що має статися кардинальне скорочення податкового тиску на фонд заробітної плати. Депутат уточнив, що Міністерство фінансів запропонувало встановити з 2016 року ставки податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) та єдиного соціального внеску (ЄСВ) у розмірі по 20% кожен, а з 2018 року залишити тільки ПДФО за тією ж ставкою, скасувавши ЄСВ, а голова профільного комітету виступає за встановлення ставки ПДФО у розмірі 10%, а ЄСВ - 20%. А.Журжій зазначив, що підтримує ідею об'єднання ПДФО та ЄСВ вже з 2016 року.
Н.Южаніна сказала журналістам, що не згодна з об'єднанням ПДФО та ЄСВ. "Тому що я вважаю, що ПДФО повинен сплачуватися конкретним фізособою, яке повинно знати і в майбутньому питати, куди були витрачені ці гроші", - сказала вона і додала, що сплата фізособою ПДФО сприятиме культурі сплати податків громадянами.
За словами голови парламентського комітету, вона запропонувала встановити ставку податку на прибуток у розмірі 15% за мінусом прибутку, реінвестованого в устаткування і розвиток підприємства. Н.Южаніна сказала, що запропонувала також встановити і 15% податку на додану вартість (ПДВ). "Незважаючи на те, що це зниження ставки (зараз ставка 20% - ІФ), але цю ставку зможуть платити і ті, хто зараз перебуває в тіні", - сказала вона.
А.Журжій також повідомив, що учасники засідання внесли різні пропозиції щодо трансформації третьої групи платників податків, що працюють за спрощеною системою оподаткування, але не конкретизував їх. "Але ми думаємо, що глобальний змін система єдиного оподаткування не зазнає", - сказав депутат.
Згідно презентації Мінфіну на Раді реформ, пропонується встановити на єдиному рівні в 20% ставки єдиного соціального внеску (ЄСВ) (зараз в більшості випадків від 36% до 40% плюс 3,6% з працівника), податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) (зараз 15% і 20% понад 12,57 тис. грн - 10 мінімальних зарплат), податку на прибуток (зараз 18%) і ПДВ (зараз 20%, для ліків - 7%).
Передбачається теж не поки ЄСВ з частини зарплати, до рівня мінімальної, але зберегти 1,5% військовий збір, а також, судячи по представленому у презентації графіком, відмовитися або збільшити межу, після якого ЄСВ уже не нараховується.
На думку відомства, такий рівень ставок є конкурентним порівняно з найближчими сусідами, тому виграють усі зовнішні та внутрішні інвестори.
Крім того Мінфін пропонує з 2018 року об'єднати ЄСВ та ПДФО і знизити цей загальний податок на зарплату до 20%.
Як наголошується в презентації, щодо спрощеної системи оподаткування основна ідея реформи, що ця система повинні служити приватним підприємцям, а не великому бізнесу. У цих цілях група I (як правило, торговці на ринках) перетвориться в групу А зі збереженням граничного річного обороту в 300 тис. Грн, групи II і III c граничними оборотами відповідно в 1,5 і 20 млн грн будуть об'єднані в одну групу " Б "з оборотом до 2 млн грн, але збереженням права працювати з юрособами, а група IV для сільгоспвиробників буде перетворена в групу" В "з оборотом до 2 млн грн.
"Хто виграє? - Мікро- та малий бізнес", - відзначає Мінфін. За його розрахунками, при доходах до 72 тис. Грн на рік ставка податку на "спрощенці" складе 4% замість нинішніх 25,1-12,6%, при 144 тис. Горн вона збільшиться до 5,7%, що приблизно дорівнює нинішньому рівню податкового навантаження в 6,3%, проте вже при 180 тис. грн досягне 6,2% проти нинішніх 5%.
Надалі із зростанням річного доходу від 240 тис. Грн до 1827000, відповідно до представленого в презентації графіком, вона буде поступово зростати з 6,6% до 7,8%, тоді як зараз знижується з 3,8% до 0,5% .
Відносно децентралізації варіант Мінфіну передбачає скасування централізованих пільг з податку на комерційну та складську нерухомість з передачею цих повноважень на рівень місцевих рад, підвищення максимальної ставки податку на нерухомість до 3%, введення податку в 25 тис. Грн на "розкішні" квартири і будинки площею відповідно більше 300 кв. м і 500 кв. м і авто класу "люкс" вартістю понад 1 млн грн (зараз поза завсімості від вартості при обсязі двигуна понад 3000 куб. см). За розрахунками відомства, це може принести до місцевих бюджетів додатково 6900000000 грн.
Мінфін зазначає, що така податкова реформа може скоротити витрати бюджету в 2016 році на 23,3 млрд грн, тоді як і без цього його дефіцит оцінюється в 135 млрд грн при ресурсі 603 млрд грнр в поточному році. Його причинами, зокрема, відомство називає припинення імпортного збору (втрата 17600000000 грн), зниження прибутку Нацбанку (27700000000 грн), зростання енергосубсідій (18600000000 грн), фінансування оборони (17100000000 грн) і нових реформ - судової, прокуратури, держслужби, поліції (7 млрд грн), а також погашення боргу з відшкодування ПДВ (20 млрд грн) і переплат з податку на прибуток (27 млрд грн).
Компенсувати цей дефіцит, на думку Мінфіну, можна за рахунок значного зростання акцизів на тютюн і алкоголь, скорочення витрат шляхом прискорення ліквідації центральних органів влади і реформатірованія уряду, боротьби з контрабандою на митниці і ухиленням від сплати податків, зростанню надходжень від держпідприємств, реформу Пенсійного фонду та конфіскації активів "режиму".
Альтернативний проект глави парламентського комітету з питань податкової та митної політики Ніни Южаніна, згідно презентації на Раді реформ, припускає зниження ставок податку на прибуток і ПДВ до 15%, ПДФО - до 10% (але з відмовою від податкової соціальної пільги), а ЄСВ - до 20%.
Відносно "спрощенки" вона пропонує залишити групу I без змін, у групі II скоротити максимум найманих працівників з 10 до 5. У групі III передбачається ввести обмеження на кількість найманих працівників до 10 у фізособи і до 25 у юрособи, скоротити максимальний річний оборот з 20 млн грн до 5 млн грн і підвищити ставки з 2-4% до 4-10% залежно від виду діяльності, 6% - в 2016 році і 8% - в 2017 році.
Нарешті, в IV групі сільгоспвиробників запропоновано обмежити оборот 100 млн грн, а площа земель - 3 тис. Га.
Проект глави профільного комітету пропонує також введення диференційованих ставок рентної плати за спеціально використання надр замість встановлених сьогодні абсолютних ставок, встановлення рівня рентабельності користувача природних ресурсів 25% з розділом прибуток щодо 60/40 між користувачем і державою.
Н.Южаніна також пропонує компенсувати скорочення податкових доходів від такої реформи за рахунок перегляду моделі оподаткування спеціального використання вод та екологічного податку, а також підвищенням акцизного податку як на алкоголь і тютюн, так і, в меншій мірі, на паливо, введенням оподаткування предметів розкоші.
Як повідомлялося, раніше податкову реформу планувалося розглянути на Нацраді реформ 27 серпня. Проект податкової реформи розробляє Мінфін, також свої варіанти податкової реформи розробляють депутати Верховної Ради та громадські організації.
Джерело: http://uteka.ua/channels_store/publication/Podatkova-reforma-shho-virishila-Nacrada-9238