Моніторинг основних законодавчих та регуляторних ініціатив в аграрній сфері (19-23 жовтня 2015), від Всеукраїнської аграрної ради
Під головуванням президента Петра Порошенка відбулось засідання Національної ради реформ.
Серед ініціатив, що стосуються АПК, пріоритетними названо два законопроекти, які потребують прийняття в рамках виконання Угоди про Асоціацію та зареєстровані в парламенті.
Перший — проект Закону «Про корми» (р. №2845-1, народні депутати Козаченко Л. П. (БПП) та Мірошніченко І. В. (Самопоміч)). Щоправда, комітет Верховної Ради з питань аграрної політики та земельних відносин вважає за необхідне відхилити цей законопроект, натомість підтримати проект Закону «Про безпечність та гігієну кормів» (р. №2845, народні депутати Кутовий Т. В. (БПП) та члени комітету).
Другий — проект Закону «Про державний контроль, що здійснюється з метою перевірки відповідності законодавству про безпечність та якість харчових продуктів і кормів, здоров'я та благополуччя тварин» (р. №0906, народний депутат Продан О. П. (БПП)).
НОВІ ЗАКОНОДАВЧІ ІНІЦІАТИВИ
Протягом 19—23 жовтня в парламенті були зареєстровані та/або оприлюднені дві законодавчі ініціативи.
Проект Закону «Про захист прав власників земельних паїв» (р. №3345)
Автори: народні депутати Ляшко О. В., Купрієнко О. В. (РП О. Ляшка).
Комітет: з питань аграрної політики та земельних відносин.
Про що: пропонується встановити рівень плати за оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення, земельних часток (паїв) у розмірі не менше 10% визначеної відповідно до законодавства вартості земельної ділянки, земельної частки (паю).
Проект Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо усунення розбіжностей та врегулювання інших питань сплати податку на майно» (р. №3346)
Автор: народний депутат Журжій А. В. (Самопоміч).
Комітет: з питань податкової та митної політики.
Про що: пропонується:
1) розширити поняття землекористувачів особами, які користуються земельними ділянками, на яких розташовані належні їм на праві власності будівлі, споруди (їх частини);
2) встановити, що власники будівлі, споруди (їх частини) сплачують земельний податок за земельну ділянку, на якій розташовані такі об'єкти, з дати державної реєстрації права власності на такі будівлі, споруди (їх частини);
3) привести у відповідність до понятійного апарату Цивільного кодексу України поняття щодо набуття та припинення права власності на нерухомість; узгодити положення щодо сплати земельного податку особами, яким належать будівлі на праві спільної часткової або сумісної власності та особами, яким належать приміщення в будівлях не на праві спільної власності з нормами цивільного законодавства;
4) встановити пільгу зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки для господарських (присадибних) будівель у розмірі 150 кв. метрів;
5) встановити для земельних ділянок, зайнятих житловим фондом, об’єднаннями та асоціаціями об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, кооперативами, споживчими товариствами та спілками максимально допустиму ставку земельного податку та мінімальний розмір річних сум платежів за договорами оренди земель державної та комунальної власності на рівні 0,3% від їх нормативної грошової оцінки; для деяких категорій земель сільськогосподарського призначення визначити мінімальний розмір річних сум платежів за договорами оренди земель державної та комунальної власності на рівні 1% їх нормативної грошової оцінки;
6) передбачити, що подання довідки (витягу) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки при поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) здійснюється у випадку її наявності у такого платника на момент подання декларації;
7) встановити в пункті 109.1 статті 109 ПК України, що податковим правопорушенням є винне діяння;
8) поширити дію норм пункту 287.8 статті 287 ПК України (сплата податку у разі наявності у власності частини приміщення у багатоквартирному жилому будинку) також і на нежилі приміщення;
9) закріпити, що орендар зобов'язаний сплачувати збільшений або зменшений розмір орендної плати з моменту внесення відповідних змін до договору оренди. Суб'єкт владних повноважень (ДФС України), який не є учасником договору, не може здійснювати владні управлінські функції шляхом втручання у відносини сторін договору, але має право контролювати належність виконання договору та відповідність його умов чинному законодавству України, зокрема стежити, щоб такі умови не суперечили інтересам суспільства. У разі наявності зловживань з боку орендодавця або орендаря суд може застосувати частину 5 статті 188 Господарського кодексу України в якій, визначено, що якщо судовим рішенням договір змінено, договір вважається зміненим з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду;
10) встановити, що при переході права власності на будівлю, споруду (їх частини), що розташовані на орендованій земельній ділянці державної або комунальної власності, плата за землю, з урахуванням прибудинкової території, здійснюється новим власником цих приміщень у відповідній частині.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Кабінет Міністрів України оприлюднив проекти наступних постанов:
«Про встановлення Режиму цінового регулювання вартості послуг з ідентифікації та реєстрації тварин»
Проект постанови забезпечить здійснення формування вартості послуг з ідентифікації та реєстрації тварин відповідно до визначених умов, а також упорядкування і впровадження в практику єдиного механізму формування вартості послуг з ідентифікації та реєстрації тварин.
«Про затвердження Детальних правил виробництва непереробленої органічної продукції (сировини) рослинного походження, у тому числі грибів»
Передбачає врегулювання правових, агротехнологічних, економічних основ виробництва непереробленої органічної продукції (сировини) фізичними або юридичними особами, встановлення вимог до вирощування органічної продукції, сівозмін, обробітку ґрунтів, удобрення сільськогосподарських культур, відбору насіння та посадкового матеріалу, захисту рослин.
«Про внесення змін до Порядку видачі ветеринарних документів»
Передбачається добровільність отримання свідоцтва при переміщенні зерна та надання копії товарно-транспортної накладної органам ветеринарно-санітарного контролю.
«Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 2007 р. №705»
Передбачається зменшення адміністративного навантаження на виробників підкарантинної продукції.
МІНАГРОПОЛІТИКИ
Міністерство аграрної політики оприлюднило проекти таких наказів:
«Про внесення змін до Розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва»
Передбачається приведення у відповідність до Податкового кодексу України та врегулювання проблемних питань Розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва. Зокрема, в суму доходу сільськогосподарського товаровиробника, отриманого від реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва, продуктів її переробки, включаються всі доходи, відображені в бухгалтерському обліку протягом року, включаючи доходи за курсовими різницями, що виникли в результаті перерахунку монетарних статей балансу. Таким чином для підприємств, що займаються виключно сільським господарством і мають кредити в іноземній валюті суми доходів від курсових різниць, що виникли в результаті перерахунку відсотків і тіла кредитів можуть істотно перевищувати 25% від сум усіх доходів, внаслідок чого такі підприємства можуть втратити можливість залишатися на єдиному податку четвертої групи в 2016 році. Це пов'язано зі значними коливаннями курсів іноземних валют протягом 2015 року, на що сільгоспвиробники не можуть впливати і доходи / витрати від отриманих курсових різниць ніяк не можна безпосередньо пов'язувати з їх господарською діяльністю.
«Про визнання такими, що втратили чинність, наказів Мінагрополітики України, МВС України, МОЗ України від 18 червня 2002 року №163/588/217, від 17 лютого 2006 року №64/1232/73»
Йдеться про наказ Міністерства аграрної політики, Міністерства внутрішніх справ, Міністерства охорони здоров’я від 18.06.2002 № 163/588/217 «Про посилення державного контролю та нагляду за торгівлею пестицидами і агрохімікатами», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 01.07.2002 за № 550/6838 на виконання Законів України «Про пестициди і агрохімікати» та «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення». Наразі цей не відповідає базовим принципам державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності та Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Крім того, втрата чинності наказу пояснюється необхідністю дерегуляції торгівлі пестицидами та агрохімікатами, яка полягає у спрощенні регуляторної бази, уникненні подвійного нормативно-правового регулювання господарських відносин, скороченні і усуненні дублювань функцій державного нагляду (контролю), тощо, а також з метою недопущення проведення безпідставних перевірок, блокування господарської діяльності та приведення власних нормативно-правових актів у відповідність до чинного законодавства.