Мінфін визнав некоректними роз`яснення ДФС щодо зарахування авансових внесків з податку на прибуток та застосування спрощеної системи оподаткування у 2016 році
Останнім часом на адресу Міністерства фінансів надходять скарги від платників податків щодо упередженого трактування ДФС України окремих норм Податкового кодексу. Зокрема, щодо зарахування у зменшення податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств авансових внесків, що сплачують при виплаті дивідендів, та щодо умов застосування спрощеної системи оподаткування у 2016 році.З метою недопущення вільного трактування норм чинного законодавства України, Міністерство фінансів спільно з представниками ДФС провело 20 січня 2016 року робочу зустріч, по результатах якої було прийнято рішення відкликати відповідні листи ДФС з метою їх подальшого доопрацювання.
Щодо питання зарахування авансових внесків з податку на прибуток
В листі ДФС від 04.01.2016 р. № 102/7/99-99-19-02-01-17 наведено твердження про те, що чинною редакцією Податкового кодексу не передбачено перенесення на наступні звітні (податкові) роки залишку суми авансових внесків при виплаті дивідендів, які не зараховані у зменшення податкового зобов'язання з податку на прибуток, задекларованого у податковій декларації за звітний (податковий) рік.
Міністерство фінансів не може погодитись із вказаним твердженням з таких підстав.
Чинні положення Податкового кодексу (зокрема, підпункт 57.11.2 статті 57) передбачають, що сума сплачених авансових внесків з податку на прибуток при виплаті дивідендів підлягає зарахуванню у зменшення податкового зобов'язання з податку на прибуток, задекларованого у податковій декларації за звітний (податковий) рік. Тобто, чинна редакція Кодексу не містить чіткої конкретизації щодо періоду (минулого або звітного), в якому сплачено такі авансові внески при виплаті дивідендів.
Отже, Міністерство фінансів вважає, що залишок суми авансових внесків, які не враховані в рахунок зменшення податкових зобов’язань у минулих роках, можливо враховувати в рахунок зменшення податкового зобов’язання звітних (податкових) років до повного погашення такого залишку.
Щодо питання застосування спрощеної системи оподаткування у 2016 році
ДФС України своїм листом від 18.01.2016 № 1527/7/99-99-17-02-02-17 надало роз’яснення, відповідно до якого у зв’язку із набранням чинності з 1 січня 2016 року змін до Податкового кодексу, всі платники єдиного податку, які за результатами 2015 року задекларували обсяг річного доходу понад 5 млн. грн., зобов’язані перейти на загальну систему оподаткування.
Вважаємо, що таке трактування норм ДФС України є невірним з наступних причин.
Згідно з пунктом 292.16 статті 292 Кодексу право на застосування спрощеної системи оподаткування в наступному календарному році мають платники єдиного податку за умови, якщо вони не перевищення протягом календарного року обсяг доходу, встановленого для відповідної групи платників єдиного податку. У 2015 році умовою перебування платників єдиного податку на ІІІ групі в 2015 році була вимога, згідно з якою обсяг доходу, отриманого такими платниками, не повинен перевищити протягом календарного року 20 млн. гривень.
ДФС не враховані норми підпункту 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 Кодексу, яким встановлено виключний перелік випадків, коли платники єдиного податку зобов'язані перейти на сплату інших податків і зборів. Так, для платників єдиного податку ІІІ групи таким випадком є перевищення протягом календарного року встановленого обсягу доходу.
Будь-яких інших обмежень щодо перебування платників податків на спрощеній системі оподаткування, ніж зазначені в цьому підпункті, нормами Кодексу не передбачено.
Враховуючи зазначене та виходячи з норм статті 58 Конституції України щодо незворотності дії у часі законів, платники єдиного податку, у яких за результатами 2015 року обсяг доходу не перевищив 20 млн. грн., та за умови додержання ними інших вимог Кодексу щодо застосування спрощеної системи оподаткування, мають право перебувати на спрощеній системі оподаткування у 2016 році.
Вищезазначені консультації видано ДФС України виходячи з пункту 52.1 статті 52 Податкового кодексу, яким передбачено, що за зверненням платників податків контролюючі органи надають їм безоплатно консультації з питань практичного використання окремих норм податкового законодавства.
Одночасно Міністерство фінансів не наділено повноваженнями відкликати надані ДФС консультації, якщо вони мають упереджений характер. Проте, має право видавати узагальнюючі податкові консультації, а також спрямовувати та координувати діяльність Державної фіскальної служби.
Виходячи з вищенаведеного, Міністерство фінансів звертає увагу ДФС України на пункт 56.21 статті 56 Податкового кодексу, яким передбачено, що у разі якщо норми цього Кодексу припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
Як центральний орган виконавчої влади, що спрямовує та координує діяльність Державної фіскальної служби, просимо ДФС неухильно керуватись вищезазначеною вимогою Податкового кодексу та залучати в процес підготовки податкових консультацій Громадську раду при ДФС України.
Одночасно звертаємось до платників податків оперативно інформувати Міністерство фінансів про факти упередженого трактування ДФС України норм податкового законодавства та направляти до Мінфіну копії відповідних індивідуальних консультацій.
В свою чергу, Міністерство фінансів, керуючись пунктом 52.6 Податкового кодексу, проводитиме узагальнення податкових консультацій, які стосуються значної кількості платників податків або значної суми податкових зобов'язань, та оприлюднюватиме їх на своєму веб-сайті.
За матеріалами офіційного сайту Мінфіну.