Оформлюємо виплату за кошти ФСС

У цій статті ми розглянемо порядок отримання фінансування з Фонду соціального страхування (далі – ФСС) для виплати допомоги з тимчасової непрацездатності. Ви дізнаєтеся, як заповнити заяву-розрахунок та розрахуватися із працівником.
Порядок фінансування ФСС
Як передбачає ст. 34 Закону від 23.09.99 р. № 1105-XIV «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 1105), фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам (далі – ЗО) здійснюється робочими органами ФСС у порядку, установленому правлінням ФСС.
Бюджетна установа, яка є страхувальником, відкриває окремий рахунок для зарахування страхових коштів в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, у порядку, установленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики. Кошти ФСС, що надходять на цей рахунок, обліковуються на окремому субрахунку.
Увага! Страхові кошти, зараховані на окремий рахунок у Казначействі, можуть бути використані страхувальником лише на надання матеріального забезпечення та соціальних послуг ЗО, і не можуть бути спрямовані на задоволення вимог кредиторів, на стягнення на підставі виконавчих та інших документів. |
Підставою для фінансування страхувальників робочими органами ФСС є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані ЗО суми матеріального забезпечення за їх видами.
Робочі органи ФСС здійснюють фінансування страхувальників протягом 10 робочих днів (далі – р. д.) після надходження заяви.
Якщо сума отриманих страхувальником від ФСС страхових коштів перевищує фактичні витрати на надання матеріального забезпечення, невикористані страхові кошти повертаються до робочого органу ФСС, що здійснив фінансування, протягом 3 р. д.
Комісія, яка призначає виплату матеріального забезпечення
Відповідно до ст. 30 Закону № 1105 рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соцпослуг приймається комісією із соцстрахування, що створюється в установі.
Комісія із соцстрахування у своїй діяльності керується Законом № 1105, Положенням про комісію із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженим постановою правління ФСС від 19.07.18 р. № 13 (далі – Положення № 13), а також іншими нормативно-правовими актами, що регулюють питання матеріального забезпечення за загальнообов’язковим державним соцстрахуванням.
До складу комісії входять:
- представники адміністрації установи;
- працівники установи;
- представники ЗО.
Зазвичай представником ЗО є первинна профспілкова організація, а в разі її відсутності – інший уповноважений орган, який представляє інтереси ЗО.
Комісія із соцстрахування здійснює:
- контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення;
- ухвалює рішення про відмову у призначенні виплати допомоги;
- ухвалює рішення про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково);
- розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.
Основною формою роботи комісії із соцстрахування є засідання, які проводяться відповідно до затвердженого нею плану, але не рідше двох разів на місяць. Члени комісії беруть участь у її засіданнях особисто без права передання своїх повноважень іншим посадовим особам.
Комісія із соцстрахування правомочна приймати рішення за наявності на засіданні більше половини її членів і представника кожної сторони. Засідання комісії протоколюється. Рішення комісії вважається прийнятим, якщо за нього проголосувала більшість присутніх на засіданні членів комісії. У разі рівного розподілу голосів голос голови комісії є вирішальним. Рішення комісії оформлюються протоколом у день їх прийняття. Форму протоколу наведено в додатку до Положення № 13 (див. фрагмент 1).
Слід зазначити, що документи для призначення допомоги з тимчасової непрацездатності розглядаються не пізніше 10 днів із дня їх надходження (ч. 1 ст. 32 Закону № 1105).
Зауважимо, що комісія із соцстрахування не завжди може винести позитивне рішення щодо виплати допомоги. На те є низка підстав. Їх повний перелік ви знайдете у ст. 23 Закону № 1105. |
Оформлений протокол разом із документами, які є підставою для призначення допомоги, передають до бухгалтерії установи для розрахунку, нарахування й виплати належних сум.
Документи, що підтверджують непрацездатність працівника
Підставою для призначення допомоги з тимчасової непрацездатності є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.
Порядок та умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування держполітики у сфері охорони здоров’я, за погодженням із ФСС (ст. 31 Закону № 1105) (див. табл. 1).
Таблиця 1. Порядок та умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності
№ |
Хто має право на отримання допомоги у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності |
Документ, що є підставою для призначення допомоги |
Примітка |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
ЗО, які працюють в установах, організаціях, підприємствах а також застраховані особи під час перебування у щорічній (основній чи додатковій) відпустці |
Листок непрацездатності |
Ст. 31 Закону № 1105 |
2 |
ЗО за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) |
Копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) |
Видається за основним місцем роботи |
Інструкцію про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затверджено наказом МОЗ від 13.11.01 р. № 455 (далі – Інструкція № 455).
Розмір допомоги з тимчасової непрацездатності залежить від страхового стажу ЗО (див. табл. 2).
Таблиця 2. Розмір допомоги з тимчасової непрацездатності та страховий стаж
Страховий стаж |
Розмір допомоги з тимчасової непрацездатності,
|
1 |
2 |
Дo 3 років |
50 |
Від 3 до 5 років |
60 |
Від 5 дo 8 років |
70 |
Понад 8 років |
100 |
Проте є категорія осіб, які мають право на допомогу в розмірі 100 % середньої зарплати незалежно від страхового стажу.
Такі працівники повинні подати копії відповідних документів, що підтверджують таке право (див. табл. 3).
Таблиця 3. Отримання допомоги в розмірі 100 % середньої зарплати
№ |
Хто має право на отримання допомоги в розмірі
|
Документ, що підтверджує право на пільгу |
Примітка |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
ЗО, віднесені до 1–3-ї категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
Копія відповідного |
Ст. 14 Закону від 28.02.91 р. |
2 |
Ветерани війни, постраждалі учасники Революції Гідності та особи, на яких поширюється чинність Закону від 22.10.93 р. № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі – Закон № 3551), зокрема учасники ато |
Копія відповідного |
П. 5 ч. 1 ст. 24 |
3 |
Особи, віднесені до жертв нацистських переслідувань |
Посвідчення жертви |
|
4 |
Донори, які мають право на пільгу, передбачену ст. 10 Закону від 23.06.95 р. № 239/95-ВР «Про донорство крові та її компонентів» (далі – Закон № 239) |
Довідка за формою |
С. 10 Закону № 239. Пільга надається протягом року після здавання крові та(або) її компонентів у сумарній кількості, що дорівнює двом разовим максимально допустимим дозам |
5 |
Особи, реабілітовані, із числа тих, яких було піддано репресіям у формі (формах) позбавлення волі (ув’язнення) або обмеження волі чи примусового безпідставного поміщення здорової людини до психіатричного закладу за рішенням позасудового або іншого репресивного органу |
Посвідчення єдиного зразка, що затверджується Кабміном. Видача цього посвідчення проводиться за місцем проживання виконавчими органами відповідних сільських, селищних, міських рад, у т. ч. обраними об'єднаними територіальними громадами (ст. 6 Закону від 17.04.91 р. № 962-ХІІ «Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917–1991 років», далі – Закон № 962) |
Ст. 6 Закону № 962 |
Оформлюємо заяву-розрахунок
На підставі рішення комісії із соцстрахування бухгалтерія складає заяву-розрахунок, яка подається до робочого органу ФСС за місцезнаходженням страхувальника.
Заява-розрахунок містить інформацію про нараховані ЗО суми матеріального забезпечення та окремих виплат потерпілим на виробництві за їх видами. Форму заяви-розрахунку наведено в додатку 1 до Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затвердженого постановою правління ФСС від 19.07.18 р. № 12 (далі – Порядок № 12) (див. фрагмент 2 далі).
Заява-розрахунок подається страхувальником до робочого органу ФСС або його відділення (п. 6 Порядку № 12):
- у паперовому вигляді особисто;
- в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису (далі – ЕЦП).
Заява-розрахунок готується у двох примірниках, один з яких зберігається у страхувальника, а другий подається до робочого органу ФСС.
У разі подання документа в електронному вигляді із застосуванням ЕЦП роздрукована заява-розрахунок разом із наданими ЗО документами, на підставі яких призначались окремі виплати та матеріальне забезпечення, зберігається у страхувальника.
Робочий орган виконавчої дирекції ФСС після надходження заяви-розрахунку здійснює перевірку інформації, наведеної в ній, перевіряє правильність заповнення реквізитів, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов’язкового державного соціального страхування, дані про сплату ним єсв, наявність у ФСС зареєстрованого нещасного випадку або профзахворювання (у разі здійснення виплат потерпілим на виробництві (членам їхніх сімей)), правильності нарахування виплат та в разі відсутності зауважень протягом 10 р. д. здійснює фінансування сум, зазначених у заяві-розрахунку.
Зауважимо! У разі виявлення помилок або недостовірних відомостей заява-розрахунок повертається установі-страхувальнику з відповідними рекомендаціями щодо їх усунення.
Після надходження коштів, зазначених у заяві-розрахунку, установа здійснює виплату відповідного матеріального забезпечення не пізніше, ніж у строки, визначені в ч. 2 ст. 32 Закону № 1105.
Після здійснення відповідних виплат протягом місяця страхувальник має повідомити про це за формою, наведеною в додатку 2 до Порядку № 12. Повідомлення може бути надіслане в електронному вигляді з використанням ЕЦП або листом із повідомленням, або ж подане безпосередньо до робочого органу виконавчої дирекції ФСС.
Повний текст консультації див. у "Баланс-Бюджет № 39, який вийшов з друку 07.10.19 р.