Ваше передплачене видання Читайте on-line

Баланс группа компаній

Бухгалтерія - це любов!

(056) 370-44-25
Замовити дзвінок

Чи можуть функціонувати декілька тендерних комітетів у новоствореній ОТГ до завершення окремого періоду виконання бюджетів?

November 23, 2020

Закупки

Декілька сіл створили об’єднану територіальну громаду (далі – ОТГ). До кінця поточного року кожна сільська рада продовжує утримуватися за кошти бюджету, затвердженого до об’єднання. Як проводити закупівлі? Чи можуть функціонувати декілька тендерних комітетів у новоствореній ОТГ до завершення окремого періоду виконання бюджетів?

Законом від 17.09.20 р. № 907-IX «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (далі – Закон № 907), що набув чинності з 14.10.20 р. та вводиться в дію із 01.01.21 р., передбачено виключення положень Бюджетного кодексу, які стосуються можливості сільського, селищного, міського голови виконувати функції місцевого фінансового органу.

Законом № 907 вводиться поняття «місцевий фінансовий орган», під яким розуміється установа, що відповідно до законодавства України здійснює функції зі складання, виконання місцевих бюджетів, контролю за витрачанням коштів розпорядниками бюджетних коштів, а також інші функції, пов’язані з управлінням коштами місцевого бюджету.

Отже, реформою адміністративно-територіаль­ного устрою передбачається створення в громадах фінансових органів. Водночас питання фінансового правонаступництва поки що остаточно не врегульовано.

У листопаді ВРУ прийняла за основу проєкт Закону № 3651-д про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування (далі – ОМС) та райдержадміністрацій. Цей документ урегульовує питання правонаступництва комунального і державного майна, бюджетних ресурсів, прав та зобов’язань ОМС та райдержадміністрацій. Наразі цей документ готується до другого читання.

Проте після місцевих виборів 25 жовтня активно відбувається перехідний процес і, звісно, виникає багато запитань.

Закон від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування» (далі – Закон № 280) визначає, що територіальна громада – це жителі, об’єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об’єднання жителів кількох сіл, селищ, міст, що мають єдиний адміністративний центр.

Добровільно приєднатися до ОТГ, визнаної спроможною відповідно до ч. 4 ст. 9 Закону № 280, має право суміжна сільська, селищна територіальна громада, яка згідно з перспективним планом формування територій громад АР Крим, області належить до цієї ОТГ.

Закон від 05.02.15 р. № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад» (далі – Закон № 157) запровадив інститут старост в ОТГ, які представляють інтереси сільських мешканців у раді громади.

Повноваження сільської, селищної ради та сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до сільської, селищної ОТГ, припиняються з моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії сільської, селищної ради ОТГ рішення про підсумки додаткових виборів та визнання повноважень не менше половини депутатів від територіальної громади, що приєдналася, обраних на виборах до сільської, селищної ради ОТГ.

Повноваження сільської, селищної ради, її виконкому та сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до міської ОТГ, припиняються з дня набрання чинності рішення сільської, селищної ради та рішення міської ради ОТГ про добровільне приєднання до ОТГ. З моменту припинення повноважень сільської, селищної ради повноваження міської ради поширюються на територію територіальної громади, що приєдналася до міської ОТГ.

З моменту припинення повноважень сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до ОТГ, повноваження сільського, селищного, міського голови ОТГ поширюються на територію територіальної громади, що приєдналася до ОТГ.

Сільський, селищний голова територіальної громади, що приєдналася до ОТГ, виконує обов’язки старости відповідно до закону на період повноважень ради ОТГ поточного скликання.

Із дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до ОТГ, у порядку, визначеному Законом № 157, здійснюється реорганізація відповідних юросіб – сільської, селищної ради, її виконкому шляхом їх приєднання до відповідних юросіб – сільської, селищної, міської ради, її виконкому ОТГ. Після завершення реорганізації вказані юрособи припиняються у порядку, передбаченому Законом № 157.

ОТГ є правонаступником усього майна, прав та обов’язків територіальної громади, що приєдналася до ОТГ, із дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до ОТГ.

Сільська, селищна, міська рада, її виконком ОТГ є правонаступниками прав та обов’язків сільської, селищної ради, її виконкому територіальної громади, що приєдналася до ОТГ, із дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до ОТГ.

Бюджет територіальної громади, що приєдналася до ОТГ, виконується окремо до закінчення бюджетного періоду з урахуванням особливостей, установлених ч. 4 ст. 83 Закону № 157.

До завершення періоду окремого виконання бюджету територіальної громади, що приєдналася до ОТГ, функції головного розпорядника, розпорядника бюджетних коштів цієї громади продовжують здійснювати відповідні бюджетні установи в особі сільського, селищного, міського голови ОТГ, інших керівників бюджетних установ.

З огляду на зазначене, у разі ухвалення рішення про здійснення закупівель у перехідному періоді слід відштовхуватися від того, хто виконує функції головного розпорядника, розпорядника бюджетних коштів територіальної громади.

Якщо замовником у розумінні Закону від 25.12.15 р. № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон № 922) є головний розпорядник бюджетних коштів (розпорядник бюджетних коштів), який не делегує повноважень розпорядникам нижчого рівня (одержувачам бюджетних коштів), то планування та придбання товарів, робіт або послуг здійснюється відповідно до вимог Закону № 922, з урахуванням вартісних меж, визначених даним Законом, саме цим суб’єктом (Інформаційний лист Мінекономіки від 15.09.20 р. № 3304-04/56256-06).

Після завершення перехідного періоду новостворена ОТГ може призначити декількох уповноважених осіб чи створити декілька тендерних комітетів. За таких умов важливо визначити напрям здійснення закупівель кожною такою особою чи тендерним комітетом окремо. Також нагадаємо, що відповідно до Закону № 922 тендерні комітети можуть функціонувати виключно до 01.01.22 р.

Водночас залишається безліч неврегульованих питань щодо діяльності ОТГ.

Для здійснення закупівель рекомендуємо орієнтуватися на те, що згідно із Законом № 922 закупівлі мають проводити замовники, до яких належать юридичні особи та/або суб’єкти господарювання, визначені в ч. 1 ст. 2 Закону № 922.

Тож юрособа може мати відокремлені структурні підрозділи, філії та представництва, які відповідно до Цивільного кодексу не є юрособами. Вони наділяються майном юрособи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення. Не маючи статусу юросіб, вони не можуть від свого імені виступати замовником у процедурах закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до норм Закону № 922. У цьому випадку замовником може виступати саме юрособа, яка здійснює закупівлю безпосередньо або через уповноважений належним чином відокремлений підрозділ. Договір про закупівлю від імені юрособи-замовника може бути підписаний на підставі довіреності, виданої згідно з чинним законодавством представнику відокремленого підрозділу.

Отже, порядок здійснення закупівель залежить від юридичного статусу органу, що представляє інтереси територіальної громади. Водночас беззаперечним є те, що законодавство в частині роботи ОТГ потребує значного доопрацювання.

Джерело: "Баланс-Бюджет" № 49, який виходить з друку 30.11.20 р.

Приєднуйтесь до нашої сторінки та отримуйте новини першими!

Дякую, я вже з вами!