Ваше передплачене видання Читайте on-line

Баланс группа компаній

Бухгалтерія - це любов!

(056) 370-44-25
Замовити дзвінок

Компенсація витрат на виплати мобілізованим працівникам: нюанси обліку

March 27, 2015

У попередньому номері нашого видання ми опублікували Порядок виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, затверджений постановою КМУ від 04.03.15 р. № 105 (далі – Порядок № 105). У цій консультації розглянемо особливості його застосування та різні варіанти обліку, використані установами для відображення операцій із нарахування та виплат середнього заробітку мобілізованим працівникам із початку їх призову на службу.
Виплати якого виду та періоду будуть компенсуватися
Ці питання регулюють положення двох нормативних документів:
- ч. 3 ст. 119 КЗпП, згідно з якою виплата таких компенсацій із бюджету в межах середнього заробітку проводиться за рахунок коштів держбюджету за весь період служби за мобілізацією, але не більше одного року;
- п. 4 Порядку № 105, де йдеться про надання відповідним органам соціального захисту для отримання компенсації даних про фактичні витрати на виплату середнього заробітку мобілізованим працівникам.
Порядок № 105 не конкретизує період здійснення фактичних витрат, але, по суті, така конкретизація і не потрібна, адже у тексті постанови, яка затверджує цей порядок, зазначено, що її прийнято відповідно до ст. 119 КЗпП, де є лише одне обмеження строків збереження середнього заробітку, який компенсується, – один рік.
Нагадаємо, із 08.02.15 р. набула чинності нова норма КЗпП – ч. 4 ст. 119, де йдеться про збереження місця роботи та середньої зарплати тим працівникам, які після демобілізації продовжують військову службу за контрактом, більше ніж на один рік. У цій нормі прямо не сказано про компенсацію таких витрат роботодавця з держбюджету. Але, по суті, такі гарантії означають здійснення державою політики щодо соціальної підтримки мобілізованих громадян, а отже, і проведення за рахунок держбюджету компенсацій витрат роботодавця на ці виплати. Утім Порядок № 105 не обіцяє компенсацію таких витрат на строк, що перевищує рік.
І якщо заходи щодо такої підтримки військовослужбовців будуть здійснюватися за рахунок кошторису установ, який приймається на виконання ними функцій освіти, охорони здоров’я, соцзахисту тощо, це призведе до нецільових видатків бюджетних коштів.
Отже, установи опиняться у такій самій ситуації, яка склалася до прийняття Порядку № 105: не виплатиш середнього заробітку мобілізованим працівникам, порушиш трудове законодавство, виплатиш – отримаєш претензії щодо невиконання бюджетного законодавства. Сподіваємося, що відповідні державні органи не залишать бюджетні установи в біді та підготовлять нормативний документ, який запропонує вихід із цієї ситуації.

Більш докладну консультацію див. у журналі „БАЛАНС-БЮДЖЕТ” від 30.03.15 р. № 13.

Приєднуйтесь до нашої сторінки та отримуйте новини першими!

Дякую, я вже з вами!