Які операції підпадають під обов`язковий фінансовий моніторинг
Питання про те, за яких умов фінансова операція може підлягати обов'язковому фінансовому моніторингу, часто звучить на нашій консультаційній лінії. Оскільки це питання хвилює вас – наших передплатників, ми нагадаємо сьогодні, що таке обов'язковий фінмоніторинг, хто проводить такий моніторинг і за якими ознаками можна відрізнити звичайну фінансову операцію від операції, що потрапляє під обов'язковий фінмоніторинг.
Навіщо потрібний моніторинг
Обов'язковий фінансовий моніторинг – це сукупність заходів щодо виявлення фіноперацій, що підлягають такому моніторингу, ідентифікації, верифікації клієнтів (представників клієнтів), з ведення обліку таких операцій і відомостей про їх учасників, обов'язкового подання звіту про них Держфінмоніторингу, а також подання додаткової та іншої інформації в установлених законом випадках (п. 29 ст. 1 Закону від 14.10.14 р. № 1702-VII, далі – Закон № 1702; п. 1 Положення про Державну службу фінансового моніторингу України, затвердженого постановою КМУ від 29.07.15 р. № 537).
Під фінансовий моніторинг підпадають операції, які можуть видатися сумнівними. Зазначені заходи проводяться з метою прояснити ситуацію. Якщо сумніви не підтвердяться, то ніякої шкоди суб'єктові господарювання такий моніторинг не завдасть.
Ким проводиться
Проводиться обов'язковий фінмоніторинг суб'єктами первинного фінмоніторингу, якими є (ч. 2 ст. 5 Закону № 1702):
· банки, страховики (перестраховики), страхові (перестрахові) брокери, кредитні спілки, ломбарди та інші фінансові установи;
· платіжні організації, учасники та члени платіжних систем;
· товарні та інші біржі, які проводять фінансові операції з товарами;
· професійні учасники фондового ринку (ринку цінних паперів);
· оператори поштового зв'язку, інші установи, які проводять фінансові операції з переказу коштів;
· філії або представництва іноземних суб'єктів господарської діяльності, які надають фінансові послуги на території України;
· спеціально визначені суб'єкти первинного фінансового моніторингу. Такими є:
а) суб'єкти підприємницької діяльності, які надають посередницькі послуги при купівлі-продажу нерухомого майна;
б) суб'єкти господарювання, що здійснюють торгівлю за готівку дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням та виробами з них;
в) суб'єкти господарювання, які проводять лотереї й азартні ігри, у тому числі в казино, електронному (віртуальному) казино;
г) нотаріуси, адвокати, адвокатські бюро й об'єднання, аудитори, аудиторські фірми, суб'єкти господарювання, що надають послуги з бухгалтерського обліку, юридичні послуги (крім осіб, які надають такі послуги в рамках трудових відносин);
· інші юрособи, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але надають окремі фінансові послуги.
Ознаки сумнівної фінансової операції
Припустимо, ви проводите фінансову операцію і хочете заздалегідь знати, чи є у неї «шанс» підпасти під дію обов'язкового фінмоніторингу. Це не складно визначити самостійно. У п. 1 ст. 15 Закону № 1702 сказано, що операція підлягає фінансовому моніторингу, якщо вона здійснюється на певну суму і при цьому має хоча б одну з ознак, перелічених у пп. 1–17 цього пункту. Тобто у нас два критерії, які застосовуються разом: сума операції та наявність в операції однієї або декількох із зазначених ознак. Таким чином, операція може підлягати обов'язковому фінмоніторингу, якщо її сума дорівнює 150 000 грн. і більше (для суб'єктів господарювання, які проводять лотереї – 30 000 грн. і більше) або їх еквіваленту в іноземній валюті, банківських металах, інших активах. Операція, проведена на зазначену або більшу суму, підлягає обов'язковому фінмоніторингу, якщо має хоча б одну з ознак, зазначених нижче (див. таблицю).